Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#139 - Raffa

#1 Het leek wel of heel de stad op hetzelfde moment ontwaakt was uit zijn winterslaap. Gezinnen zaten te picknicken in het gras en kinderen renden heen en weer. Vrienden schopten een bal naar elkaar of hieven het glas op de eerste zonnestralen. Ook hij zat op een bankje te genieten van de zon na de donkere winterperiode. Net toen hij zijn krant wilde openslaan zag hij haar zijn richting uitkomen. Haar elegantie en schoonheid was opmerkelijk, net als haar viervoetige vriend die enkele meters voor haar liep. Hij bleef kijken terwijl ze langzaam dichterbij kwamen. De Duitse herder kwam aan zijn been snuffelen en porde om te aaien. Hij roefelde door zijn nekharen terwijl de hond met zijn voorpoten op zijn schoot sprong. ‘Raffa!.’ Ze trok lichtjes de leiband aan. ‘Geeft niet, hoor’, zei hij. Ze liepen voorbij, maar niet zonder omkijken en hem te verheugen met haar hemelse lach. #2 Het leek wel of heel de stad op hetzelfde moment ontwaakt was uit zijn winterslaap. Gezinnen zaten te picknicken in het gras en kinderen renden heen en weer. Vrienden schopten een bal naar elkaar of hieven het glas op de eerste zonnestralen. Al die drukte vond hij maar niets, nu hij even op het bankje zijn krant wou lezen. De elegantie en schoonheid die ze uitstraalde was opmerkelijk, maar ging verloren door dat viervoetige mormel dat enkele meters voor haar uit liep. Als die maar niet te dicht komt, dacht hij. Ze snokte aan de leiband en dat vond hij wel aardig van haar. ‘Hi’, probeerde hij zijn kans. De hond blafte tweemaal hard zijn richting uit. ‘Raffa!’, riep ze en trok nogmaals hard aan de leiband. Ze liep voorbij zonder een woord of blik. ‘Stomme hond’, prevelde hij na. Hij stond op en verliet nijdig het park.

Lid sinds

6 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leest heel prettig. 'Roefelde' een grappig maar voor mij onbekend woord. Leuk deze 2 verhalen naast elkaar met een andere invalshoek. Weliswaar de opdracht maar je kunt ook 2 verschillende verhalen schrijven. Zo echter knap gedaan in mijn amateuristische ogen.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
VriendT, Prachtig verteld vanuit verschillende invalshoeken. Een hemelse lach vs zonder een woord of blik Het verhaal leest heel aangenaam.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een duidelijk bewijs dat zonder te benoemen de sfeer in een verhaal bepaald wordt door het woord gebruik. :thumbsup: Ik vind roefelen ( kende het woord niet) een zeer beeldend woord. Het leest prettig!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een verhaaltje dat de sfeer in het park mooi weergeeft. Een rustige aanloop naar de feiten, maken dat de lezer er geen overdreven liefhebberij of haat in te zien krijgt. Wel aangenaam lezen! (Net toen hij zijn krant wilde openslaan zag hij haar zijn richting uitkomen. -- deze ben je in het tweede deel vergeten, anders is er geen verwijzing naar volgende zin.)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste VriendT, Jouw invulling van de opdracht vind ik heel mooi; eerst de klik met zowel viervoeter als vrouwtje, daarna zijn mislukte contactpoging met het vrouwtje door zijn houding t.o.v.haar hond. Knap om dit met zo weinig verschil tussen de schetsen in de beide stories zo goed uit de verf te laten komen. :thumbsup: Roefelen, inderdaad mooi woord. Van Dale kent het niet, zag ik net, maar ik lekker wel, dank zij jou! ;) Mvg Ton

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties iedereen. Het doet me plezier dat de verhalen positief worden ontvangen. Ik heb niet echt stil gestaan bij het woord 'roefelen'. Het is een woord dat in Vlaanderen wel eens wordt gebruikt als 'in iemand zijn haren roefelen'.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk, nog een Vlaming, ik dacht al, roefelen komt me bekend voor, daarom had je geen problemen bij mijn fragment mbt 'gevoeg doen' (hoewel ik het eigenlijk niet zo snel zeg! ;) ) Luchtig en vrolijk (enfin, niet zozeer in tweede deel) verhaaltje. Door het harde geblaf geeft de hond aan wat de man voelt. Mooi verschil, in enkele zinnen verduidelijkt. Tip: Hier op SOL werken ze met de ELDA-regel, Eerst Leestekens, Dan Aanhalingstekens.Voorkeur gaat naar enkele aanhalingstekens (doe je ook, zie ik), maar dat is ieder het zijne. Dus ‘Hi’, >> 'Hi,' (maar wordt als spreektaal liefst weggelaten, vervangen) 'Raffa!’, >> 'Raffa!' >> en de komma mag je weglaten. 'Stomme hond', >> 'Stomme hond,' Kleinigheden, die ik in het begin ook maakte, maar dan wordt het een automatisme. De uitdrukking is 'zich verheugen op iets', mss een ander woord of zinswending? Hoop je nog te lezen!

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
VriendT, Heerlijke verhalen die ik zo voor mij zag. En het verschil tussen beide invalshoeken heb je subtiel weergegeven. Met plezier gelezen!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties allemaal. @ marlies: ook bedankt voor de tip ivm aanhalingstekens, Dat had ik nog niet grondig bekeken wat de regeltjes zijn..

Rol

  • Anoniem
VriendT, Er is een duidelijk verschil tussen de beide teksten. Leuk gedaan. Wel lijkt het of de hondenhater over het algemeen wat norser en chagrijniger in het leven staat. Iets wat me in sommige andere teksten ook al was opgevallen. Alsof je alleen een hondenhater kunt zijn als je sowieso al een mopperig persoon bent. De hond reageert zelfs mopperiger… Ik weet dat honden akeliger reageren op mensen die bang voor ze zijn, werkt dat ook zo bij mensen die ze haten? Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Corrie, Het klopt dat de 'hondenhater' van mijn verhaal wat norser is. Dat hoeft niet zo te zijn maar vond ik toch passend in dit verhaal. Ik hou sowieso niet van het woord 'hondenhater', dit vind ik nogal hard. Dan stel ik me vooral mensen voor die honden bewust gaan pijn doen of mishandelen. Niet iedereen is een liefhebber van honden maar haten is toch nog wat anders.

Rol

  • Anoniem
Hallo VriendT, Persoonlijk ben ik niet weg van zowel de hondengek als de hondenhater, ze zijn allebei een beetje over de top in hun gedrag naar honden. Voor de opdracht was het handig om de twee uitersten te pakken, dan is het verschil wat 'zichtbaarder'. Schrijfcoach Corrie