Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 - Paasgedoe

Paasgedoe Kevin staart bedenkelijk naar zijn paasei dat hij zonet in de tuin heeft gevonden. Zijn rechtermondhoek gaat lichtjes omhoog, wat hij altijd doet als hij een vraag heeft die gesteld dient te worden. ‘Wat is de betekenis van Pasen alweer, mama?’ Tessa kijkt op van haar weekblad dat, hoe kan het ook anders, Pasen als thema heeft gekozen. Ze leest een artikel over leuke paasuitjes om te doen met kinderen. Ik zie moeders en kinderen die vrolijk hand in hand tussen de eerste lentebloesems wandelingen maken en vraag me af of Kevin zin heeft in paasuitjes. ‘Ik dacht de verrijzenis van Jezus, of was het nu de kruisiging? Rik, weet jij het nog?’ ‘De kruisiging, geen twijfel’, antwoord ik voordat ik een croissant in twee hap. ‘Waarom vieren we dat met chocolade eieren dan?’, vraagt Kevin. Ik verslik me als de croissant halverwege mijn keel blijft steken en grijp naar de koffie om door te spoelen. Tessa verplaatst zich op haar stoel. ‘Wel, euh, gewoon, om ons te herinneren aan de, euh, kruisiging, denk ik’ ‘En waarom worden die dan zogezegd door vliegende klokken gebracht?’, gaat Kevin verder. Ik heb net de croissant doorgeslikt en tik op mijn keel om de stemvibraties terug op gang te brengen. ‘Ach ja, dat is gewoon symbolisch Kevin. Die komen uit Rome, wist je dat?’ Ze wacht niet op antwoord en doet een poging zijn bevraging af te leiden. ‘Is het een lekker paasei?’, vraagt ze. Kevin neemt een grote hap van zijn ei en met zijn mond vol chocolade, zegt hij droog: ‘Ik vind dat paasgedoe maar niets’. Tessa haar hand beweegt traag naar het weekblad en ze slaat het geruisloos dicht. Ze kijkt me verslagen aan. Ik voel dat mijn stem terug is en vraag opgelucht: ‘Nog iemand een croissantje dan?’

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Vriendt, ik vind dit een vermakelijk verhaal. Het kind stelt vragen waar de volwassenen in feite geen antwoord op kunnen geven en trekt zijn conclusies. Ik heb alleen een beetje moeite met de plaatsing van de personen die in het verhaal voorkomen. Na het enkele keren te hebben gelezen viel een en ander op zijn plaats. Ik zou je willen aanraden om daar iets duidelijker in te worden, dan wordt het stukje nog leuker. :o Fijne paasdagen toegewenst.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste VriendT, Vermakelijk, maar tegelijk heel realistisch zoals je de vragen van een kind en de reacties van beide ouders neerzet. Maar ook erg naturel weergegeven; je ziet dit gewoon voor je ogen gebeuren. En ook een leuke titel. Complimenten hiervoor! Eén dingetje; kijk nog eens naar "... voordat ik een croissant in twee hap." => in tweeën? Ik wens je fijne Paasdagen. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Vriend, ... wat een leuk verhaal. Die hap in dat chocolade ei, met als reactie 'ik vind dat paasgedoe maar niks.' Weet je, vroeger zag ik alleen maar van die hard suikeren eitjes in gehaakte netjes en broedende kippen, ook van dat harde suiker. Later kwamen er van die dure mooi versierde chocolade eieren. Het was zonde om die stuk te maken en op te eten. Ik vraag me nu af: zou het daardoor komen dat ik enige discrepantie voel wanneer ik voor zo'n etalage van een chocolaterie sta met de mooiste creaties van bonbons en chocoladewerken. In Noordwijk was er vroeger zo'n winkel of hij er nu nog is...?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een gezellig kijkje in een huiskamer van een gezin. Het ongemak van de ouders is voelbaar: de plannen en de moeite om een leuk Pasen te regelen vallen in het duigen. De volgende passage is voor mij onduidelijk: [Tessa kijkt op van haar weekblad dat, hoe kan het ook anders, Pasen als thema heeft gekozen. Ze leest een artikel over leuke paasuitjes om te doen met kinderen. Ik zie moeders en kinderen die vrolijk hand in hand tussen de eerste lentebloesems wandelingen maken en vraag me af of Kevin zin heeft in paasuitjes.] Kijkt de HP hier mee in het tijdschrift? Vanaf een andere plek in de keuken? Voor mezelf: vliegende klokken, de klokken van Rome? Waarom heeft iedereen het daar over? Heb ik de opdracht niet goed gelezen? Toch eens googlen :confused: