Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#140 Een beetje magie

Op Koningsdag in de stad is een flink drukker dan in het dorp. De verschillen tussen de kraampjes zijn ook veel groter. Boeken, films, kleding, speelgoed, kookgerei, en… scheermessen? Die zijn ook bijna nergens te vinden. Ik kan mij nog goed herinneren hoe mijn opa er gebruik van maakte. Ik wijs naar de messen: “Mag ik ze nader bekijken?” De dame knikt: “Ga gerust uw gang, maar wees voorzichtig dat u zich niet snijdt.” Ik pak het voorzichtig op en ben verrast dat het lichter is dan ik me herinner. Ik kan het me nog zo voor de geest halen bij mijn opa. Het zag er magisch uit hoe de haren in het niks verdwenen toen hij het mes over zijn wit gezeepte gezicht haalde. Het was ook heel spannend om te zien hoe dat ging met zo een scherp mes. Het is bijna alsof ik zijn aftershave nog kan ruiken. Zo te zien is het mes nog in goede staat: rug recht, snede heel, geen roest. Nergens een prijskaartje te vinden vraag ik de dame: “Hoeveel voor de messen?” “20 euro per stuk, en als u interesse hebt zijn er ook kwasten en stroppen.” Nostalgie en interesse overwinnen mij: “Dan zou ik graag een kwast, strop en twee messen willen kopen.” Nu ik mijn inkoop heb gemaakt, ben ik benieuwd hoeveel mij is bijgebleven wat mij geleerd was. Is toch wel wat bijzonders op zo een manier scheren. Hopelijk kan ik mijn zoontje ook de magie schenken die ik beleefd heb.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@leftovers, inhoudelijk een leuk verhaal, maar voor mij is het af en toe moeizaam te lezen: -Zo in de stad met Koningsdag is een flink verschil met in het dorp... op Koningsdag in de stad etc -ik kan het zo me nog voor de geest... ik kan het me nog zo voor de geest -winnen mij over ... overwinnen mij - is toch wel bijzonders ... is toch wel iets bijzonders of is toch wel bijzonder In dialoog: nieuwe spreker komt in nieuwe regel De witregels zijn goed voor de rust. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ccscharl Volgens mij kan ik beter niet meer schrijven als ik half wakker ben :p . Krijg ik van die rare zinnen. Bedankt voor de opmerking.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Leftovers, Welkom hier; ik zie dat je nog niet zo lang lid bent van het forum en dat je sinds kort schrijft. Je hebt een mooi gegeven te pakken: de magie waarmee een kind de wereld om zich heen beleeft. Je focuste op het scheren met een mes. Een mooie beeldende tweede alinea. Een mooi slot waarin je de magie doorgeeft aan de volgende generatie. Je taalgebruik vertoont hier en daar slordigheden, fouten. Ik noem we een paar: De verschillen tussen de kraampjes is > zijn Scheermessen, dat is nergens te vinden > scheermessen die dan ik herinner > dan ik me herinner Een dubbel punt als iemand iets zegt Met mijn inkoop gemaakt ben ik benieuwd > nu ik mijn inkoop heb gemaakt, ben ik benieuwd Laat je daardoor niet afschrikken, maar blijf met plezier schrijven en de verhalen van anderen (hier) lezen. Succes! Nel Goudriaan

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Leftovers, leuk om de magie van het scheren en dat doorgeven aan de volgende generatie als thema te nemen. Door jouw verhaal zie ik het ook weer voor me van vroeger en ik ruik de Old Spice van mijn vader weer. Dankjewel, dat je deze herinnering bij mij deed herleven! Mvg Ton