Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#139 Hondenhemel

‘Hij doet niets,' roept ze. Morgen brengen, hij doet wél iets: hij springt tegen me op en likt aan mijn been. ‘Kunt u die hond aan de lijn houden, alstublieft?' Een boze blik, alsof ik haar hoogstpersoonlijk heb beledigd. Ik denk aan mijn opa die elke nacht droomde over honden die hem aanvielen. Gillend werd hij wakker en mijn oma moest hem geruststellen. Honden ruiken angst, dat is zeker: als achtjarige besprong een hond me, terwijl ik op de fiets zat. Bebloed onderging ik de Tetanusprik en daarna ging ik met een grote boog om honden heen. Tot ik in een café over een hond struikelde; ik dacht dat er een kleedje lag. Nee, het wordt nooit iets tussen hond en mij; het zit gewoon in de genen en ik zwijg maar over de stinkende poep die aan vele profielschoenen heeft gekleefd. Toen kwam Donja, de hond van mijn vriendin Lieke. Ik ontweek haar, zij zocht me op. Keer op keer, al kwispelend. Ze kwam niet te dichtbij, maar ze ging voor me staan en keek me aan met een blije blik. ‘Ze is dol op jou,' zei Lieke. Ik bezweek en accepteerde haar vriendschapsverzoek. Donja is geen echte hond, maar is gewoon Donja, besloot ik. Na Donja kwam Snuffie. Vrienden namen Snuffie zondags mee naar de kerk waar hij zich voorbeeldig gedroeg, liggend aan hun voeten. Bij psalmgezang leefde hij op en jankte mee uit volle borst. ‘Zijn plaats in de hondenhemel is verzekerd,' zeiden de kerkgangers. Ook Snuffie bleef volhardend bedelen om mijn vriendschap. Weer ging ik overstag: ik was niet bestand tegen deze overstelpende liefde en volharding. Dat nachtmerries over een hemel vol honden me daarna teisterden, nam ik voor lief. Een familiekwaal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
Hahaha Nel wat een leuk verhaal, vooral de voorstelling dat je in de hemel weer tussen de honden zou komen. :thumbsup: Fijn om te lezen dat sommige honden toch doordringen tot het bange hart. Originele vertelling en met plezier gelezen. Een vraagje, ik snap de tweede zin niet. Morgen brengen? Wat bedoel je hier? In de tweede zin van 'deel 2' staat twee keer op. Denk dat hier 'haar op' moet staan.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel, Nancy. 'Morgen brengen' is een uitdrukking van verontwaardiging, maar deze is blijkbaar niet overal bekend. Ik kijk nog even naar 'op'. Heb het stukje (te) snel geschreven.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, Mooi verhaal over hoe angst om kan slaan in houden van bij de juiste aanpak. Het was weer fijn om te lezen. Even een praktische (en vast hele suffe) vraag: ik zie dat jij schuine tekst gebruikt. Hoe krijg je dat hier voor elkaar? Mij lukt dit namelijk niet.... Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je wel voor het compliment, Marceline. Schuine tekst krijg je net HTML code: < em > woord < / em > zonder spaties.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Nel, Maar ik weet niet wat een HTML code is en hoe je die maakt. :confused: Ik zal het eens navragen in mijn omgeving. Nu ik weet dat het kan, kom ik er wel achter. Groet, Marceline

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nel, 'Morgen brengen' ken ik ook echt niet en lijkt daarom misplaatst maar ik ben gewoon door gaan lezen en vond vooral verhaal 2 erg vermakelijk en prettig geschreven. Ik vind het leuk dat je verhaal 1 en 2 met elkaar verbonden hebt en vanuit de ik-vorm hebt geschreven. De afsluiting, 'het is een familiekwaal' geeft de verbinding en is ook een mooi eind. Toch denk ik niet dat je een echte hondenliefhebber bent, als je tenminste de ik bent in het verhaal want dat hoeft natuurlijk niet.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Morgen brengen kende ik ook niet. Maar de angst voor een hond heb je goed weergegeven. Herkenbaar, ik herinnerde mij die angst gelijk. Het verhaal loopt lekker, is leuk en goed geschreven.Goed, Nel!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Gelukkig: 'morgen brengen' ken ik wel. Provincie Utrecht, klopt dat Nel? De 'hondenhemel' is toch ook een streek of iets dergelijks in de buurt van Hilversum? Wat heb je een leuk verhaal geschreven. Dat je dat hondje om zet in iets persoonlijks; prachtig.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie reacties! Ik reageer alvast op de opmerkingen over "morgen brengen." Het is een oud gezegde. Zie: http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe00…
Morgen brengen! Men geeft dit ten antwoord om het door een ander voorspelde of gezegde als hoogst onwaarschijnlijk te brandmerken; een ironische uitdrukking: in denzelfden zin: morgen aan de koffie of morgen, als Kaatje verjaart; dat kanje denken! dat kun je begrijpen! oele!
Kennelijk zo onbekend, dat ik misschien beter andere woorden had kunnen kiezen aan het begin van een verhaal. Ze kwamen spontaan bij me op. (Inderdaad, Riny, ik ben opgegroeid in de buurt van Utrecht, het Gooi. In Hilversum bestaat de Hondenbrug)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Nel, nee, het was niet beter geweest om andere woorden te kiezen, zo kunnen we een weider perspectief krijgen. Haha, 'een weider perspectief' wat een woorden en dat uit mijn mond. Dat komt door de opgave van laatst: freewriting. Het kan ook door de 'hondenheme'l komen. Ik ga eens op zoek bij oudere vriendinnen... Dank voor je antwoord, ik ben er helemaal blij mee.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzondere invulling doordat je weergeeft dat een persoon die niets van honden moet hebben veranderd naar iemand die honden toch tolereert. Voor mij als lezer is het een geloofwaardig stukje omdat ik de reden van ommekeer herken. Niet zozeer persoonlijk maar iedereen smelt bij sommige hondenblikken. :)
‘Hij doet niets,' roept ze. Morgen brengen, hij doet wél iets: hij springt tegen me op en likt aan mijn been. ‘Kunt u die hond aan de lijn houden, alstublieft?' Een boze blik, alsof ik haar hoogstpersoonlijk heb beledigd. Ik denk aan mijn opa die elke nacht droomde over honden die hem aanvielen. Gillend werd hij wakker en mijn oma moest hem geruststellen.
Ik ken de uitdrukking ook niet en omdat het me totaal niet logisch leek ( de betekenis is ook niet te achterhalen) las ik bovenstaand stukje wel maar bracht het me in totale verwarring. Ik had als lezer geen herkenningspunten en kwam daardoor pas bij het volgende stukje in het verhaal. Ik ben het met @Riny eens dat lezen de kijk kan/ moet verrijken. In dit geval voegt het voor mij als lezer niets toe omdat de voor mij onbekende uitdrukking ook niet uit de tekst te herleiden is zodat ik het kan plaatsen. Wat wilde je hiermee aangeven? Een plaatsbepaling? De -Tot ik... - geeft voor mij een verandering aan die m.i. niet klopt. De HP loopt nog steeds met een grote boog om honden heen toch? Dat de hond voor een kleedje werd aangezien brengt humor in het verhaal waardoor de omslag erna mbt honden wordt ingeluid. Dat vind ik knap gedaan. :thumbsup:

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marietje, ach, dat 'morgen brengen'. Het komt mij heel vertrouwd voor. 'Ja ja, morgen brengen' m.a.w. ik geloof er niks van. Morgen brengen! Spreekwoorden: (1914) Morgen brengen! Men geeft dit ten antwoord om het door een ander voorspelde of gezegde als hoogst onwaarschijnlijk te brandmerken; een ironische uitdrukking: in denzelfden zin: morgen aan de koffie of morgen, als Kaatje verjaart; dat kanje denken! dat kun je begrijpen! oele!1), goeje morgen (Pothof);... Gevonden op http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01_01/stoe00… Waarachtig ik ben gaan Googlen. Laatst een student aan huis gehad, werpt nu al zijn vruchten af. Ik werd thuis doodgegooid met spreekwoorden en gezegden. Ik mocht b.v. alleen maar 'lege briefjes' inbrengen, ik hoefde dus geen voorstellen te doen. Jaren later begreep ik wel waarom, maar het was zo verkeerd.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, net wat terug gescrolled en zie daar jouw #10. Enfin, dubbel is eens zo dik!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nel, Prachtige vertelling, die hoef je mij niet morgen te brengen, maar liever vandaag al! ;) Leuk dat één uitdrukking zoveel reacties uitlokt. Maar.. dat leidt af van het verhaal en mijn waardering daarvoor. Als hondenliefhebber zie ik een happy end; je bent om, geweldig! Al zal je niet snel zelf een hond in huis nemen. Als forumgenoot; Nel, ik heb genoten van hoe je de belevenissen weergeeft, de kerkgang en hondenhemel zijn een mooie vinding. Eens met i-Kat over de verbinding tussen 1 en 2 en het slot met de 'familikwaal' (ook weer zo'n mooie vinding!) Ik heb je met veel plezier gelezen, Nel! Mvg Ton

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, over 'Morgen brengen'. Of je de uitdrukking nu kent of niet, je voelt het toch op je klompen aan? ['Hij doet niets, hij doet wél iets!'] Ik ben van mening dat je als schrijver best wel iets van je lezers kan verlangen. Ook zijn er gradaties in schrijven. Van stel Bouquetreeks naar meer gelaagd tot het pure literaire. Zelf heb ik bijvoorbeeld de drang woorden op te zoeken die ik niet zou kennen. Heb je met plezier gelezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschreven, Nel. Klasse! Morgen brengen gebruiken wij hier ook, maar zoals Mili schreef: je voelt het op je klompen aan door de tekst die op de uitdrukking volgt. Met veel plezier gelezen. Het verhaal leeft. En die uit volle borst meejankende hond in de kerk vind ik kostelijk. :thumbsup:

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nel, Mooi verhaal over hoe angst om kan slaan in houden van bij de juiste aanpak. Het was weer fijn om te lezen. Even een praktische (en vast hele suffe) vraag: ik zie dat jij schuine tekst gebruikt. Hoe krijg je dat hier voor elkaar? Mij lukt dit namelijk niet.... Groet, Marceline
Marceline, wanneer je onder het vakje waarin je je tekst schrijft kijkt, zie je in rood invoerformaat. Wanneer je daar op klikt, kun je zien hoe je doorhalingen, vet, cursief, etc. tekst kunt invoeren. Groet, Willemina

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
, Marceline, wanneer je onder het vakje waarin je je tekst schrijft kijkt, zie je in rood invoerformaat. Wanneer je daar op klikt, kun je zien hoe je doorhalingen, vet, cursief, etc. tekst kunt invoeren. Groet, Willemina
Dankjewel Wilhelmina! Het is mij nu helemaal duidelijk. Ik ben erg blij dat ik nu weet hoe! :D

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, de uitdrukking "morgen brengen" wordt door mij ook gebruikt, zijn we allebei uit Rotterdam? Leuk dat jij een hondenhemel in het leven roept. Daar ga ik dan later mijn honden terughalen... :o

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nel, 'Morgen brengen' ken ik ook echt niet en lijkt daarom misplaatst maar ik ben gewoon door gaan lezen en vond vooral verhaal 2 erg vermakelijk en prettig geschreven. Ik vind het leuk dat je verhaal 1 en 2 met elkaar verbonden hebt en vanuit de ik-vorm hebt geschreven. De afsluiting, 'het is een familiekwaal' geeft de verbinding en is ook een mooi eind. Toch denk ik niet dat je een echte hondenliefhebber bent, als je tenminste de ik bent in het verhaal want dat hoeft natuurlijk niet.
Dank je wel voor je mooie reactie, i-Kat. Terecht, je opmerking dat de hp niet automatisch samenvalt met de schrijver. Hp staat wel dicht bij me en je gevoel dat ik geen echte hondenliefhebber ben, klopt wel. Wel blijven er gelukkig uitzonderingen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bijzondere invulling doordat je weergeeft dat een persoon die niets van honden moet hebben veranderd naar iemand die honden toch tolereert. Voor mij als lezer is het een geloofwaardig stukje omdat ik de reden van ommekeer herken. Niet zozeer persoonlijk maar iedereen smelt bij sommige hondenblikken. :)
Dank je wel voor je reactie, Marietje. Het ging nog verder dan tolereren. Hp ging overstag en vond de betreffende honden zelfs leuk.
Ik ken de uitdrukking ook niet en omdat het me totaal niet logisch leek ( de betekenis is ook niet te achterhalen) las ik bovenstaand stukje wel maar bracht het me in totale verwarring. Ik had als lezer geen herkenningspunten en kwam daardoor pas bij het volgende stukje in het verhaal. Ik ben het met @Riny eens dat lezen de kijk kan/ moet verrijken. In dit geval voegt het voor mij als lezer niets toe omdat de voor mij onbekende uitdrukking ook niet uit de tekst te herleiden is zodat ik het kan plaatsen. Wat wilde je hiermee aangeven? Een plaatsbepaling?
Ik heb in #10 gereageerd op de uitdrukking. Als ik had geweten dat deze zoveel vragen opriep, had ik deze niet gebruikt. Ze leidt teveel af.
De -Tot ik... - geeft voor mij een verandering aan die m.i. niet klopt. De HP loopt nog steeds met een grote boog om honden heen toch? Dat de hond voor een kleedje werd aangezien brengt humor in het verhaal waardoor de omslag erna mbt honden wordt ingeluid. Dat vind ik knap gedaan. :thumbsup:
Dank je, en nog echt gebeurd ook. Die verandering klopt wel, omdat de hp simpelweg de hond aanzag voor een kleedje.

Lid sinds

10 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, Bedankt voor je verhaal vol mooie vondsten. Zoals 'vriendschapsverzoek' wat ik in eerste instantie associeer met facebook en dan bij jou zo'n geinige betekenis krijgt in je beschrijving van wat je ervaart dankzij het gedrag van de hond. En zwijgen over stinkende poep...en dat dan toch niet doen :lol: De verbinding tussen het dromen van opa en de nachtmerries van de 2e HP vind ik ook mooi.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig en aandoenlijk, een :thumbsup: De zoveelste herhaling: ook mij onbekend, dat 'morgen brengen.' ;)
Leeghoofd, dank voor je compliment en je duim. :-)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Nel, Prachtige vertelling, die hoef je mij niet morgen te brengen, maar liever vandaag al! ;) Leuk dat één uitdrukking zoveel reacties uitlokt. Maar.. dat leidt af van het verhaal en mijn waardering daarvoor. Als hondenliefhebber zie ik een happy end; je bent om, geweldig! Al zal je niet snel zelf een hond in huis nemen. Als forumgenoot; Nel, ik heb genoten van hoe je de belevenissen weergeeft, de kerkgang en hondenhemel zijn een mooie vinding. Eens met i-Kat over de verbinding tussen 1 en 2 en het slot met de 'familikwaal' (ook weer zo'n mooie vinding!) Ik heb je met veel plezier gelezen, Nel! Mvg Ton
Ton, ik heb genoten van je uitgebreide en enthousiaste reactie. Leuk, hoe je "morgen brengen" hier omvormt tot "liever vandaag" Je voelt goed de betekenis aan van het verhaal.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Nel, over 'Morgen brengen'. Of je de uitdrukking nu kent of niet, je voelt het toch op je klompen aan? ['Hij doet niets, hij doet wél iets!'] Ik ben van mening dat je als schrijver best wel iets van je lezers kan verlangen. Ook zijn er gradaties in schrijven. Van stel Bouquetreeks naar meer gelaagd tot het pure literaire. Zelf heb ik bijvoorbeeld de drang woorden op te zoeken die ik niet zou kennen. Heb je met plezier gelezen.
Mili, met jou dacht ik ook dat de betekenis wel uit de context was op te maken. Maar dat bleek dus niet. Als ik het verhaal zou hebben voorgelezen zou de toon de betekenis direct duidelijk hebben gemaakt. Toch vind ik het een mooie en waardevolle opmerking dat je best iets van de lezers mag verwachten. Dank je wel daarvoor!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Even een opmerking tussendoor. Deze site werkt bij mij heel traag. Ik moet een eindeloos geduld hebben eer een reactie tevoorschijn komt.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Prachtig geschreven, Nel. Klasse! Morgen brengen gebruiken wij hier ook, maar zoals Mili schreef: je voelt het op je klompen aan door de tekst die op de uitdrukking volgt. Met veel plezier gelezen. Het verhaal leeft. En die uit volle borst meejankende hond in de kerk vind ik kostelijk. :thumbsup:
Willemina, wat een fijne reactie. Ik beschouw het als een heel mooi compliment dat mijn verhaal ‘leeft'! Ik heb ook veel plezier beleefd aan het schrijven ervan.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Nel, de uitdrukking "morgen brengen" wordt door mij ook gebruikt, zijn we allebei uit Rotterdam? Leuk dat jij een hondenhemel in het leven roept. Daar ga ik dan later mijn honden terughalen... :o
Dag Blavatski, Ik kom oorspronkelijk uit een dorp in de buurt van Hilversum. Daar was deze uitdrukking heel gewoon. Fijn te horen dat de hondenhemel een perspectief heeft opgeroepen voor een weerzien met geliefde honden. Hartelijk dank voor het reageren!