Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht # 139 - Hondengek vs hondenhater

Hondenhater – Hondenliefhebber # 139 Kijk, daar loopt meneer Karels op de dijk. Zijn wangen zakken en zijn ogen knijpen zich tot spleetjes, alsof hij moe is. De laaghangende wolken komen donkergrijs met hier en daar een toef blauw en wit aangerold. Hij steekt zijn handen dieper in zijn zakken, hij is moe en chagrijnig. Van zijn behandelend arts moet hij deze wandeling maken, anders… Oh god, het is toch niet waar? Daar komt zo’n ellendeling van een rot hond. Een drollendraaier van het ergste soort. Omkeren heeft geen zin. De hond heeft hem al opgemerkt – zijn baasje roept hem. “Pantser, Pantser …!“ Helaas, dat kreng luistert niet. Ik geef je toch zo’n rotschop dat je morgen amper het daglicht nog kan zien. Hij schrikt van zijn eigen gedachten en herkent onverwachts de eigenaresse. Hij durft geen been meer te verzetten, staat stijf als een zoutpilaar. Niet aankijken, denkt hij nog. De hond komt dichterbij, snuffelt en snuift; rent meteen weer terug naar zijn baasje … -.-.-.-.-.-.- Kijk nou toch eens, daar loopt meneer Karels op de dijk. Zijn gezicht staat ontspannen en zijn ogen kijken belangstellend rond. Hij is niet alleen, hij heeft een jong hondje aan de lijn – hij is bang dat zijn Bella weg zal lopen. Ach, nu zakt zij van vermoeidheid bijna door haar pootjes, meneer Karels bemerkt dat meteen, pakt haar op en fluistert wat in haar oortjes. Het hondje maakt in zijn armen tevreden geluidjes. Dan… licht zijn gezicht helemaal op. In de verte verschijnt de buurvrouw van een paar straten verder met haar hond. Pantser, weet hij inmiddels.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Mooi geschreven. Ik zie het voor mij. Origineel hoe je in het eerste stukje de reactie van de HP af laat hangen van zijn bekendheid met de eigenaresse. Maar het kopje [enige tijd later] boven het tweede stukje snap ik niet. Het suggereert een voortzetting van het eerste stukje en dat is het volgens mij niet. Of zie ik iets over het hoofd? Groet, Marceline PS zijn er ook Amsterdamse parken met een dijk? ;)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hi Marceline, De oefening moest tweeledig zijn: dezelfde man in de ene tekst moest een hondengek zijn en in het tweede een hondenhater. (Ik ben begonnen met een hondenhater, omdat ik positief wilde afsluiten.) Het kopje: Enige tijd later, zorgt voor de splitsing. Ik had eerst zo'n lijntje staan -.-.-.-.- dat was misschien beter geweest. In die tussentijd heeft meneer Karelsen nogal wat meegemaakt. (PS ik kom vaker op de dijk dan in een park in Amsterdam.) Dank voor je reactie.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een opbloeiende romance :-) Mijnheer Karels is iemand die zichzelf helemaal wegcijfert; hij stapt zelfs heen over zijn afkeer voor honden. Leuk verteld en met plezier gelezen. (Tip: lees je verhaal nog eens door op overbodige uitleg, zoals "hij is moe en chagrijnig". Dan kruip je even uit de huid van de hp)

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Drollendraaier vond ik erg grappig en zo lief dat hij in het 2e stukje iets in haar oortjes fluistert.
Kijk, daar loopt meneer Karels op de dijk.
Van wie komt de eerste zin? Dat kwam mij wat vreemd over. Het was me niet gelijk duidelijk dat het 2 stukjes zijn vanwege de zin 'enige tijd later' maar toch leuk om het vervolg te schrijven op deze manier.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nel - dank voor je tip (ik dacht dat dát juist moest) maar jij bedoelt dat de zakkende wangen en de geknepen ogen al voldoende zijn. Wacht even, een verteller vertelt alleen maar wat hij ziet en kruipt niet in de HP! Ja, de opbloeiende romance; ik wilde een goed einde. Ik kan geen moeilijk grove woorden gebruiken, ik moet me er dan echt voorin zetten. Met Pasen waren de kinderen en ik bij elkaar, ik vertel iets over SO en probeer meteen wat anders te praten dan ik gewend was. Dat gaf deining... ik moest wel eens anders overkomen dan zij van mij gewend waren. Einde van het liedje: doe alsjeblieft zoals je bent, mam. We zullen zien hoe het zich ontwikkelt in die hersenpan van mij.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ i-kat, Goed dat je dat opvalt - dat is de verteller. Zie #5 Tussen de beide stukjes had ik beter een .-.-.-.-.- kunnen zetten. Dank voor je reactie, i-kat

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Riny, Mooi verhaal,ik heb ervan genoten. De 1e alinea vind ik helemaal prachtig als sfeertekening, zeker die zin over de wolkenpartij. Poetisch, gewoon! :thumbsup: Maar de sfeertekeningen in de andere alinea's vind ik ook heel raak, hoor! Aandoenlijk die ommezwaai, en als hondenliefhebber gun ik Karels als beloning een fijne romance! ;) Vwb het gebruik van grove woorden; het siert je dat dat je moeite kost, maar soms kan het heel functioneel zijn wanneer mensen hun emotie eruit gooien. Wat mij helpt (hoewel ik zelf niet de indruk heb op dit vlak heel hulpbehoevend te zijn...) is om ze een ander in de mond te leggen, dan is het niet Riny maar dat karakter die onwelvoeglijke taal bezigt... Mvg Ton

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een puppy teweeg kan brengen. Een oud collega van mij heeft na haar burn out, gevolgd door haar ontslag haar leven mede dankzij een hond weer op de rit. Een dier kan heilzaam werken. :nod: Een mooi gegeven. Goed geschreven en de verbeterpunten zijn al genoemd. Blijf bij jezelf tijdens het schrijven maar het is heerlijk om in een personage te kunnen kruipen die niets van je karakter heeft. Hoewel, misschien zit het wel in je maar kies je er bewust voor dit niet kenbaar te maken en dan is het zalig een personage te hebben als uitlaat klep. ;) Ik ben ervan overtuigd dat mensen kunnen veranderen/ verrassend kunnen zijn De opbloeiende romance maakt me nieuwsgierig. Al met al graag gelezen! :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Ton, Dank voor je positieve reactie. Het doet me goed. Ja, ik zat ook even in die meneer Karelsen... Wat is schrijven toch leuk. Ik kan ook geen echte oorlogsfilms zien, laatst was er iets over de hersenen van Heiderich Heiner dan kruip ik in mijn schulp, maar een of andere misdaad film, dan maakt het me niet uit, want dat is fantasie. Prettig weekend.

Rol

  • Anoniem
Hallo Riny, ‘Een drollendraaier van het ergste soort’, daar moest ik even smakelijk om lachen, evenals om die rotschop. Het eerste verhaaltje is lekker beeldend geschreven, waardoor ik het tafereel voor mijn ogen af zie spelen. Bij het tweede deel is dat minder sterk. Ik denk dat ik daar de eigen gedachtegang van meneer Karels mis. Pas bij het lezen van de reacties snapte ik dat deel twee later in de tijd is. Voor mij was de ommezwaai niet duidelijk. Misschien de stippellijntjes weghalen, witregel laten staan (geeft sprong in tijd aan) en de eerste zin van het tweede verhaaltje iets wijzigen: Kijk nou toch eens, daar loopt meneer Karels weer op de dijk. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Schrijfcoach Conny, Tussen de twee stukjes had ik aanvankelijk: 'Enige tijd later' , staan. Dat bleek verwarrend te werken. In die tussentijd is er wel veel gebeurd. Meneer Karels raakte van zijn depressie genezen en is zelfs een hondenbezitter geworden. Hij wandelt nu met open blik op de dijk, heeft interesse voor wat er om hem heen gebeurt en... hij is verliefd. De eerste zin van stukje twee veranderen op jouw manier - verschil van een woordje - is stukken beter. Dank voor je feedback.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, ik vind het een aandoenlijk tafereel en de zakkende wangen versus de laaghangende wolken erg beeldend. Een stukje van meneer Karels' leven in een notendop. Lief!

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Knap hoe je die twee onderwerpen met elkaar hebt verweven. Is het nog iets geworden tussen meneer Karels en de buurvrouw? Ik denk het niet. (rot hond - rothond)

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je schrijft mooie stukjes Riny, hoewel ik niet altijd reageer, lees ik wel. De poezie die je ertussen verweeft, is je eigenheid en maakt je teksten meestal luchtig. :thumbsup: Meneer uit zijn hum, lage wangen, lage wolken en die hond is er te veel aan. Maar net dat knappe bazinnetje zorgt voor verandering ... Reden om toch een hondje te kopen. Samen de hond uitlaten kan nog resultaat opleveren. Heel mooi Riny!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Tja, wat fijn om je hier te ontmoeten; je hebt me dus gevonden. Dankjewel hiervoor en ook voor je opmerking. Ja, een rothond bestaat uit een stuk.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ 'leeghoofd', ik voel me :o door jouw woorden. Ja, door de jaren heen, weet die dijk wat! Nu jullie daar zo positief over hebben geschreven, zal ik nog beter opletten. Wie weet kom ik meneer Karelsen wel weer tegen met zijn ouder wordende Bella en de Pantser van zijn nieuwbakken vriendin. Dankjewel 'leeghoofd' .

Lid sinds

15 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Ja, ik kom even weer langs. Nu wil ik ook zeker weten of het meneer Karels is of meneer Karelsen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Goedemorgen Tja, ... je bent echt bij de pinken, hoor! Het is meneer Karels. Dank voor je terechtwijzing; ik heb het opgeslagen: zorgvuldiger zijn. Een prettige dag vandaag - met of zonder oranjegebak!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Uit het verhaal blijkt ook dat een reactie van iemand dus van meer dingen kan afhangen, dan alleen het niet van honden houden. Mensen lopen te wandelen met hun eigen gedachten en ineens breekt 'de hond' in dit geval in. De heer Karels zijn gemoedstoestand is van invloed op zijn reactie op de verschijnende hond.