Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

opdracht #139 - de franse buldog

De Franse buldog. Blij met de adempauze wandelde Bruno door het park. De hele ochtend had hij geluisterd naar mensen met problemen. De rust die uit de bloeiende bloemperken en groene gazons naar hem toe dreef, kalmeerde zijn gespannen zenuwen. Bij de vijver waarin twee witte zwanen elkaars sierlijkheid bewonderden, ging hij op een bankje zitten met de benen lekker languit. Een blik op zijn horloge leerde hem dat hij nog een heel half uur mocht luieren. Vol welbehagen sloot hij zijn ogen. Gesnuffel aan zijn broekspijpen haalde hem uit zijn dromerijen. “Mormel, laat mij eens gerust.” De kleine Franse buldog met uitpuilende ogen zette zijn korte poten tegen Bruno's knieën en sprong als een duveltje uit een doosje op zijn schoot. Kwijl maakte natte vlekken op zijn broek. Het bazinnetje van de buldog ging naast hem zitten en sloeg haar arm om Bruno's nek. “Nog een heel half uur”, zong haar stem. Bruno zat bij de vijver waarin zwanen en eenden zichzelf bewonderden in het spiegelende wateroppervlak. Hij sloot zijn vermoeide ogen. Urenlang had hij geluisterd naar de klachten van geïrriteerde mensen. Zijn zenuwen stonden strak gespannen. Ondanks het luidruchtig gesnater van de eenden, dommelde hij in. Er dreef plots een vreemde vieze geur in zijn neusgaten. Hij opende zijn ogen en keek recht in de snuit van een Franse buldog die op een meter afstand zijn dagelijkse drol draaide. Na gedane arbeid begon het dier in de zanderige grond te krabben om de kak te bedekken daarmee de schoenen en broekspijpen van Bruno bevuilend. Het bazinnetje kwam haastig aangesneld. Met een hoogrood hoofd mompelde ze een excuus en wurmde de onsmakelijke zaak in een plastiek zakje. Ze ging naast hem op de bank zitten. “Moet je dat mormel nu altijd meesleuren”, snauwde hij.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijfcoach Blavatski, Het is mooi en beeldend geschreven. En de zin in de eerste scene [..waarin twee witte zwanen elkaars sierlijkheid bewonderden] spreekt tot mijn verbeelding. Het riep bij mij gelijk een hele vroege ochtend op een Franse camping naar boven van lang, lang geleden. In de ochtendnevel zwommen toen twee zwanen op die manier met elkaar. Net een sprookje. Dank dat u mij daar even aan laat denken. Ik begrijp dat Bruno en de hondeneigenaar een stelletje zijn. Bruno moet de hond dus kennen. Het duurde even voor dat kwartje viel omdat het over 'een' Franse buldog ging. Twee mooie verhalen, met veel plezier gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Blavatski, Je had me te pakken. Ik dacht in eerste instantie dat Bruno een pratende hond was... waarom zou een hond dan geen horloge dragen en waarom zou ik nu eens niet van gebaande paden afwijken. Haha, ik dacht dus helemaal in een phantasy- wereld te zitten. Je hebt er een leuk stukje van gemaakt.

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
De omgeving is in beide verhalen prachtig beschreven, ik was er helemaal bij. Ik moest het wel 2 x lezen om te begrijpen dat het een stelletje betreft en er komt voor mij niet uit dat het een hondenliefhebber is vanwege het woord mormel. Verder leuke verhalen om te lezen!

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Verrassend dat het om een stelletje gaat. Bruno en zijn vriendin Bella vulde ik automatisch in. :D Ik krijg regelmatig feedback over mijn kleurgebruik in mijn stukjes: ik ben daar nu eenmaal een voorstander van om de lezer het juiste beeld mee te geven Hier wordt er geschreven over witte zwanen en dat vind ik een pracht voorbeeld omdat juiste het woord witte ( de meeste zwanen zijn immers wit) hier het beeld versterkt. :thumbsup: Je hebt hier een fijne schrijfstijl te pakken! :nod:

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vind het mooi hoe snel een setting en sfeer wordt geschept en het laatste gedeelte krachtig gebruik wordt gemaakt om de houding van Bruno wordt weergeven. Voor mij duurde het, zoals al eerder gezegd, even voordat ik het doorhad dat het om een stelletje ging. Volgens mij is dat voornamelijk omdat er niet te lezen valt dat hij de buldog al kent en alleen in de laatste (twee) zinnen er uit te halen is dat ze elkaar kennen. Ze word ook als bazinnetje beschreven wat ook weer afstand geeft van Bruno. Maar het ging voornamelijk om de houding van Bruno en dat is mooi gelukt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bruno in een goede bui en Bruno in een slechte bui. Ik zie hem in beide gevallen wel aan de vijver in het park zitten, Blavatski. Leuk bedacht dat het om een stel gaat.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Blavatski, Ja, ook ik moest het nog een keertje lezen om te begrijpen dat het een stelletje was. Mooi is ook dat zij beiden gebruik maken van de tijdsaanduiding 'nog een heel half uur', dat verraadt wellicht ook een jarenlang bij elkaar horen. Verder genoten van wijze waarop je de beelden neerzet; ik waande me op het bankje naast Bruno, zo levendig is het beschreven. Met plezier (en verlangen naar zo'n moment in een parkje) gelezen! Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Fijn verhaal schrijfcoach Blavatski, dat het een stel moet zijn had ik vrij snel door en dat maakt het ook heel origineel. Met een glimlach gelezen, mooie vertelling! :thumbsup: spreekt tot de verbeelding.

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, Dank je wel Marceline voor de mooie woorden. Wat fijn dat ik via de zwanen een mooie ochtend in je herinnering boven haalde. :nod In verband met je opmerking "een" Franse buldog, bedoel dat het "de" Franse buldog zou moeten zijn waardoor het duidelijker wordt dat er een band is tussen Bruno en het Franse bulletje?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Riny dat je mijn verhaal over het Franse bulletje kon waarderen. Ik moest wel lachen over je fantasieën die je eerst had, een hond met een horloge... :o

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marceline, Dank je wel Marceline voor de mooie woorden. Wat fijn dat ik via de zwanen een mooie ochtend in je herinnering boven haalde. :nod In verband met je opmerking "een" Franse buldog, bedoel dat het "de" Franse buldog zou moeten zijn waardoor het duidelijker wordt dat er een band is tussen Bruno en het Franse bulletje?
Beste Blavatski, Ja, is het niet geweldig wat een schrijver met een paar mooie woorden allemaal los kan maken en weer naar boven kan brengen? En 'de' in plaats van 'een' is een eenvoudige en goede oplossing om eerder de relatie tussen het stelletje te pakken.

Rol

  • Anoniem
Hallo Blavatski, Je speelt heel mooi met de omgeving om de gemoedstoestand van de man neer te zetten. Maar in de beide teksten denk ik alleen een hondenhater te herkennen, de een hooguit wat minder dan de andere. Klopt dat? Verder is het de variatie in afstand en nabijheid in de teksten waardoor ik wat verward raak over de relatie tussen de man en de vrouw met de hond. ‘De kleine Franse buldog’, het gebruik van ‘de’ suggereert dat de buldog al bekend is. ‘Het bazinnetje van de buldog’ schept juist weer afstand. Een leuke laatste zin waarmee je de relatie bevestigd. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag schrijfcoach Corrie, Dank je wel voor de feedback. Het klopt inderdaad dat in het tweede luik, de man niet zo hondenhaterig overkomt. Ik heb hier al ergere zaken gelezen. :o Ik zou in het tweede deel misschien beter schrijven: zijn vriendin ipv het bazinnetje. Les: nog duidelijker worden in de woordkeuze. :p

Rol

  • Anoniem
Hallo Blavatski, Leuk trouwens dat je in de rol van Schrijfcoach bent gestapt. Te moeten reageren op de teksten van anderen maakt dat je er zelf ook meer van leert ten behoeve van je eigen teksten. Veel plezier met je nieuwe rol. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Corrie voor je aanmoedigende woorden. Ik vind het heel leuk om schrijfcoach te zijn en het is dan ook mijn bedoeling om van deze bezigheid veel te leren van hoe mensen denken en reageren en om mijn schrijfwijze te kunnen verbeteren.Ik ben blij met de promotie. Ik ben onlangs ook gevraagd om boekrecensies te schrijven in Sophia Magazine.nl en er zijn al vier recensies geplaatst. Ook erg leuk om te doen. Ik ben denk ik een laatbloeier. :o