Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#138 Paasboodschap december 1986

In het turbulente jaar, dat achter ons ligt, heeft Elleke, onze kleine meid van 11 jaar, menig keer haar zorg laten blijken. "Mama, jullie gaan toch niet scheiden?" Onlangs ben ik op een avond vrij plotseling de deur uitgegaan. Elleke was daarna uit bed gestapt en in haar nachtponnetje naar beneden gegaan. “Papa, waarom is mama nu alweer weg?” “Meisje, mama is erg verdrietig. Zij heeft veel hulp nodig.” Een paar dagen later zie ik angst in haar grote, bruine ogen: ”Mama, waarom ga jij iedere keer weg?” “Elleke, mijn hele leven, zo lang als ik me kan herinneren, heb ik in een harnas gelopen. Zoals een ridder die draagt. Door een harnas lijkt hij heel sterk en stoer. Als hij het uitgetrokken heeft, zie je de echte mens die hij is. En zo is het ook met mij. Als klein kind al heb ik voor opa dat harnas aangetrokken. Zo hoef ik aan niemand mijn echte binnenkant te laten zien. Maar dat wil ik niet meer. Ik wil mijn harnas uittrekken. Daar heb ik hulp bij nodig…!” Elleke kent het motto in ons gezin: ”niets is te gek om over te praten." en begrijpt mijn uitleg. Schokschouderend zit ik in de slaapkamer van mijn ouders te snikken. Een jaar geleden is mijn vader overleden. Mijn hele leven heb ik krampachtig geprobeerd in zijn hart dezelfde plek te vinden waar mijn zus al woonde. Voor mij bleek dat onbereikbaar. Toen ben ik in zijn hoofd gaan wonen, zodat ik kon denken, handelen, praten en beslissen zoals hij dat goedkeurde. Met zijn dood raakte mijn leven in een vrije val, zonder zicht op een uitweg. Elleke komt binnen, legt haar hand op de mijne en zegt: ”Mama jij moet niet huilen omdat opa dood is. Nu kun jij je harnas uittrekken; hij is voor jou gestorven. Net als Jezus voor ons op het kruis is gestorven.” Geen paasklokken, maar wel een Paasboodschap in december 1986. PS na feedback jp begin aangepast voor duidelijker perspectief. (15/4)

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Wat een intiem en aangrijpend verhaal dit keer. Een leven lang leed, samengevat in een klein verhaal. Mooi, deze paasboodschap.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Connie, ik ben diep ontroerd. Wat een bijzonder verhaal, waar ik echt heel stil van word, zo intens en indrukwekkend! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, De opdracht over de klokken van Rome bracht deze fijne paasboodschap op waarvoor mijn dank. :o "Met zijn dood raakte mijn leven in een vrije val, zonder zicht op een uitweg." Fantastische mooie zin. Heel gelukkige paasdagen toegewenst, Connie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@allemaal: Dank voor jullie positieve reacties. Ik heb er weinig aan toe te voegen. Het is een belangrijk fragment uit een veel groter geheel. Mooie Paasdagen toegewenst, Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Pfftt... Connie, ik geloof niet dat dit zomaar een verhaaltje is. Ongelooflijk moedig om zonder harnas door te moeten gaan. Je bent dan zo kwetsbaar, geen mens die dat ziet. Goede vrienden kunnen zeggen: ik geloof je wel, maar ik begrijp je niet. Ik wens je heel goede Paasdagen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, dank je wel voor je reactie. Ongelooflijk moedig of niet anders kunnen... ? Er kan veel van afhangen. Fijn dat je het hebt gelezen. Ook mooie Paasdagen, Connie

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ccscharl, Even los vd inhoud. In de 1e zin verlaat de ik-verteller (letterlijk) het decor. Elleke gaat naar beneden, er volgt een dialoogje - dat is naar mijn smaak een te abrupte wisseling van perspectief.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, ik kan je reactie begrijpen. In het hele verhaal zal die situatie duidelijker zijn. Schrijftechnisch wil ik er wel iets aan toevoegen, maar ik zou daarmee dan het max aantal woorden overschrijden. Ik ga me beraden op beknopt maar duidelijk. Dank je dat je dit los van de inhoud opmerkt. Daar gaat het mij om: leren waar ik steken laat vallen. Met perspectief struikel ik regelmatig. Nb inmiddels aangepast. Fijne dagen Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, het is een goed geschreven verhaal, de inhoud kan ik als triest, sentimenteel of emotioneel beschouwen. Praat je op deze manier met een 11 jarige en spreekt zij zo terug? Het komt bij mij iets te over. Graag gelezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ccscharl, Nog even over het ik-perspectief. In de huidige versie staat:
Onlangs ben ik op een avond vrij plotseling de deur uitgegaan. Elleke was daarna uit bed gestapt en in haar nachtponnetje naar beneden gegaan. “Papa, waarom is mama nu alweer weg?” “Meisje, mama is erg verdrietig. Zij heeft veel hulp nodig.”
Op het moment dat de ik de deur is uitgegaan, is er (vanuit haar) geen waarneming meer van wat er achter de deur gebeurt. zo zou kunnen: - Later hoorde ik dat Elleke uit bed was gestapt en in haar nachtponnetje naar beneden was gegaan. - Dialoog tussen papa en Elleke wordt lastig - mijn man zei dat Elleke vroeg enz. Je kunt het ook schrappen. In de volgende alinea staat min of meer hetzelfde.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, De droefheid van je kindertijd strekt zich door tot de volwassenheid, omdat je nooit jezelf hebt kunnen zijn. Het overlijden vd dierbare brengt niet meteen oplossing, het is die ene grote stap die je voor jezelf moet zetten om sterker te worden. Intens en vol emoties die beklijven. Hopelijk gaat het leven je nu beter af, met een liefdevolle man, kinderen en je schrijven. Blijven schrijven Connie. Laat je woorden stromen.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Maddbrug: waar gebeurd verhaal. Onze dochter was al heel vroeg vrij wijs in haar taalgebruik. Wat voor gevoel het bij anderen opwekt....zal voor iedereen anders zijn. Dat mag. Het kwam onmiddellijk in mijn herinnering omhoog bij de weekopdracht. Fijne paasdagen, Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Janp., dank voor je uitleg. Ik zal het bewaren bij mijn eigen opgeslagen versie. Blijkbaar zal ik me stteds bij wisseling van van situatie moeten afvragen of het perspectief wel klopt. Zie ik dat nu goed? Gr Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@marlie, dank voor je mooie woorden. Het is een ontzettend lange weg geweest en hard werken. En beter laat dan nooit, mede dankzij een liefdevolle man. Ik kan nu kijken naar dit verleden als naar mijn eigen geschiedenis. Daarom kan ik er nu ook (zonder heftige emoties) mijn boek over gaan schrijven. Schrijven blijf ik zeker! Fijne paasdagen, Connie

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een aangrijpend stukje waarbij een kind zich zorgen maakt over de ouder. In mijn visie moet een onvolwassen kind zich geen zorgen hoeven te maken om een ouder en juist daarom is het voor mij verdrietig. Wat mij niet helemaal duidelijk is: wanneer vindt de uitleg naar het kind plaats? Voor of na het overlijden van de vader? Mooi gevonden uitleg van het harnas. Ik vond ook het meisje zeer wijs overkomen voor haar leeftijd. Maar als het werkelijk zo is gezegd dan is het zo. Iedereen struikelt wel eens over het perspectief. Ik hanteer de camera truc: bij herschrijven bekijk ik het verhaal door de ogen van de hoofdpersoon, zoals een camera het zou filmen. Schrijven is helen daarom goed dat je het verhaal schrijft. Fijn paasweekend! :)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Marietje, Wat betreft de zorgen van het kind (mijn dochter) ben ik het met je eens. Helaas was het niet te voorkomen. Het overlijden van haar opa (mijn vader) was een jaar geleden. Dus zowel uitleg, als gesprek over het harnas vonden plaats, bijna een jaar na zijn overlijden. Het boek schrijf ik speciaal voor onze kinderen, om hen uit te leggen waarom zij geen zorgeloze jeugd konden hebben. Dank voor je uitgebreide reactie en advies over het schrijven. Ook fijne paasdagen, Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, er is al veel gezegd. Een vader is (heel) belangrijk voor een dochter. Je streed om liefde en erkenning. Mijn vader stierf toen ik zestien was. Ik kende hem nauwelijks omdat hij altijd aan het werk was en ik een van de jongsten was. Het heeft een brandmerk op mijn leven gezet. [Een jaar geleden is mijn vader overleden.] Ik denk dat je hier i.p.v. een jaar geleden beter kunt schrijven: Het jaar daarvoor was mijn vader overleden. Courage.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
ccscharl je vraagt:
Blijkbaar zal ik me steeds bij wisseling van van situatie moeten afvragen of het perspectief wel klopt. Zie ik dat nu goed?
Bij het ik-perspectief is het andersom: laat het perspectief een wisseling van situatie toe? Ja, zolang de ik deel uitmaakt van die situatie.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, dank voor deze open feedback. Zie #14 hoe ik er nu in sta... blij dat ik de lange weg heb afgelegd. Jou ervaring, zo jong je vader verliezen door de dood, ken ik van vrij dichtbij. Heeft veel impact. Fijne dagen, Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, Het komt regelmatig voor dat ik bij een weekopdracht een flashback uit het verleden langs zie komen. De leeftijd gaat een rol spelen. Dank voor het lezen en je lieve woorden, Nog fijne paasdagen, Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@maddbrug, wederom dank je voor deze nadere reactie. Evenzo goed blijft het ook belangrijk dat er kritisch gekeken wordt naar de schrijftechnische kant. De fragmenten,die min of meer autobiografisch zijn, probeer ik te ontdoen van teveel persoonlijke informatie, die afbreuk doet aan de kern van het geschrevene. Zie ook #14. Groeten, Connie