Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 140 Marktvoordeel

‘Ga naar de vrijmarkt, ontspan je,’ zegt mijn vrouw, als ze mijn gezicht ziet. Ze duwt me de deur uit, en negeert mijn gemompel dat werk voorgaat. De kraampjes boeien me dit jaar niet. Mijn gedachten worden verstoord door muziek en rumoer. ‘Sander, je loopt erbij als een kniesoor. Leuke boel, toch?’ roept Daan me toe. Idioot, denk ik. ‘Laat me met rust, kerel. Welke rommel probeer jij te verpatsen?’ Daan grijnst. Hij is een expert in uitstallen, maar daar blijft het ook bij. Ik wil doorstappen als ik het zie, in het midden van zijn tafel. Ik graaf in mijn geheugen en voel een glimlach opkomen. ‘Hé Daan, een erfenis gekregen?’ Als hij opkijkt, wijs ik naar een beeldje op een langwerpig voetstuk. ‘Van mijn neef. Hij heeft het ergens op de kop getikt en nu mag ik het verkopen. Heb je interesse?’ ‘Misschien.’ Ik bekijk het beeldje van dichtbij. Een smid, aan het werk met hamer en aambeeld. Een bronzen schoonheid. Daan is met een klant bezig, wat me gelegenheid geeft het beeldje te kantelen. ‘Kan je me zijn adres geven, Daan? Als hij nog zoiets moois heeft…’ Daan ziet er geen graten in. De koop wordt gesloten, en met het adres en het beeldje kom ik thuis. ‘Ik moet telefoneren,’ zeg ik mijn vrouw. Wanneer wordt opgenomen, struikel ik over mijn woorden. ‘Ik heb het. Ik herkende het van de foto aan de muur. We hebben het wapen waarmee de smid vermoord werd.’

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marlie, suspence... dit is een verhaal uit een groter verhaal, toch? Ben net zo nieuwsgierig als VriendT. Maar, los daarvan; mooi geschreven, je voelt de stemming van Sander duidelijk aan. Nog een vraagje; ' .. ziet er geen graten in.' betekent dat 'geen bezwaar' of juist wel? Ik denk 't niet, want hij gaat weg met beeldje én adres. Toch met plezier gelezen, Marlie! Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Het leest vlot, maar wat een verrassend einde! Het voelt een beetje als een passage uit een groter verhaal. Klopt dat?

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hallo Marlie, wat een spannend verhaal! Komt er een vervolg? 'Ziet er geen graatje in' is voor mij nieuw, onbekend. Klinkt als, geen probleem. Met plezier gelezen.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
‘Ga naar de vrijmarkt, ontspan je,’ zegt mijn vrouw, als ze mijn gezicht ziet. Ze duwt me de deur uit, en negeert mijn gemompel dat werk voorgaat. De kraampjes boeien me dit jaar niet. Mijn gedachten worden verstoord door muziek en rumoer. ‘Sander, je loopt erbij als een kniesoor. Leuke boel, toch?’ roept Daan me toe. Idioot, denk ik. ‘Laat me met rust, kerel. Welke rommel probeer jij te verpatsen?’ Daan grijnst. Hij is een expert in uitstallen, maar daar blijft het ook bij. Ik wil doorstappen als ik het zie, in het midden van zijn tafel. Ik graaf in mijn geheugen en voel een glimlach opkomen. ‘Hé Daan, een erfenis gekregen?’ Als hij opkijkt, wijs ik naar een beeldje op een langwerpig voetstuk. ‘Van mijn neef. Hij heeft het ergens op de kop getikt en nu mag ik het verkopen. Heb je interesse?’ ‘Misschien.’ Ik bekijk het beeldje van dichtbij. Een smid, aan het werk met hamer en aambeeld. Een bronzen schoonheid. Daan is met een klant bezig, wat me gelegenheid geeft het beeldje te kantelen. ‘Kan je me zijn adres geven, Daan? Als hij nog zoiets moois heeft…’ Daan ziet er geen graten in. De koop wordt gesloten, en met het adres en het beeldje kom ik thuis. ‘Ik moet telefoneren,’ zeg ik mijn vrouw. Wanneer wordt opgenomen, struikel ik over mijn woorden. ‘Ik heb het. Ik herkende het van de foto aan de muur. We hebben het wapen waarmee de smid vermoord werd.’
Dag Marlie, Een goed opgebouwd en spannend verhaal; je geeft door middel van kleine signalen aan dat er iets speelt: hp is niet ontspannen hij heeft er 'dit jaar' geen zin in In de slotscène licht je een tipje van de sluier op, maar er blijven talloze vragen over. Is de hp een rechercheur of een familielid van de smid? Wat is er gebeurd? Enzovoort Ik vind de uitdrukking: 'ergens geen graten in zien' heel leuk; ik kende deze niet. Wel 'ergens geen been in zien'. Volgens mij wilde je ermee zeggen, dat de handelaar er geen bezwaar in zag het adres te verstrekken. Een creatieve bijdrage bij de weekopdracht: een krimi in zakformaat. Nel Goudriaan

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een spannend verhaal. Ik heb ook het idee dat het ontstaan is uit een langer verhaal. Ergens geen graten inzien is een Vlaamse uitdrukking. Hij/zij ziet er geen moeilijkheden in. In Nederland zegen we: er geen gat meer inzien. Er is geen oplossing voor dat probleem te vinden, ik zie het niet meer zitten. Je hebt het goed geschreven en veel plezier met de afronding.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Excuses voor de verlate reactie. Het heeft wel wat van me gevraagd: een scène van 330 woorden waar ik er 80 uit geknipt heb zonder aan helderheid te verliezen. Als antwoord op de vraag van meerdere onder jullie, nee, het is geen fragment uit een groter geheel. Enkel een beeld dat in me opkwam en dat ik uitschreef. Hoe graag ik het ook wil, zodra een fragment langer zou (moeten) worden om deel uit te maken van een groter geheel, zit ik strop op plots, subplots, hoofd- en bijpersonages en lost mijn inspiratie op in het niets. Bedankt allen voor het lezen en reageren.