Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#143- De Russen komen.

Stel je eens voor, mijn huis in een gewone nacht. Sikkelmaantje, donker en stil. Ik ben alleen, mijn bed is voor twee. Het is donker, een auto rijdt te hard buiten en ik moet plassen maar ik wil niet. Het is half vier, al jaren ben ik wakker om half vier. Ik klik het licht pas aan in de wc, ik loop altijd in het donker met mijn ogen dicht. Met dichte ogen klik ik het licht aan en zie ik de duisternis. Toch mijn ogen maar open, de koelkastdeur open, nee, het lichtje is niet stuk. Ik kijk naar buiten. Lantaarnpalen lijken stroomloze, nutteloze palen. Ik vergeet te plassen en loop naar mijn bed met dichte ogen, dat is de traditie. Ik kan door heel mijn huis lopen met mijn ogen dicht, heb ik geoefend na een oogontsteking toen ik dacht dat ik blind werd. Ik lig en denk. Hoor mijn dode vader roepen, dat de Russen komen. Dat zei hij altijd. Het wordt vanzelf licht, dat scheelt en slaap verder. Ik doe voor de zekerheid mijn led hoofdlamp op mijn voorhoofd, per toeval aangeschaft bij de Action, zo zie je maar, altijd handig. En zo ontwaak ik. Met koud water poedel ik mijn lichaam en werp een echte tandenborstel in de bek. Op de galerij heeft zich een groep stroomgestoorden verzameld in nachtgewaden. Ik werp mijn handen naar de hemel en besef dat ik honderdtweeendertig treden moet afdalen. Uit gewoonte tel ik. Ik pak mijn fiets, heb drie volle waterflessen, een pen en schrift mee in mijn rugzak. Op weg naar een kop koffie, ergens. Als ik 's middags terugkom staat mijn televisie aan en vult Mozart mijn kamer via de radio.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddbrug, Dank je wel voor je uitwerking. Op de een of andere manier voelt het zo natuurlijk wat je beschrijft. Het leven gaat gewoon door. Ook zonder stroom. Onder je tekst ligt een mooi ritme. Dit kan nog iets krachtiger. [Met ogen dicht klik ik het licht aan maar met dichte ogen zie ik de duisternis.] Suggestie: Met dichte ogen klik het licht aan, met dichte ogen zie ik de duisternis.] De uitleg over 'met ogen dicht lopen' past beter na [... dat is de traditie.] Dan laat je een lezer nog even in spanning waarom de hp met zijn of haar ogen gesloten door het huis loopt. [Ik heb voor de zekerheid mijn ledlamp aan de elastieke hoofdband op mijn hoofd gezet,] Hier kan ik niet echt een beeld bij vormen. [werp een echte tandenborstel in de bek] Wat mooi verwoord. De laatste zin 'Door een stroomstoot ...' mag je eventueel weglaten. Dank je wel weer voor je bijdrage, waar ik - hoewel het enige tijd geleden is - wederom van genoten heb. hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, hoezo 'vergeet' je te plassen!?! Een volle blaas is niet te stuiten. :D Je tekst is weer van een grote natuurlijkheid, jouw kracht. In die zin: [ ... en werp een echte tandenborstel in de bek.] Subliem! De Russen komen ... hilarische titel. De 'happy few' maakt het klootjesvolk toch van alles wijs. Je weer met oneindig veel plezier gelezen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
grappig genoeg vooral heel herkenbaar! behalve dan die led lamp aan een hoofdband - die vind ik verder ook weinig passen in de rest van je heerlijke verhaal. eens met de suggestie dat de laatste zin weg kan

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Ik vergeet te plassen, ik was geheel uit mijn ritueel gerukt door het ontbreken van het licht.Van schrik droogt t spontaan op. Schrijvenmaar, die lamp is een zaklantaarn op mijn hoofd die in eerste instantie belachelijk oogt maar toch zeer doelmatig is. Je hebt licht en je handen vrij. Dank jullie wel.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, Het is als grapje bedoeld in het stroomloze verhaal. Soms zet ik m op als ik fiets in de nacht, of soms bij t lezen ' s nachts. Het is een raar ding. Riny, Klopt, het is een moderne Davy lamp als het ware. Dank jullie voor de reacties.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Madd, Wat een fijn geschreven en verhaal weer. En op de een of ander manieren is het herkenbaar. Ook deze keer nam je mij weer aan de hand en ben ik het hele verhaal met je HP meegelopen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
maddbrug, Het verhaal ademt de onrust van zo'n vermeende slapeloze nacht, waarin alles in het hoofd door elkaar loopt. Feitelijk wordt er wel geslapen, maar in de beleving ben je de hele nacht aan het spoken ;).
de koelkastdeur open, een kille duisternis.
'kille' vind ik hier minder vanwege de associatie met kou - immers, dat is de koelkast nou juist niet.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, ik vind het een geweldig verhaal! Natuurlijk loop je met ogen dicht naar het toilet, om niet te wakker te worden. En ook ik word vaak om half vier wakker, god weet waarom...En die hoofdlamp? Check, ja, in huis maar nooit in bed! Zie het echter helemaal voor me en lach me er suf om, leuk gevonden! Ik werp een tandenborstel in mijn bek vind ik ook komisch!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Oh heerlijk, ik lees deels mijn eigen nachtelijke onrust en het plassen gewoon vergeten, het zou mij ook kunnen gebeuren. De gelaten houding, humor die lamp en de echte tandenborstel in de bek. Genoten van je tekst. :)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Maddy, Wat een traktatie, jouw verhaal! Ik zie verschillende prachtige zinnen, poëtisch bijna; - Ik ben alleen, mijn bed is voor twee. - ... klik ik het licht aan en zie ik de duisternis. - de koelkastdeur open, een kille duisternis - een groep stroomgestoorden (en nog wel meer...) Je zet daarmee heel mooie beelden op mijn netvlies. :thumbsup: HP is niet in paniek, maakt van de nood een deugd en gaat lekker op pad om rustig te gaan schrijven.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marceline, Fijn dat je meeliep, dat was ook de bedoeling. Janp, Die nachten kunnen vervelend zijn maar ik schrijf ook graag een uur om die tijd. Die toestand tussen bewust en slaap vind ik erg prettig eigenlijk. Ja, kil bij koelkast. Soms wil je iets mooier, sterker maken. Ga het aanpassen, even over nadenken.. I-kat, die lamp is hilarisch maar best handig. Ik heb overdag ook geoefend met ogen dicht te lopen door mijn huis. Zonder dollen is het idee ontstaan, toen ik een oogziekte kreeg, jaren geleden. Nancy, Ik noem het interval slapen. Het bevalt mij goed. Ton, de hp houdt wel van de nacht. En van haar fiets. Dank jullie wel voor de reacties.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug, herkenbaar die nachtescapades. Die dichte ogen zijn mij bekend. (Misschien slaap ik straks dan sneller).Zelf zit ik nog met 'de koelkastdeur open, het lampje is niet stuk'. Als het lampje niet brandt dan doet de koelkast het toch ook niet. Of interpreteer ik dit verkeerd? Was fijn om te lezen Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Dat zinnetje heb ik op t laatst aangepast. In feite kan je lampje gewoon stuk zijn. Een kwestie van een nieuw lampje erin. De koelkast doet t dan gewoon. Dit was even een technische toelichting. Dankjewel!

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug :!: Mijn eigen energieniveau ontneemt mij helder denken :crybaby: Fijne zondag, Connie

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo wonderlijk en toch ook weer niet hoe je dan ineens, tijdens het denken, je dode vader hoort roepen dat de Russen komen. Zoiets kan er ook zó goed ineens tussendoor komen, precies zo, zoals je het schrijft. En dergelijke details maken jouw verhalen zo heerlijk echt. Heel fijntjes weer madd! :{}

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Madd, ik beleefde de nacht intens mee. Een heerlijk verhaal waarin je je gedachten de vrije loop laat gaan en herinneringen komen bovendrijven. Weer met heel veel plezier gelezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Elyse, bij ieder vreemd geluid van een vliegtuig, meen ik dat de Russen komen. Mijn vader had een trauma na de oorlog, en dat heeft hij aan mij doorgegeven. Ik vind je reactie erg fijn, wil ik je even melden. Nel, Dankjewel. Leuk dat je t mee beleefde.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heerlijk verhaal! :thumbsup: Als jij altijd zo onrustig slaapt moet je doodop zijn overdag. ;) Grappig die cookies op deze site: na ieder verhaal krijg ik andere reclame uitingen rechts op mijn scherm. Nu zie ik telkens een zaklamp te koop bij Coolblue. :lol: