Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 141 * Een veelvoud van kwatrijn

De wereld is om zeep, zucht Hermelien. Lacht een kanjer naar haar, geweldig om zien. Een man in een maatpak, geen stank van haar boer, ze stort zich op hem en geeft hem een tien. Ben ik wel goed bij mijn hoofd, denkt de man. Een boerin die slechts denkt aan al wat ik kan. Het leven is mooi, maar een vrouw zoals zij doet haar wip thuis en, welja, met haar man. ‘Jammer dame, maar ik ga er vandoor, adieu en vaarwel, ik verkoop nog een boor. Mijn wagen is zeker al lang weer hersteld, dan snel naar huis want ik zing in het koor.’ ‘Ben jij betoeterd,’ gilt ze in tranen, ‘je laat me alleen, met kraaiende hanen. Met varkens en smerigheid, alles-in-één, en mijn man die ziet vrouwen in lanen.’ Gescheld en getier vliegt over en weer. Zijn kalmte begeeft het, hij vloekt als een heer, Tot Hermie bedenkt - ja, daar in mijn handtas - en grijpt dan voortvarend de zachte veer. Zoals hij erbij staat, machtig en bloot, overmeestert ze hem en zijn hele vloot. Ze kietelt hem meesterlijk tot onderaan, dan blijkt hij allergisch, het wordt zijn dood. Hermelien zit in de cel, verloren. Paniek slaat toe, waar wordt mijn kind geboren? Ze had hier veel eerder moeten aan denken; haar boer heeft een ander; niet te storen!

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, heel erg vermakelijk en onderhoudend. Ik ging graag mee in je fantasie, maar toch ontging mij niet de moraal; Hermelien, je mag overal honger krijgen en kijken naar overheerlijke hapjes, als je maar thuis komt eten. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt mooie kwatrijnen gemaakt, Marlie. Wordt de inhoud niet boertig genoemd? Hoe ik aan dat woord kom weet ik niet; dat zal wel weer iets van school zijn. Hoe verzin je dat. Prachtig.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
marlie, Ik vind het een geweldige vertelling, vol humor geschreven. Heel geslaagd deze invulling van de weekopdracht!

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zo, je bent helemaal los gegaan! Vermakelijk verhaal is het geworden zo. Hoe verzin je het allemaal bij elkaar...Leuk!

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Als kwatrijn begonnen, verbaasde ik mezelf door er een 'langer' verhaal van te maken. Ondanks een zekere luchtigheid, wilde ik er toch een ernstige noot aan toevoegen. Tja Ton, het leven is niet altijd gemakkelijk. Allen, dank voor de aandacht.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Grappig om te lezen. Sommige zinnen kan ik niet exact plaatsen maar de rode lijn volgde ik. Jij bent goed op dreef! :nod:

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De wereld is om zeep, zucht Hermelien. Lacht een kanjer naar haar, geweldig om zien. Een man in een maatpak, geen stank van haar boer, ze stort zich op hem en geeft hem een tien. Ben ik wel goed bij mijn hoofd, denkt de man. Een boerin die slechts denkt aan al wat ik kan. Het leven is mooi, maar een vrouw zoals zij doet haar wip thuis en, welja, met haar man. ‘Jammer dame, maar ik ga er vandoor, adieu en vaarwel, ik verkoop nog een boor. Mijn wagen is zeker al lang weer hersteld, dan snel naar huis want ik zing in het koor.’ ‘Ben jij betoeterd,’ gilt ze in tranen, ‘je laat me alleen, met kraaiende hanen. Met varkens en smerigheid, alles-in-één, en mijn man die ziet vrouwen in lanen.’ Gescheld en getier vliegt over en weer. Zijn kalmte begeeft het, hij vloekt als een heer, Tot Hermie bedenkt - ja, daar in mijn handtas - en grijpt dan voortvarend de zachte veer. Zoals hij erbij staat, machtig en bloot, overmeestert ze hem en zijn hele vloot. Ze kietelt hem meesterlijk tot onderaan, dan blijkt hij allergisch, het wordt zijn dood. Hermelien zit in de cel, verloren. Paniek slaat toe, waar wordt mijn kind geboren? Ze had hier veel eerder moeten aan denken; haar boer heeft een ander; niet te storen!
Hallo Marlie, Eeen klucht in zeven kwatrijnen met vermakelijke effecten. Ik vind sommige rijmwoorden er met de haren bijgesleept, maar je komt ermee weg! Alsof je door het rijmen op een wending in het 'verhaal' werd gebracht. "geen stank van haar boer" --> o, de man van Hermelien is boer ik verkoop nog een boor. --> de man in maatpak is verkoper (?) mijn man die ziet vrouwen in lanen --> hm... ja. De boer gaat dus ook vreemd. overmeestert ze hem en zijn hele vloot. --> Een verkoper met een vloot? Nou vooruit... Grappig gedaan, groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal