Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#141 Vaalgeel

Zie ze krijsen, als kinderen gehuld in een vaalgele regenjas. Doet me denken aan vroeger, schoppend en tierend, op weg naar de kleuterklas. Maar het is niet de juf die me uit mijn nostalgisch droombeeld wegrukt. Ik antwoord haastig: “Voor mij een grote met tartaar, twee kleine met mayo en een medium steppegras!”

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Bart, leuk gedaan; zit je net in een rustig beeld van kleuters op weg naar de klas, komt er een bestelling met steppegras langs. :? Waar smaakt dat naar? Volgens mij alleen weg te krijgen met mayo en bier, toch?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, het beeld dat je oproept vind ik plezierig, alleen zijn de zinnen te lang en te rommelig. Het zijn toch kinderen waar je naar kijkt, waarom schrijf je dan 'als kinderen'. Zijn ze allemaal gekleed in een vaalgele regenjas? Is dat niet vreemd? Zelf zou ik een en ander inkorten, bijvoorbeeld: Zie ze krijsen, kinderen gehuld in een gele regenjas. Doet me denken aan vroeger, op weg naar de kleuterklas. Het is niet de juf die mijn nostalgisch beeld verstoort. Haastig bestel ik: “Een grote en een medium steppegras!”

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, het beeld dat je oproept vind ik plezierig, alleen zijn de zinnen te lang en te rommelig. Het zijn toch kinderen waar je naar kijkt, waarom schrijf je dan 'als kinderen'. Zijn ze allemaal gekleed in een vaalgele regenjas? Is dat niet vreemd? Zelf zou ik een en ander inkorten, bijvoorbeeld: Zie ze krijsen, kinderen gehuld in een gele regenjas. Doet me denken aan vroeger, op weg naar de kleuterklas. Het is niet de juf die mijn nostalgisch beeld verstoort. Haastig bestel ik: “Een grote en een medium steppegras!”
De eerste zin ging over de frietjes in de frituur. Zie ze krijsen, de frietjes... De juf is de frituurventer die mijn droombeeld verstoord. Een beetje plezierig wegdromen terwijl ik mijn beurt afwacht in de frituur. :) Misschien was het niet duidelijk genoeg, maar zelf hou ik van doordenkers. De zinnen lang en rommelig, wel, die reactie heb ik al meerdere keren gelezen, dus daar zal ik inderdaad wat aan moeten werken.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goeie morgen Bart, Een leuk beeld, dat je ons meegeeft, een groepje kabaalmakende kinderen en een goed uitziende (?!) juf. Ik - als Vlaming - ken het zelfs niet 'steppegras' - in de betekenis van je dunne frietjes bedoel ik! ;) Misschien iets regionaals? Omdat je van start ging met kinderen/kleuterklas/juf bleef ik in die wereld, zodat het steppegras me verdwaald overkwam. In #5 lees ik dat je met de vaalgeel geklede kinderen de frietjes bedoelt. 'Zie ze krijsen, als kinderen ...' De verwarring van Dos om het 'als kinderen', terwijl jij de frietjes bedoelt die spetterend in de frituurolie belanden. Als je nu eens zou beginnen met steppegras, en zo verder denken aan vaalgele kinderjassen? Door de volgorde te keren, kan je mss anders denken. Graag gelezen!

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, het beeld dat je oproept vind ik plezierig, alleen zijn de zinnen te lang en te rommelig. Het zijn toch kinderen waar je naar kijkt, waarom schrijf je dan 'als kinderen'. Zijn ze allemaal gekleed in een vaalgele regenjas? Is dat niet vreemd? Zelf zou ik een en ander inkorten, bijvoorbeeld: Zie ze krijsen, kinderen gehuld in een gele regenjas. Doet me denken aan vroeger, op weg naar de kleuterklas. Het is niet de juf die mijn nostalgisch beeld verstoort. Haastig bestel ik: “Een grote en een medium steppegras!”
Nee Bart, ik had niet in de gaten dat je ons een raadsel opgaf. Steppegras noemen wij franse frietjes; goudgeel heerlijk.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bart, met je uitleg nog mooier! Dat raadsel had ik er zelf niet achter gezocht, laat staan opgelost! :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Nu ik weet dat het over frietjes gaat vind ik het hilarisch. Ongelogen wacht ik nu op mijn man die wat kindertjes met gele regenjasjes is halen. Steppegras, leuk om te weten

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Zie ze krijsen, als kinderen gehuld in een vaalgele regenjas. Doet me denken aan vroeger, schoppend en tierend, op weg naar de kleuterklas. Maar het is niet de juf die me uit mijn nostalgisch droombeeld wegrukt. Ik antwoord haastig: “Voor mij een grote met tartaar, twee kleine met mayo en een medium steppegras!”
Hallo Bart, Ik lees hierboven dat 'steppegras' frietjes zijn. Dat moet je ook maar weten :-) Het onderwerp is zeker origineel, maar ik zie het niet allemaal voor me, tenzij je het uitlegt. En dat is toch wel jammer. Ik vind het gedicht nogal 'verhalend' en dat heeft ook te maken met de lange zinnen. De lengte van de zinnen in een kwatrijn staat niet vast, maar voor het ritme is het wel fijn als de zinnen ongeveer dezelfde lengte hebben. Misschien red je het met schrappen, misschien kun je toch beter een ander onderwerp proberen. Succes en groet van Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw invulling leest rommelig, idd verhalend. Misschien een tip: als je in de titel de plaats waar het zich afspeelt verraadt ( bijv. Mc Donalds/ Intussen in het frietkot) dan valt voor de lezer het kwartje vanzelf. ;)