Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid

#143 Jaloezie ( black out)

Jaloezie Geleidelijk transformeerde mijn, altijd in spencer geklede, elektricien zich tot iets tussen Magnum en Don Johnson in, inclusief sportauto. De maat was vol toen ik berichtjes van een vreemde vrouw in zijn telefoon had gelezen. Hij beweerde dat ze van zijn zus afkomstig zijn. Dwaas. Ik laat de elektronische rolluiken naar beneden zakken. Het is nu dan wel een stuk koeler maar ook pikdonker en het licht is ook nog uitgevallen. Op de tast vind ik de stoppenkast. De zaklamp die daar altijd heeft gelegen is weg. Ik raak niet in paniek, met mijn smartphone kan ik ook wat zien. Ongelofelijk net nu, helemaal leeg. Er is geen zekering gesprongen dat heb ik gevoeld. Uitgeput en vele blauwe plekken verder laat ik me in een stoel zakken. Mijn hand rust op mijn schoot als ik een langwerpig voorwerp voel. Wat ben ik toch stom. Ik vis de aansteker uit mijn broekzak en kan eindelijk de waxinelichtjes uit de kast pakken. Als ik er een aansteek zie ik een brief liggen en lees 'Lieve broer, wat ben ik blij dat ik je heb gevonden. Het DNA onderzoek heeft uitgewezen dat we volle broer en zus van elkaar zijn. Ik hoop je snel te ontmoeten. Liefs Marieke.' Ik heb dan nu wel kaarslicht maar ook veel spijt dat ik mijn grote liefde de deur uit heb gezet. Nu zit ik hier alleen. Mijn voorraad is hooguit toereikend voor een paar dagen. Wie gaat mij vinden? Hoe lang zou het duren voordat iemand mij mist? Twee ellendige dagen later springt alles weer aan. Op datzelfde moment scheurt een sportauto weg van de plek waar de gemeentelijke elektriciteitskast staat.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, je bijt de spits af hoewel voor mij cryptisch. De twee Amerikaanse acteurs volg ik nog maar wat is een 'spencer- elektricien´? Een hondenelektricien? Moet lachen om 'het uitgeput en met vele blauwe plekken' de meterkast verlaten. Het overkwam mij toen mijn provider dienst weigerde en ik hoegenaamd in de meterkast woonde. 'Ze laat ze af.' Lokaal taalgebruik? Ik ken: Een aflaat (indulgentia in het Latijn) is de kwijtschelding voor God van tijdelijke straffen (penitentie) voor zonden die, wat de schuld betreft, reeds vergeven werden. Is het langwerpige voorwerp in haar schoot de missende zaklamp? Hoe bijzonder. Hoewel, het zou mij ook kunnen overkomen. De ultieme wraak door de uit huis gezette lover? Je bezorgde me hoofdbrekens. Je stoeit nog steeds met interpunctie. ;) (zich transformeren tot)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nancy, Je was de eerste, gefeliciteerd! En met een heel leuk verhaal. Ik heb het 2x gelezen en even laten doordringen, ik denk dat ik hem doorheb. Echt goed gevonden! Ik denk dat het over wraak gaat, en daarna spijt. Ja? Ook leuk die kruising tussen Don Johnson en Magnum, die laatste is wel heel lang geleden met die Ferrari. Ik keek er altijd naar, vond het spannend (hoewel natuurlijk wel erg voorspelbaar). Is 'Ik laat ze af' hetzelfde als; 'Ik laat ze in de neergelaten stand staan'? Ik zou een nieuwe regel beginnen na '... Liefs Marieke.' Origineel verhaal, Nancy! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Mili en Ton. Oeps aflaten, Nancy -spreektaal ben ik bang. Ik heb het aangepast. De spencer is hopelijk nu duidelijk, ook aangepast. In de zak zit een aansteker Mili, ze vist het uit haar broekzak. Dacht even dat ik die vergeten was maar hij staat er. Inderdaad Ton spijt en wraak van haar man. Wat leuk dat jullie zo snel reageren. Dank jullie wel :thumbsup: :)

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een leuke invalshoek Nancy! Ik voel tijdens het lezen de negatieve kant van de liefde door je verhaal stromen, mooi beschreven.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
(niet gezegd zijnde: af en toe heeft roken toch een voordeel, waarom anders een aansteker ...) Jammer dat hij niet eerder meldde dat er een dna test gedaan werd, dan had dit alles niet gebeurd geweest. graag gelezen :nod:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Haha dankjewel Emy, zo heb ik stiekem een slechte gewoonte van mij in het verhaal gestopt. Gelukkig is de rest fictie. Mijn man draagt geen spencer en is een 'echte' Magnum ;). Dat hij niets over de DNA test heeft gezegd zegt veel over de relatie. Ik heb voor een ander forum ( max 99 woorden) dit verhaaltje nog een andere draai gegeven. Dankjewel voor je reactie Wraak Geleidelijk transformeerde haar man zich tot een slechte versie van Don Johnson, inclusief sportauto. De angst dat hij vreemd zou gaan had haar in de armen van de Yogaleraar gedreven. Nu is ze alleen in hun vrijstaande huis. Gelukkig dat het huis inclusief voordeur is voorzien van elektronische rolluiken. Ze laat ze zakken, dat geeft haar een veilig gevoel. De stroom valt uit en haar smartphone is leeg. Twee ellendige dagen later springt alles weer aan. Op datzelfde moment scheurt een sportauto weg van de plek waar de gemeentelijke elektriciteitskast staat. #143 aangepaste versie van Jaloezie ( black out)

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Nancy, Met een glimlach gelezen en verrassende uitwerking van de opdracht: het uitvallen van liefde. Het heeft voldoende ingrediënten in zich om uitgewerkt te worden tot een langer verhaal. De driehonderd woorden die ik je gegund heb, schieten tekort. Enkele suggesties: [Gelukkig dat het hele huis inclusief voordeur, is voorzien van elektronische rolluiken. Ik laat ze naar beneden zakken.] De zin 'gelukkig dat ...' mag weg. Je maakt je tekst krachtiger door: Ik laat de elektronische rolluiken naar beneden zakken. [en het licht lijkt te zijn uitgevallen.] Het lijkt niet of het licht is uitgevallen, het licht is zo. [ Uitgeput en vele blauwe plekken verder laat ik me in een stoel zakken.] > mooi! Dank je wel. Hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Nancy, Graag gedaan en ik kijk vast nog een keer deze week of ik je aanpassing kan vinden. Hartelijke groet, schrijfcoach Inanna

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, dapper hoor om als eerste een stuk te plaatsen. Ik moest wel meerdere keren lezen om erachter te komen dat tussen de twee partners een grondige communicatiestoornis bestond. Het is te hopen dat zijn daad geen gevolgen heeft voor zijn baan. graag gelezen, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Dankjewel Connie voor je aandacht. Ja zoals de coach al aangaf is een beperking van 300 woorden misschien wat te krap voor dit verhaal. Zo kon ik de verhouding tussen het stel niet echt naar voren laten komen. Fijn dat je het graag hebt gelezen. Groet Nancy

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@maddbrug jammer dat het je niet heeft kunnen bekoren. Ben het met je eens dat het veel is maar had wel gehoopt dat 'de grap' over zou komen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, Het is een leuk verhaal. Als je meer van de inhoud kwijt wil dan in de 300 woorden past, kan je ook eens kijken of er details zijn die je kan schrappen omdat ze niet echt nodig zijn om de kern te raken. Ik denk dan aan zinnetjes als: Jezus wat is het warm. Hij had dit belachelijk gevonden Nu zit ik alleen in ons grote en vrijstaande huis Het zijn maar ideetjes hoor, kijk maar of je er iets mee kan.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi Marcelina, dankjewel! Ik was inderdaad al op zoek naar wat ik kan schrappen. De eerste twee door jou aangehaalde zinnen had ik ook op het vizier. De derde ga ik over nadenken. Misschien kan er nog wel meer korter en bondiger. Ik ga het nog eens bestuderen. Dank voor het meedenken, kan ik iets mee :thumbsup:

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy, wat een leuke eerste zin! Jammer dat de liefde bekoeld is door niet-communicatie. Ik vind het wel een raadsel, als die brief echt verborgen moest blijven,(waarom heeft hij die dan niet op zich bewaard?) dat ze die toevallig in een lade ziet liggen, open en bloot zonder omslag en net bij zogezegde stroomuitval? In haar jaloezie heeft ze hem de deur uitgezet en heeft hij haar letterlijk in het donker gezet. (hoewel het alleen kan kloppen als de electriciteitskast in hp's straat staat - door te schrijven vanuit 'ik' perspectief en de situatie thuis, kan je helemaal niet weten dat zijn wagen er staat) Wanneer je aanpassingen doet, kan je deze beter in een reactie herschrijven, zo weten volgende lezers ook hoe het er eerst uitzag. Ik had het al gelezen, en die zin van die warmte (die je er nu uit hebt gelaten) vond ik sowieso niet kloppen met de erna volgende 'het is een stuk koeler'. electricien is zonder trema. voorstellen tot schrappen: 'Het is nu dan wel een stuk koeler maar ook pikdonker' Hou het bij 'het licht is ook nog uitgevallen' (pikdonker blijkt me nu logisch) Ongelofelijk [net nu >> kan weg?] helemaal leeg. ... dat we volle broer en zus [van elkaar >> kan weg] zijn. Ik heb [dan] nu wel kaarslicht maar ook veel spijt dat ik mijn grote liefde de deur uit heb gezet. Nu zit ik hier [alleen]. Een grappige interpretatie heb je ervan gemaakt!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Marlie, dank voor je compliment voor de eerste zin en dat je de 'grap' ziet. De brief was geen geheim. Er is bij dit koppel sprake van onverschilligheid en de communicatie is gedaald tot een nulpunt. De romantiek is blijkbaar ook weg, blijkbaar heeft ze allang geen waxinelichtjes gebruikt en de brief daarom nooit eerder gezien. Ze heeft de auto horen wegscheuren, anders had hij nooit echt kunnen genieten van zijn wraak ;). Het is een verandering in perspectief, dat klopt maar bewust. Vind dat overigens wel iets dat ik eens aan de schrijfdokter ga vragen of misschien dat de coach hier iets over kan zeggen. Ik hou zelf wel van een kort stukje waarin het perspectief veranderd. Zo ontstaat er even afstand tussen de lezer en de HP en kan het tafereel van ' bovenaf' bekeken worden. Misschien is dat wel helemaal foute boel en 'mag' het niet. Is het echt fout of kwestie van smaak? Ben benieuwd! Wat betreft de warmte en na het sluiten van de rolluiken koelte, dat was uit eigen ervaring. Volle zon op het huis en directe verkoeling ervaren na het sluiten van... de zin inderdaad weggehaald. Bedankt voor je uitgebreide reactie. Oh ja het is inderdaad of elektricien, zonder trema en met een k. Dankjewel voor je opmerkzaamheid.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De eerste zin leest moeilijk vanwege het ontbreken van een komma na 'geklede', denk ik. Maar na 2 keer lezen begreep ik het wel. Die spencer vond ik vreemd i.c.m. Magnum en Don Johnson, Hawaii bloesje vs linnen pak met t-shirt er onder. Leuke herinneringen roep je er wel mee op! Grappig verhaal en leuk om te experimenteren met wat werkt en wat niet werkt. Succes! Heb ik ook nodig...we leren verder ;-)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hoi I-Kat, ja dat maakt dit forum ook zo leuk. De spencer heeft de bedoeling zijn transformatie te laten zien. Had ik meer woorden gehad dan had hij altijd een spencer en bandplooibroek gedragen tot het moment dat hij de 'penopauze' bereikte en inderdaad in linnenpak of Hawaï -shirt zou verschijnen. Dankjewel voor je aandacht!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans, Het verhaal volgt het concept van een misverstand, ook wel niet communiceren en iets aannemen. Goed uitgevoerd. Over die perspectiefwisseling aan het eind. Je geeft aan:
Zo ontstaat er even afstand tussen de lezer en de HP en kan het tafereel van ' bovenaf' bekeken worden.
Het is een inbreuk in de fictionele droom. Het verhaal wordt verteld vanuit het ik-perspectief, en daar hoort nu eenmaal de beperking bij van het zicht van de ik. Vergelijk het kikkerperspectief (uit de schilderkunst). De kikker ziet alleen de grassprietjes voor zich, hij heeft geen overzicht. In dit verhaal komt er aan het eind een hogere macht/verteller die alles verklaart - deus ex machina: https://nl.wikipedia.org/wiki/Deus_ex_machina_(ve…

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@Maddbrug, geen probleem hoor. Het is ook veel ben het met je eens. @Jan, dankjewel voor je feedback en je toegevoegde link. Weer iets geleerd! Nu ik de uitleg lees in de link snap dat het als noodgreep kan worden ervaren. In dit geval was het dit ook. Hoe krijg ik de wraak uitgelegd?! Ik had kunnen schrijven dat de HP een sportauto hoort wegrijden.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nancy Bastiaans,
Hoe krijg ik de wraak uitgelegd?! Ik had kunnen schrijven dat de HP een sportauto hoort wegrijden.
Hoe bereikt die informatie de ik? Daar zijn bijfiguren voor.
Twee ellendige dagen later springt alles weer aan. Op datzelfde moment scheurt een sportauto weg van de plek waar de gemeentelijke elektriciteitskast staat.
Twee ellendige dagen later springt alles weer aan. De buurvrouw staat voor de deur. 'Heb je het gehoord van die sportwagen bij het elektriciteitshuisje?' Ik weet genoeg en schudt van nee. (of iets dergelijks)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nancy, ik lees ergens anders dat onlangs je moeder is overleden. Van harte gecondoleerd met dit verlies. Een moeder blijft een moeder, ook al is zij niet meer onder ons! Sterkte, Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
@ Connie dat is lief van je, dankjewel. Zeker nu ik heb gelezen dat je in lichamelijk zwaar weer zit vind ik het bijzonder dat je de moeite neemt om mij sterkte te wensen. Er staan geen bloemetjes bij de smileys anders had ik deze geplaatst. Jij veel sterkte en beterschap gewenst.