Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#143 - De robotmaaier

‘Het gras moet nog gemaaid worden, Henk.’ Ik kijk naar buiten, naar de tuin die verlangt naar voetballende kinderen, ouders met een picknickmand, of iemand die een boek komt lezen. Dat zal niet gebeuren op dit perfecte gazon, waar alle grassprietjes net even lang zijn, waar geen distelkiem of paardenbloem een kans krijgt zich te uiten, waar niemand ooit een voet durft neerzetten uit schrik een afdruk achter te laten. ‘Ik zet hem aan het werk.’ ‘Ik ga een nieuw kleedje kopen. Vergeet jij het gras niet, alsjeblieft!’ Ik knik. ‘Dadelijk.’ Ik zet hem nogmaals aan. De display knippert en ik duw op ‘start’ in de app op mijn mobiel. De robotmaaier ligt bewegingsloos voor mij. Hij reageert niet meer op de app die zijn leven bepaald, in welke richting hij beweegt en hoe kort het gras moet gemaaid worden. Het ding is maar een half jaar oud en heeft een stuk meer gekost dan die van de buren, die een robotmaaier hebben zonder regensensor en diefstalbeveiliging. Is hij dit leven beu? Steeds dezelfde tuin, hetzelfde traject en dezelfde commando’s die vanuit de app worden doorgestuurd. Was het leven vroeger niet eenvoudiger, ook voor een grasmaaier? De elektrisch aangedreven grasmaaier van mijn vader waarmee ik vroeger door onze kleine tuin sjeesde, ging in ieder geval veel langer mee en zorgde voor veel meer plezier. Samen met vader probeerde ik daarna vanuit het slaapkamerraam figuren te herkennen in de maaibanen die willekeurig door elkaar liepen. Dat brengt me op een idee. Hij brult en schokt onder mijn zitvlak. Ik ben opnieuw die kleine jongen die baas is over het grasveld. Het kleedje glijdt uit haar handen als ze me op de zitmaaier door de tuin ziet scheuren. Ik doe nog een rondje en rij zwaaiend een ander leven tegemoet. Adios!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oh ja de zin ' De elektrisch aangedreven grasmaaier waarmee enz ' ( sorry citeren lukt niet) daarin staat waarmee en vervolgens nog een keer mee. Kleinigheidje maar zeg het toch maar even.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg leuk! Mooi verhaal, ik zag het voor mij. En ook jij komt vanuit België, in de contreien waar ik leef wordt gesproken over een jurkje. Leuk hoe je soms indirect iets van iemand oppikt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste VriendT, Een robotmaaier die uitvalt, een man die kiest voor een nieuw leven. Niet zo gek door de scherpe toon van zijn vrouw. Mooi neergezet. Suggestie: [Hij reageert niet meer op de app die zijn leven bepaald, in welke richting hij beweegt en hoe kort het gras moet gemaaid worden. Het ding is maar een half jaar oud en heeft een stuk meer gekost dan die van de buren, die een robotmaaier hebben zonder regensensor en diefstalbeveiliging.] Een overweging is om dit te verwijderen. Je krijgt dan: 'De robotmaaier ligt bewegingsloos voor mij. Is hij dit leven beu? ...] Dank je wel voor je uitwerking. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ambilicious: bedankt je commentaar. Ik denk dat het in een eerste versie inderdaad was zoals jij nu voorstelt, die zin stond toen nog ergens anders, maar is er dan in een tweede versie tussen gezet. Ik begrijp wel je punt. @ Nancy: eveneens bedankt voor de taalcorrectie. Een fout die er wel vaker insluipt. @ marceline: ik verkies sowieso kleedje. Het bekt makkelijk dan jurkje, naar mijn mening ;-)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vond dat deeltje over de vergelijking met de robotmaaier van de buren juist erg grappig. Bovendien vind ik het een.toppunt van de burgerlijkheid die de man aan.het eind ontvlucht. Dus ik zou dit erin laten. De elektrisch aangedreven zitmaaier is in mijn beleving een scheurzitmaaier met zeer luidruchtige benzinemotor. Zo'n ding waarvoor races georganiseerd worden. Grappig detail: ik leerde de robotmaaier kennen in mijn tijd in Vlaanderen.:-)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind je invulling kort maar krachtig, leuk om te lezen! De manier waarop je beschrijft hoe de man een nieuw leven tegemoet gaat heeft iets komisch en toch ook iets serieus. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, het is grappig maar toch ook intriest. De man heeft een leven dat hij niet wil. Gelukkig vindt hij wel een uitweg, @martijn H: ik vraag hoe ze zo een ding dan in Nederland benoemen ;) @Brenda: soms zijn het eenvoudige inzichten die leiden tot grootste veranderingen

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vriend T., ... het spijt me, ik heb te snel gelezen en niet goed nagedacht. Het is een afscheid als van Thelma & Louise, film uit de 90er jaren; deze twee vriendinnen verdwijnen met hun auto ook in het niets.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Riny, je had een blackout waarschijnlijk ;) Thelma & Louise, die gelijkenis had ik nog niet gemaakt, maar er zit iets in. Al rijdt deze man niet de afgrond in, denk ik toch...?

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kan nooit weten VriendT. Als ik me goed herinner, vlogen ze met hun auto als een vliegtuig het luchtruim in... :nod:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, ik denk eerder dat T&L er de voorkeur aan gaven om zich gezamenlijk in de afgrond te storten? VriendT, Ik vind het een geweldig stukje, vooral dat contrast met dat goedkoper ding van de buren, en dan het beeldend gegeven over dat sjezen en de figuren in de maaibanen. Ik hoor al die toestellen ronken en brullen. En dan je handzwaai op het eind, op naar een betere wereld! [bepaalT] (Psst, Vriendt, Nederlanders prefereren 'jurkje', want wat wij, Vlamingen, 'kleedje' noemen is voor hen een tapijt :D . Nu misschien dat mevrouw de commandant wel een tapijt over haar gras kan leggen om het te beschermen tegen vuil en afdrukken? ;) )

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, ... wat is schrijven denken toch leuk. In de afgrond storten lijkt me zo hard. In het luchtruim heerlijk zweven en draaien rond sterren, zon en maan. En wat denken jullie van de Melkweg? :o ... ik ben aan koffie toe.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nu denk ik aan een film uit de kinderjaren. Ze vlogen wel niet naar de Melkweg met hun wagen. Chitty Chitty Bang Bang? Jaaaa ... koffie!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Riny en Marlie haha Chitty Chitty Bang Bang. Ik had er zo'n mooie herinnering aan. Kocht ik een paar jaar geleden de DVD in de overtuiging dat gevoel te kunnen oproepen. Te erg ik kwam er niet doorheen. Riny ik hoop dat je nu wel warme koffie hebt ;) . Ik ga ook een bakkie zetten.