Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

schrijfopdracht #143 - Moederdag

Vroeger toen ik nog jong, onschuldig en naïef was, bracht ik op 15 augustus bloemen naar de kathedraal en legde mijn boeket aan de beeltenis van Maria neer. Als huldebetoon. In Antwerpen viert men Moederdag op de dag dat Maria naar de hemel opsteeg volgens de katholieke mythe. In feite kom ik uit een Rotterdamse protestante broek en men zegt dat zulks voor het leven is... Maar ik heb zo'n bewondering voor het imposante bouwwerk van 123 meter hoogte; (ik noem het sierlijke metselwerk “bevroren muziek”), dat de kathedraal voor mij de plek was om alle moeders te eren, van welk geloof dan ook. Om kort te zijn (300 woorden, is het niet?), mijn onschuld is verdampt, mijn naïviteit is gebleven, maar steekt wat minder haar kopje op. Nu neem ik in alle vroegte de trein naar de Kalmthoutse heide. Samen met mijn trouwe labrador zwerf ik uren over de immens grote paarse vlakte die Nederland en België verbindt. Tot we uiteindelijk bij het stille groene ven aankomen en uitrusten van de wandeling. Loom van het inademen van de zoete bloemengeuren. Daar op de grote, stille heide spreek ik tot mijn moeder en tot alle mensen die ooit belangrijk waren in mijn leven en er nu niet meer zijn. Hun antwoord komt in de vorm van bijen die rond mijn hoofd zoemen en fladderende vlinders.die op mijn hand een tussenstop houden. Op het rimpelloze water.schrijven de schrijverkes hun boodschap zoals Guido Gezelle het beschreef. Wanneer de zon zijn reis begint naar de andere helft van onze wereldbol, spoor ik tevreden terug naar huis. Opgewonden buren brengen mij op de hoogte van hun wedervaren op deze “ongeluksdag” zonder elektriciteit en andere nutsvoorzieningen. De paniek ebt langzaam weg. Het leven neemt weer zijn gewone gang. Ik ben de dans ontsprongen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Schrijfcoach Blavatski wat een mooie beeldende en gevoelige vertelling. Ik moet bekennen dat ik halverwege wel nog eens gekeken heb of ik wel een #143 aan het lezen was. Hoe origineel om dat aspect tot het laatst te bewaren. Heerlijk ontsnapt dus aan de 'gekte'.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ook ik heb tussentijds naar de titel gekeken (ja er staat #143 voor). Bedacht enkel aan het einde dat er geen stoomtreinen meer rijden tot in Kalmthout (wel boemeltreinen) en de stroompanne dus na het vertrek moest zijn geweest. En zo ben ik in de ban van het verhaal. Heel mooi verteld. :)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste collega schrijfcoach Blavatski, Enerzijds voelt het als een mijmering, gelijktijdig als een dagboekfragment. Wat het voor mij intiem maakt. Alsof ik in je ziel mag kijken. Dank je wel daarvoor. De zinnen [In feite kom ik uit een Rotterdamse protestante broek en men zegt dat zulks voor het leven is... Maar ik heb zo'n bewondering voor het imposante bouwwerk van 123 meter hoogte; (ik noem het sierlijke metselwerk “bevroren muziek”), dat de kathedraal voor mij de plek is om alle moeders te eren. Om kort te zijn (300 woorden, is het niet?), mijn onschuld is verdampt, mijn naïeviteit is gebleven, maar steekt wat minder haar kopje op.] voelen voor mij overbodig. Wellicht een bewuste zijstap. De eerste alinea begin je met 'vroeger', door [Op Moederdag neem ik tegenwoordig in alle vroegte de trein naar de Kalmthoutse heide.] te beginnen met 'nu' . Dan blijf je bij de essentie Moederdag, 15 augustus. En speel je met 'vroeger en nu'. Tip: het is 'de dans ontspringen'. [De paniek ebt langzaam weg.] langzaam - ebben = dubbelop. 'Ebben' heeft langzaam al in zich. Hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, mooie beschrijving van de twee verschillende wijzen van moederdag vieren. Aan de ene kant dacht ik'wat voegt de eerste alinea toe', aan de andere kant vind ik de tegenstelling 'jong en oud' en 'naïef en realistisch' er mooi in uitkomen. En dan het onverwachte slot! Daar houd ik zelf ook van. Graag gelezen, ik gun je nog veel wandelingen op de Kalmthoutse heide. Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, zoals Inanna van @Ambilicious zegt, wij mogen in uw ziel kijken. En het is niet de eerste keer dat wij dit mogen. Deze 'kwetsbaarheid' maakt uw teksten zo aantrekkelijk. Mooie wendingen, zoals deze: [Op het rimpelloze water.schrijven de schrijverkes hun boodschap zoals Guido Gezelle het beschreef.] Heerlijk u gelezen te hebben.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Blavatski, Wat een mooie persoonlijke vertelling. En weer zo heerlijk geschreven, ik 'kabbelde' heerlijk met u mee. Een zeurpuntje de toevoeging tussen haakjes '300 woorden..' vond ik overbodig en het brak de vertelling ook even. Sowieso ben ik geen fan van toevoegen tussen hakjes, dus misschien is dit iets persoonlijks. Tot slot vind ik het heel origineel hoe u de weekopdracht verwerkt hebt.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, ... je hebt ons deelgenoot gemaakt van een heerlijke trip in je uppie. Nou ja, uppie - gezellig met je labrador. Ik zou haast zeggen: dank voor je delen, ware het niet dat dit verhaal is ontstaan na het lezen van de opdracht. Je hebt je er danig van gekweten. Haha, lekker ouderwets, hè? :nod: ;)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Emy, ik ben blij dat je de vertelling leuk vindt. Tja, de aap komt pas uit de mouw bij de laatste alinea, sorry, dat ik je even liet twijfelen of je wel bij #143 was. :p

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Inanna Fijn dat je mijn inzending kon waarderen. :o Mijn beste dank voor de uitgebreide feedback; leerzaam. En het wijzen op de foutjes. Ik heb het aangepast.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, Fijn dat je mij nog vele wandelingen op de Kalmthoutse heide toewenst. Dank je, alsook voor je bezoekje. Rond midden Augustus hoop ik dat te kunnen doen. :p

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, Fijn dat je een prettig leesmoment had bij de vertelling van de heide. Dat van in mijn ziel kijken, tja, dat mag, hoor. Als je maar niet te diep kijkt. :o

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verrassende clou die mij weer terugbracht bij opdracht #143. Ik zat namelijk naast je op het bankje bij de ven. Zelfs mijn honden waren mee. :D Ik heb genoten- bedankt!