Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 De klokken luiden

De klokken luiden. Pasen met familie vieren is altijd zo een mooie bezigheid. Kamer vrolijk versierd met gekleurde eieren, haantjes, kuikens. Tafel gedekt met de lekkerste broodjes en croissants. Daarbij mag natuurlijk een overvloed van beleg en andere lekkernijen niet missen. En om alles af te sluiten staat er een mandje vol met heerlijk gekookte eitjes. Ik begin lekker met een eitje. Na een paar keer tikken ontbloot zich het zachte eiwit. Een lepel verder en ik proef het zalig romige eigeel. Ik laat het lege dopje achter en beoog mijn volgende doelwit. De broodjes. Lekker dik bestreken met boter en neem er een dikke plak ham bij. Een croissantje met iedere hap een lepeltje jam. Voldaan aan alle lekkernijen klets ik lekker mee met het gezelschap. Op de hoogte van de nieuwste familieroddels verlaat ik het festijn. Zo een paasviering is altijd mooi. De klokken luiden. Ik begin lekker met een eitje. Na een paar keer tikken ontbloot zich het harde eiwit. Waren de eitjes altijd zo hard gekookt? Ach, ik kan mij tenminste tegoed doen aan de broodjes en lekkernijen. De middag eindigt leuk met geklets met familie. Het was wel een leuke paasviering. De klokken luiden. De eitjes zijn er niet bij opgeschoten, ik begin maar meteen met het brood. Had de ham altijd zo een rare smaak? Ach, ik heb toch genoeg gegeten. De familie is net zo gezellig als altijd en heb me kostelijk vermaakt. Dat was een gezellig Pasen. De klokken luiden. Ik heb maar alvast wat gegeten, heb ik niet zo een honger aan het einde en blijf ik wel gezellig. Was de familie altijd zo luid en zo vervelend? Ach, tenminste zien de versieringen er nog vrolijk uit. Hmmm, misschien blijf ik volgend Pasen maar thuis. De klokken zijn stil.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Leftover, je schrijft mooi in drie delen, dat de grote, de kleinere en de kleinst klokken uitgeluid zijn. Pasen is voorbij. Zo ook de feestmaaltijden... Maar er is meer dan alleen je buikje vol eten. Het feest buiten - de natuur - gaat wel door. Zij doft zich op verlangend naar de vervolmaking van straks vruchtdragen, rijpen en oogsten. Dit is zo jouw schrijfoefening op mij overkwam. (Het is niet te hopen dat er verwoestende nachtvorsten komen.)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag leftovers, Mooi. Was mijn eerste reactie en ook mijn tweede en derde en vierde. Een groei van een uitbundig gevierd Paasfeest, van luid beierende paasklokken, naar teleurstelling en stilte. Graag gelezen. :nod: Klein zeurtje. In de vierde alinea heb je tweemaal de familie geschreven.

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw invulling doet me denken aan ouder worden waarbij de behoefte om feestdagen te vieren met familie afneemt. Ik ben toch nieuwsgierig wat je beoogde met deze verschillende invullingen van hetzlefde passfeest? Van de eerste alinea kreeg ik spontaan trek!

Lid sinds

7 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties. Ik heb ook snel even die fout verwijderd. @marietje Terwijl ik het zo open mogelijk probeerde te houden had ik inderdaad wel ideeën achter en het dicht in buurt van wat jij er uit haalde. Tijdens het schrijven dacht ik aan iemand die ouder wordt en vast blijft zitten in hoe het werd gevierd en hoe het was, of aan iemand die het passfeest ontgroeit en steeds kritischer oogt heeft. Probeerde ook een beetje het idee er in te verwerken dat zolang het leuk bleef met de familie alles wel in orde was. Weet niet hoe goed dat gelukt is. Maar zoals het werkt met alles creatieve werken, zodra het wordt gelezen geldt iedere interpretatie die gemaakt wordt.