Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

Wekelijkse schrijfopdracht # 138 - De klokken van Rome

Wekelijkse schrijfopdracht # 138 – De klokken van Rome “Kom Aline, je bedje in." “Ja, nog even mam, ik wil de paashaas van oma mee, goed?” “Natuurlijk, lieverd." Ze stapt haar bed in met de paashaas, wrijft hem door haar gezicht: mmm lekker zacht en warm. “Mam, we gaan allemaal dood hè; zal dat akelig zijn?” “Hoe kom je daar opeens zo bij, wie heeft je dat verteld?” “De moeder van Maaike en ze zei ook hoe je moest leven, ik weet niet meer wat ze zei; hoe moet dat, mam?” “Uh ja, in het leven vieren we veel feesten: Sinterklaas en Kerst en Oud- en Nieuw…” "Ja, en verjaardag en Pasen, dat is nu” en ze knuffelt paashaas nog even. “Oma vertelde me, toen ik zo oud was als jij, dat ik eerlijk moest zijn en vriendelijk en goed voor planten en dieren moest zorgen. Ze was kabouter bij de padvinderij, maar daar vertel ik je later wel over”. Alines ogen vallen dicht, ze kan nog net – “goed mam” – zeggen. -.-.-.-.-.- Even later wordt ze wakker door Paashaas. “Hoor je de klokken; de klokken van Rome? Kom, we gaan naar die klokken toe, je kunt dansen met de engelen in de klanken van de paasklokken en vreugde brengen aan alle mensen en zeggen dat ze eerlijk en vriendelijk tegen elkaar moeten zijn. Klim maar op mijn rug en houd je goed vast aan mijn oren”. Zo suizen zij door de lucht en al snel verkeren zij tussen het geluid van de klokken. De grote beieren: bam - bam, de kleinere: bam- bam bam- bam, en de kleinsten: bam- bam- bam bam- bam - bam. Daar komen de engelen, zij pakken Alina van Paashaas’ rug en wervelen met haar door de klanken van de klokken van Rome. Wat is dat een feest… Het is tijd om terug te gaan, ze kan nog net zeggen: "wat was dat fijn, Paashaas, dankjewel" en ze slaapt verder in haar bedje met Paashaas in haar armen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, mooie dialoog moeder en kind, waardoor het kind met een gerust gevoel kan gaan slapen. Zij wordt beloond met een heerlijke droom, dankzij de paashaas van oma. Zeurpuntje : heer gezicht, vermoedelijk 2 x a ipv 2 x e. Fijne dagen Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, Heel leuk, de combinatie van een dialoog en een kinderdroom. 'heer' = 'haar' idd. Met veel plezier gelezen!

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Riny, wat een lief verhaaltje! Mooi geschreven, dit kan zo maar in het echt gebeuren, inclusief de dialoog. Aline maakt een fijn kinderreisje in dromenland, heel origineel gevonden en prachtig geschreven! Een echte feel-good-story. Fijne Paasdagen! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mmm, lekker zacht en warm zou ik tussen aanhalingstekens zetten. De geluiden bim bam bim zou ik niet uitschrijven. Het is een zoet verhaal. Voor mij een beetje te zoet.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Connie, dank voor je reactie. De klinkers heb ik inmiddels veranderd. Ik heb er glad overheen gelezen. Ja, die Klokken van Rome en chocolade eitjes. Van die samenwerking had ik nog nooit gehoord. Ik las of ik water zag branden. (Kan dat eigenlijk wel; het is voor mij een uitwas van freewriting.) Enfin, ik heb ermee gestoeid en er kwam een verhaaltje.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marceline, Het was een uitdaging die klokken met chocolade eieren, waar ik nog nooit van gehoord had. Enfin, het is wat het is geworden. Dankjewel voor je reactie en de ees zijn veranderd in aas. Ik heb er helemaal overheen gelezen.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Ton Badhemd, Dank voor je reactie. Het was wel even denken: hoe moet ik dat nu aanpakken. Dat de Klokken van Rome met Pasen de chocolade eitjes strooien, daar had ik nog nooit van gehoord. Maar dan ga je denken en komt er toch iets gluren en daar heb ik dan maar gehoor aangegeven. Fijn dat je het een lief verhaaltje vond - eind goed - al goed!

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
@ maddbrug, Dank voor je reactie. Je legt precies je vinger op de zere plek. Ik wist niet hoe ik dat 'zachte' moest inpakken; dus toch gewoon tussen aanhalingstekens. De geluiden van de klokken heb ik met opzet zo gedaan; ik wilde het verschil aangeven tussen, grote, kleine en nog kleinere klokken. (Muziekschool van vroeger). Die klokken moesten met hun allen de goede wensen van dat kleine meisje via haar droom in de vorm van chocolade paaseitjes uitstrooien. Ja, en dat het dan zoet wordt...

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een lief bedtijd verhaaltje. :thumbsup: Het meisje zweeft letterlijk maar voor mij leest de inhoud ook zweverig. Waar gaat precies de dialoog over? Mij komt het vaag over: omdat het kindje al bijna slaapt? Ik lees het woord klokken erg vaak. Door de vele k's in het woord is het een aanwezig woord. In jouw reacties lees ik over klokken en gestrooide chocolade eitjes maar dat haal ik niet uit jouw verhaal, klopt dat? Fijn paasweekend! :)

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Marietje, ... die chocolade eitjes moesten er nu net uitgehaald worden. Zij vertegenwoordigen de onderwerpen van de Kabouterwet uit het leven van oma toen zij nog een meisje was. Moeder kon op dat moment geen duidelijk antwoord geven op de vraag van Aline. Zij kreeg hulp van de paashaas. Ik ben voor mijn doen heerlijk aan het fantaseren geweest (een beetje magisch) met de opdracht. Dank voor je reactie en ook een fijn paasweekend gewenst. (Met schrijven heb ik moeite met: je moet niet alles voorkauwen want dan haakt de lezer af; hij is niet dom. Maar ja, misschien is dat alleen in een roman. Dit is ook een schrijfoefening voor me in de letterlijke betekenis van het woord.)

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, Met de opdracht over de klokken van Rome konden de Sol-schrijvers-en schrijfsters alle kanten uitgaan en dat deden ze ook.Er zijn heel veel eieren uitgebroed en ieder ei was waardevol. Er waren hard gekookte eieren tussen en zachtgekookte eitjes. Jij hebt gekozen voor een zacht eitje; het is een zacht lief verhaal. De liefde tussen moeder en kind spreekt hier boekdelen.Heel mooi. In deze alsmaar harder wordende wereld is het fijn te ontdekken dat liefde en tederheid nog volop aanwezig zijn. Dank je wel voor deze paasboodschap. Fijne paasdagen toegewenst. :o

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, Wat fijn om dit uit jouw mond te horen. Je geeft me moed, en laat me blozen. Dankjewel en jij ook fijne paasdagen.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, een voor mij bijna utopisch verhaal. Het is goed je kind te vertellen wat oma vertelde. Zij zal het vast ook weer doorgeven. Los van jouw tekst, ik vind dubbele aanhalingstekens zo onrustig lezen. Het is goed verder maar enkele vallen minder op.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, Mili - ik ben aan het fantaseren geweest. In mijn gedachten zie ik tijdens het luiden van de klokken en het dansen van Alina en de engelen, de chocoladepaaseitjes loskomen van de klokken met in hun binnenste de woorden van de Kabouterwet. Stopt iedereen op aarde zo'n gevonden eitje in de mond, dan smelt de chocola en komen de woorden: eerlijk zijn, vriendelijk zijn en goed voor planten en dieren zijn, vrij. Dank voor je reactie en de verwijzing naar enkele aanhalingstekens.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leuk verhaal Riny. Ik struikelde alleen over 'Even later wordt ze wakker door Paashaas. Ik zou niet vermelden dat Alientje wakker wordt. Ze slaapt door en gaat met de Paashaas op avontuur terwijl ze droomt. Dát ze droomt hoef je niet apart te vermelden, dat voelt de lezer op zijn klompen aan.