Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#141 Wat er ook gebeurt

Opgevlogen vogels strijken altijd weer neer. Getuigen van rampen, oorlogen en hun slachtoffers, keer op keer. Het beeld zonder woorden zegt soms meer dan genoeg. De onschuldige beginnen opnieuw te zingen, telkens weer.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Thea Josephine, vast een kwatrijn in het kader van de dodenherdenking. Wie zijn de onschuldige? Als je het over personen hebt is het 'onschuldigen'. De tweede zin, het 'keer op keer' voel ik niet goed aan en het beeld in de derde zin kan alleen door mensen worden gezien. Een lastige, de jouwe.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili het is inderdaad geïnspireerd op de dodenherdenking. Ik heb geprobeerd de onschuldigen aan te wijzen en dat zijn de vogels in dit kwatrijn. vandaar onschuldige (vogels) Zij zijn de getuigen van rampen etc..en het beeld is inderdaad voor mensen.Wij zien ze opvliegen Rampen en oorlogen. keer op keer, ze houden nooit op. Maar de vogels schrikken op en gaan weer door met zingen. eigenlijk zoals de mensen ook weer gewoon doorgaan. Dank voor je reactie. mvrgr.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Ton voor je reactie. Ik was even bang dat het toch te gecompliceerd was. (Mili's woorden lastig) Maar jouw reactie doet mij weer deugd.:-) mvrgr

Lid sinds

14 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi. 'Onschuldige' moet volgens mij inderdaad 'onschuldigen' zijn maar dat het om vogels ging had ik wel begrepen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank jullie wel voor jullie reactie. Leeuwin58 onschuldige moet echt onschuldige zijn het zijn de onschuldige vogels. Alleen bij personen dan zou het onschuldigen zijn. Dat is precies wat de aanwijzing ook is dat het in deze zin om de vogels gaat. mvrgr.

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Opgevlogen vogels strijken zich altijd weer neer. Getuigen van rampen, oorlogen en hun slachtoffers, keer op keer. Het beeld zonder woorden zegt soms meer dan genoeg. De onschuldige beginnen opnieuw te zingen, telkens weer.
Hallo Thea, Een ernstig onderwerp dat wel bij deze vorm past. Ik vind stukjes als 'keer op keer' en 'telkens weer' niet zo sterk. Zou je er andere, meer 'eigen' woorden voor kunnen bedenken? Verder zie ik een paar foutjes: het 'zich' in de eerste regel hoort er niet (vogels strijken neer) en 'onschuldigen' is meervoud, dus daar hoort een -n achter. Herschrijven is schrappen, schuiven en schaven. Dat levert altijd iets op. Succes! Wilma van den Akker / Mevrouw SchrijfTaal

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje, Dankjewel voor je tip. Bij het zien van zo'n rode balk wil ik meteen klikken. Het gedicht heeft meerwaarde voor mij gekregen. Zeker na het lezen van alle reacties. @Thea dank voor het aanzetten hiervan. Het heeft mij goed gedaan.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. En inderdaad de eerste zin zal ik wijzigen (zich) maar onschuldige slaat op de vogels en niet op de mensen (de onschuldige vogels)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Thea Josephine, wat betreft onschuldige: de meer onschuldige vogels verabdert in de volfende zin in de onschuldigen. Het eerste zonder n omdat het hier een bijvoeglijk naamwoord is, bij de tweede met n omdat het woord hier een zelfstandig naamwoord is. Verder een diepe doordenker. Groet Connie

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties. En inderdaad de eerste zin zal ik wijzigen (zich) maar onschuldige slaat op de vogels en niet op de mensen (de onschuldige vogels)
Hallo Thea Josephine, Inderdaad, je hebt gelijk. Ik dacht teveel aan onschuldige mensen. Groet weer van Wilma