Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#143 De bevrijding

De storing trof de hele stad. Schermen werden zwart, telefoons konden niet meer worden opgeladen, internet werkte niet meer en straten werden donker. Daarna was er paniek. Mensen gingen de straat op. Wat was er aan de hand? De ene buurman wist het blijkbaar nog beter dan de andere. Er ontstond al snel wat onenigheid over wie er gelijk had. De buurvrouw stond te mopperen, ze was net heel ver gekomen in een online spel, nu zou ze opnieuw moeten beginnen. De jongen aan de overkant van de straat zwaaide met zijn telefoon in de lucht, in de hoop een signaal op te vangen. Het buurjongetje stond te klagen bij een van zijn vriendjes over de iPad die zonder internet niet werkte. Ze bekeek het tafereel vanuit het raam. Ze bespeurde wanhoop en paniek, verveling en irritatie. Het leek erop dat een gebrek aan technologie een golf van onrust veroorzaakte. Ze hoefde niet lang na te denken. Ze vond op de tast een zaklamp, zocht een aansteker en nam in haar andere hand haar gitaar mee. Uit de schuur haalde ze wat grote kaarsen. Terwijl ze naar het grasveldje aan de overkant van de straat liep, vroeg ze de jongste kinderen om haar te helpen. Nieuwsgierig liepen ze achter haar aan en deden wat ze vroeg. Al snel brandden overal kaarsen, klonken er warme klanken van een gitaar en schuifelden steeds meer mensen naar het veldje. Mensen werden rustiger en sommige zongen mee met het lied. De buurvrouw bracht wijn en glazen en een kan limonade voor de kinderen. Na een tijdje brandde er zelfs een vuurkorf en er werd gedanst. Kinderen renden achter elkaar aan en buren vertelden elkaar de mooiste verhalen. Het leek op een bevrijding. De bevrijding van de technologie.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Brenda, Sterke invulling, leuke wending die de stroomstoring geeft aan die buurt; in plaats van ieder voor zich (en zijn eigen schermpje) wordt het een gezellige boel van mensen onder elkaar. Ja, een ware bevrijding van de technologie. Ben wel benieuwd hoe lang dat gevoel stand houdt als eenmaal de stroomstoring voorbij is. Hele dikke duim voor jou, Brenda! :thumbsup: Als we weer eens met de SOL-familie naar die Oostenrijkse berg gaan, neem jij dan die buurvrouw en haar gitaar mee? (zie mijn # 142 Berg).

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mooi eenvoudig en realistisch verhaal (de wanhoop en paniek die zij bespeurt, volgt niet logisch uit je eerste alinea, de verveling en irritatie wel)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Op de wanhoop en paniek ( zie ook opmerking van schrijvenmaar) na, vind ik het een heerlijk verhaal. Op afstand de eerste 'afkickverschijnselen' observeren en er dan een heerlijke onvergetelijke abond van maken. Ik wil erbij zijn :)

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schreef een beetje wat ik zou doen - flesje wijn, gitaar (anti-mug!) kaarsen en gewoon genieten van een mooie avond. Altijd gezellig. graag gelezen :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Brenda, leuk verhaal, zoals het overal zou kunnen gebeuren. In de tweede alinea begin je vier zinnen achter elkaar met 'Ze', hetgeen het verhaal vertraagt. Misschien die zinnen omgooien wat woordvolgorde betreft? Hoe zou dit verhaal in de ott klinken? Graag gelezen, Connie

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Brenda, Mooie wending en gedachte: bevrijding van technologie. Om iets meer spanning in je verhaal te krijgen zou je enkele zinnen kunnen weglaten of herschrijven. In de eerste alinea neem je de lezer mee in de chaos die ontstaat. De reactie van mensen. In je tweede alinea laat je de lezer door de ogen van je hp kijken. Zij ziet de paniek. In je eerste alinea hoef je de paniek dan niet te vermelden. Suggestie eerste alinea. De storing trof de hele stad. Niets werkte en de straten werden donken. Mensen gingen de straat op. Wat was er aan de hand? De ene buurman wist het blijkbaar nog beter dan de andere. Er ontstond al snel wat onenigheid over wie er gelijk had. De buurvrouw stond te mopperen, ze was net heel ver gekomen in een online spel, nu zou ze opnieuw moeten beginnen. De jongen aan de overkant van de straat zwaaide met zijn telefoon in de lucht, in de hoop een signaal op te vangen. Het buurjongetje stond te klagen bij een van zijn vriendjes over de iPad die zonder internet niet werkte. Voor meer ritme onder je tekst is het handig om iets meer te spelen met zinsbouw. [ Ze hoefde niet lang na te denken. Ze vond op de tast een zaklamp, zocht een aansteker en nam in haar andere hand haar gitaar mee. ] Lang hoefde ze niet na te denken. Op de tast vond ze een zaklamp ... Probeer woorden als 'terwijl' te vermijden. Laat de tekst haar werk doen. Op weg naar het grasveld aan de overkant van de straat vroeg ze ... Dank je wel voor je uitwerking. hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Brenda, Sterke invulling, leuke wending die de stroomstoring geeft aan die buurt; in plaats van ieder voor zich (en zijn eigen schermpje) wordt het een gezellige boel van mensen onder elkaar. Ja, een ware bevrijding van de technologie. Ben wel benieuwd hoe lang dat gevoel stand houdt als eenmaal de stroomstoring voorbij is. Hele dikke duim voor jou, Brenda! :thumbsup: Als we weer eens met de SOL-familie naar die Oostenrijkse berg gaan, neem jij dan die buurvrouw en haar gitaar mee? (zie mijn # 142 Berg).
Hoi Ton, Bedankt voor je reactie. In mijn fantasie blijft de gezelligheid nog lang aanhouden, maar de realiteit zal hoogstwaarschijnlijk het tegenovergestelde zijn. Voor je volgende bergbeklimming zal ik de buurvrouw mee vragen, gezellig! ;)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schreef een beetje wat ik zou doen - flesje wijn, gitaar (anti-mug!) kaarsen en gewoon genieten van een mooie avond. Altijd gezellig. graag gelezen :thumbsup:
Bedankt voor je positieve reactie Emy. De anti-mug had ik zelf nog niet eens over nagedacht, maar inderdaad ook iets om mee te nemen :D

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Brenda, ... wat een heerlijk verhaal. Je hebt van de nood een deugd gemaakt die nog lang in het geheugen van de buurtbewoners zal blijven voortleven. Dankjewel.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Brends, Het is een leuk en aansprekend verhaal met een verassende twist. Wel vond ik het niet heel vlot lezen. Maar toe las ik het met de tips van onze schrijfcoach... Ik leer hier veel op SOL, ik hoop dat jij dat ook gaat doen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je slotzin vind ik een interessante. :thumbsup: Neem de bovenstaande verbeterpunten mee. Goed onderwerp met de HP als vredesstichter. ;)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brenda, ... wat een heerlijk verhaal. Je hebt van de nood een deugd gemaakt die nog lang in het geheugen van de buurtbewoners zal blijven voortleven. Dankjewel.
Fijn dat je het met plezier hebt gelezen! :)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Brends, Het is een leuk en aansprekend verhaal met een verassende twist. Wel vond ik het niet heel vlot lezen. Maar toe las ik het met de tips van onze schrijfcoach... Ik leer hier veel op SOL, ik hoop dat jij dat ook gaat doen!
Ik ben ook erg blij met al jullie reacties, op die manier ga je toch anders naar zinnen kijken en kom je verder met het schrijven. Heel fijn! Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Brenda, Eerlijk gezegd, ik heb genoten van je verhaal. Wat een originele invulling van de opdracht. De woorden van Luther King kwamen in me op: I have a dream... Fijn dat je open staat voor de kleine verbeteringen, je verhaal wordt er nog eens zo mooi door!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Brenda, Eerlijk gezegd, ik heb genoten van je verhaal. Wat een originele invulling van de opdracht. De woorden van Luther King kwamen in me op: I have a dream... Fijn dat je open staat voor de kleine verbeteringen, je verhaal wordt er nog eens zo mooi door!
Fijn om te lezen! En ik sta niet alleen open voor kleine verbeteringen hoor, grote mogen ook! ;)