Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht #140 – Kringloop

In de kringloopwinkel streek ze liefdevol ze met haar hand langs het zachte bont, een mooi wit hermelijnen kraagje dat los op een jas gespeld kon worden. Gelukkig zaten de kopjes er niet meer aan, zoals toen mode was. Al was het al heel lang geleden, ze miste haar grootmoeder nog steeds. Ze zag er altijd uit om door een ringetje te halen, echt een dame. Zelfs als ze even de deur uitging, deed ze altijd wat lipstick op en een mooi hoofddoekje om, want ook in onze cultuur droegen echte dames toen iets op het hoofd om beschaafd voor de dag te komen. Alles wat met levenskunst te maken had, had ze te danken aan haar: de interesse in kunst, de beste restaurants, hoe wijn te proeven en kleding uit te zoeken van perfecte snit. Alle geheimen die van haar een echte vrouw hadden gemaakt. Haar ouders waren-let wel, kunstenaars, maar van de losgeslagen drankzuchtige soort. Het kwam meer dan eens voor dat er geen eten op tafel stond en haar moeder in haar atelier bij een half afgemaakt kunstwerk haar roes lag uit te slapen. Bijna dagelijks vluchtte ze naar haar grootmoeder, die haar uiteindelijk na het zoveelste drank gelag voorgoed weg haalde. Het scheen ze niets te kunnen schelen. Deze afwijzing vergrootte haar toch al tomeloze ambitie en ze bouwde een waar mode imperium op, gevoed door de wijze lessen van haar allerliefste grootmoeder. Ruikend aan het bont, verliet ze de winkel na betaling van één euro.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Manon, Wat een liefdevol verhaal, ik voel de zachtheid van het bontje (zonder kopjes!), en de dankbaarheid tegenover haar grootmoeder. Het kunstenaarsbloed kruipt waar het niet kan gaan, zegt men. Bij deze hoofdpersoon (hp) is de artistieke aanleg in goede banen geleid. De titel "kringloop" is veelzeggend. Voor een euro kreeg ze het hermelijnen kraagje mee naar huis; het moet destijds een fortuin gekost hebben! Graag gelezen. :o

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
manon1963 Het is een mooi gegeven, probeer het meer vanuit de herinnering van HP aan die oma te schrijven. Het is nu wat afstandelijk met 'ze' voor zowel de hp, de oma als de ouders. (Als je hp een naam geeft, scheelt dat al.) 'streek ze liefdevol ze' (1x ze) 'drankgelag' aan elkaar

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi verhaal ook doordat het tempo rustig is. Daaruit blijkt voor mij als lezer dat de HP haar jeugd heeft geaccepteerd en het haar heeft gemaakt/ gebracht tot wat ze nu is. De dankbaarheid en genegenheid voor oma sijpelt eruit. De berusting is voor mij herkenbaar. Graag gelezen! :thumbsup:

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Manon, Een verhaal vol herinnering, zachtheid en tederheid over een grootmoeder die zoveel betekend heeft. Een schrijnend verhaal ook over verwaarlozing door ouders. Ik ben het wel met janpmeijers eens, dat het verhaal nog meer zou binnenkomen als je helemaal in de huid van de hp kruipt. Maar misschien is het juist je bedoeling het verhaal meer afstandelijk te vertellen. Je laat mooi zien, hoe één voorwerp (een wit hermelijnen kraagje) een wereld van herinneringen naar boven roept. Ik heb het verhaal met veel genoegen gelezen. Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Manon, mooi teder oma-verhaal, vol nostalgie. Knap gedaan! Heel treffende typering vind ik die van oma die aan het eind van de 1e alinea de deur uitgaat. En 'kunstenaars, maar van de losgeslagen drankzuchtige soort.' Zijn er ook andere soorten dan? :p Met plezier gelezen! Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb er inderdaad voor gekozen iets van een afstand te nemen in het vertellen omdat het over 3 generaties gaat. ik vond juist het beschouwende wel passen bij het verhaal. verder kan ik ermee inkomen dat de HP inderdaad beter een naam had kunnen krijgen. Bedankt voor de tip. Bedankt voor de leuke reacties! En Ton: ja ze bestaan, niet losgeslagen drankzuchtige kunstenaar. Maar ze zijn zeldzaam hahaha kan er over meepraten want ik kom uit een kunstenaars familie.....