Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

# 137 Freerider

Ik trap de pedalen rond en rond. De meters schuiven ongemerkt snel onder mijn wielen door, terwijl ik me probeer voor te stellen wat freewriten is. De indicatie bij #137 bracht mij niet veel verder dan 5 minuten en typ maar wat in je opkomt. Daar heb ik nog geen gevoel bij. Daarom heb ik het uitgesteld tot ik naar huis fiets na just another day at the office. Daar heb ik dan 50 minuten voor, denk ik dan. Dus tien stukkies? Of kan je dit niet mathematisch benaderen? ‘Hé hondelul! Ken je niet uitkijken met je patserbak? Heb je nooit gehoord van voorrang en haaientanden en zo? Of heb je je rijbewijs soms bij een pakkie boter gekregen, eikel! Je lijkt wel een freerider, lulhannes! Vuile tyfuslijer!’ De Hagenees op de fiets vóór mij geeft ongeremd uiting aan zijn schrik als hij bijna van zijn fiets wordt gereden. Ha, denk ik, ik heb ‘m! Dit ga ik straks thuis effe gauw inkloppen; de freerider als King of the road. En wat leert Ton hiervan? Dat je bij freeriden – eh, sorry; freewriten, dus – niet te veel moet nadenken, geloof ik. Laat het maar komen. Ja toch?

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ja, jouw slotsom is ook mijn definitie van free writing! :nod: Helder stukje en heel herkenbaar om tijdens het reizen ( ik in mijn auto) verhaallijnen uit te sponnen. En dan thuis balen als je het niet meer weet. :\\ Toch heb ik moeite met free writing omdat de perfectionistische schrijver in mij het meteen goed wil doen. Mijn ervaring stelt me inmiddels gerust: goed komt het vanzelf wel en anders kan het in de prullenbak. ;)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ton Badhemd, leuk stukje freewriting. Inderdaad niet nadenken, begin met wat er in je opkomt. Ik zat in een schrijfgroep, luisteren naar je pen, eigenlijk ook een vorm van freewriting, alleen voorafgegaan door een korte opdracht. Was geweldig, daar is mijn schrijfhonger op gang gekomen. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Marietje, Dank voor je reactie annex geruststelling. :) Leuk om te lezen dat jij dezelfde methode en ervaring hebt als ik, dat voelt (voor de perfectionist die ik ook ben) wel goed. Ik kan je verklappen dat ik thuisgekomen wel 4 pogingen heb gedaan, over verschillende onderwerpen. De 1e heb ik uiteindelijk hier geplaatst. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Connie, Dankjewel voor je compliment en geruststellende woorden. Dat geeft mij nog meer drive om door te gaan, want inderdaad deze opdracht vond ik een taaie! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Wederom een originele én prettig lezende invulling van de schrijfopdracht door jou. Erg leuk en herkenbaar! En net als Marietje bedenk ik veel tijdens het autorijden. Soms is het zo erg dat ik blij ben dat er file is. Dan zoek ik een oud bonnetje in mijn tas om er wat op te krabbelen. :-)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Onder de wielen voorbij of onder de wielen door? Ik heb jarenlang met iemand gechat zonder hem ooit te hebben gezien. Je lijkt wat stijl en humor betreft op hem, Ton. Sterker nog: je zou hem kunnen zijn, zij het dat hij niet meer van another day at the office naar huis fietst. Bijzonder prettig om zijn gevoel voor humor in jou terug te vinden. Ik vond je uitwerking van de schrijfopdracht aangenaam om te lezen. Vriendelijke groet, Willemina

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marceline, dankjewel voor je leuke reactie. Ik heb wel een tip voor je; zorg dat je een opschrijfboekje bij je hebt. Kan trouwens ook in het openbaar vervoer. Of een dictafoon, maar als je die in je mobieltje gebruikt kan dat weer in de auto leiden tot bekeuringen, tenzij je dat handsfree doet. Ik wens je veel files en creativiteit toe ;) Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, leuk stuk over een ervaring in het Haagse verkeer. Grove uitdrukkingen werden er gebruikt. Niet door jou, jij bleef buiten schot. Die ander was de viezerik. Tot nog toe bleven we bij het freewriten allemaal buiten schot; lekker veilig. Niemand die je na afloop iets kon verwijten. Vanmiddag deed ik weer een freewrite-oefening. Ik had me voorgenomen, dus min of meer geïnstrueerd, dat ik mezelf niet in het minst zou bijsturen. Wat daar uitgekomen is wil je niet geloven, daar vreten de kippen geen brood van; de honden al helemaal niet. Dat was pas freewriten. Na afloop ben ik naar pastoor gegaan voor een vervroegde paasbiecht. De goede man heeft na afloop huilend naar het bisdom gebeld om zijn ontslag aan te bieden. Dat was pas freewriten.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Willemina, Hartelijk dank voor je leuke reactie! => voorbij of door? Met jou eens; door, dus! Ik pas 'm aan. => chatten is niet mijn ding, zogezegd. De contacten die ik met Deerntje onderhield waren overwegend platonisch en verliepen per mail. Of reken je dat ook tot chatten? Oeps, ik zie dat ik in de ovt schrijf; wees gerust, de contacten met Deerntje zijn nog steeds alive & kicking! => Fijn dat mijn type humor en mijn uitwerking jou aangenaam zijn. Ik kan slechts Astrid Nijgh citeren; ik doe wat ik doe. Dank voor je complimenten! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Dos, dank voor je - zoals steeds - lezenswaardige en onderhoudende reactie. Ja dat losgaan, met een ander in de glansrol van viezerik, is echt heerlijk, toch? Lucht lekker op! Hoewel grotendeels fictie, deze bijdrage, ik heb wel een ervaring in het Haagse verkeer die hierbij heeft meegespeeld. Daar was ook sprake van een fietser (moi) met voorrang en een automobilist. Mijn schrik en assertiviteit brachten destijds slechts mijn middelvinger in een erecte positie, ik was verder sprakeloos. Overigens wel nadat ik eerst met een waanzinnig alerte en snelle manoeuvre mijzelf en mijn rijwiel in veiligheid had gestuurd. Deze schrijfoefening, 8 jaar na dato, heeft helend gewerkt; ik kon weer slapen. Kan ik ook eindelijk de wekelijkse praatsessies met die vervelend doorzagende therapeut vaarwel zeggen. Misschien kan je jouw pastoor met mijn therapeut in contact brengen, nu hij wekelijks een uurtje tijd over heeft. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, Wat een heerlijk, luchtig en tot lachen aanzettend stukje. Ik kom wel eens van die wielrenners op de dijk tegen, ik zal dan vast aan jou denken. Freeriden en freewriten; prachtig toch.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Maddy, fijn dat je genoten hebt! @ Riny; fijn dat je gelachen hebt. Zonder lach was het leven maar saai, toch? Als je wielrenners tegenkomt; denk aan de opluchting die mij dit verhaal bracht (hoewel geprojecteerd op de Hagenees) en maak van je hart geen moordkuil of gebruik je middelvinger. Maar schat voor de zekerheid wel even de krachtverhoudingen in; als ze er groter en sterker uitzien, of met meer zijn; niet doen! PS het gebruik van de middelvinger; ken je dat wel? Deze keer niet om iets uit je oor of je neus te peuteren of te krabben waar het jeukt, maar om te tonen aan je medeweggebruiker die iets héél erg doms doet waar jij nadeel van ondervindt, of meent te ondervinden. Dat tonen is dus in gestrekte toestand, met de nagel naar de opponent gericht. Die gestrekte toestand - ik had het over erecte middelvinger - lijkt, mede door mijn eerdere omschrijving een masculiene aangelegenheid, maar sinds de emancipatiegolf uit de jaren 60 wordt deze positie ook in toenemende mate door vrouwelijke middelvingers ingenomen. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha die Ton, ...nee hoor, niks geen middelvinger. Ik wandel meestal op de dijk. Als ze wat langzamer rijden is het lachend groeten en gaan ze hard dan sta ik in de 'golfstroom' van die langs me heen racende heren in die vrolijk geleurde shirts. Straks met de Tour de France is het weer genieten, ik race dan echt mee en voel de spierspanning in mijn kuiten; dan die afdalingen... zuiver smullen van de spanning, zoveel mogelijk in een rechte lijn zonder in de berm terecht te komen, en dat allemaal achter mijn tv-tje. Je hebt me ongemerkt uitgenodigd voor een tweede Freewriting-verhaal. Dankjewel.

Lid sinds

12 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
  • Pluslid
  • Stagiair
  • Redacteur
  • Uitgever
Hallo Ton, jouw ervaring met freewriten is waarschijnlijk illustratief van wat veel van ons ervaren: het is niet makkelijk om je niet te laten bijsturen tijdens het schrijven. Vaak is het toch een min of meer gestileerde vorm die we als perfectionistische schrijvers presenteren. Als we helemaal los zouden gaan zouden we waarschijnlijk de @Dos-route volgen: prullenbak en daarna de pastoor.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Frank, Dank voor je reactie. De spijker op zijn kop; bij mij heeft de perfectionist het gewonnen. Dat is dan wel weer goed nieuws voor onze pastoor. Niettemin vond ik het een leuke en uitdagende schrijfopdracht. Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

8 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton Badhemd, Nu heb ik op een of andere manier 'Born to be wild' in mijn hoofd zitten en zie ik iemand al headbangend een verhaal schrijven. Dat zijn associaties die ik zelden of misschien zelfs nooit heb gehad terwijl ik een kort verhaal las. Mooi gedaan. Groet, Annemieke

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Annemieke, Leuk deze associatie van jou, haha. Zou ook zomaar kunnen, ik speel in een band van oudere jongeren en dat nummer doen we ook. Tof dat je er zo van genoten hebt! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ton, een zeer fraai staaltje van freewriting op de fiets. Leuk ook dat je het proces beschreef vanaf het begin. Die scheldende Hagenees maakte me aan het lachen. Met plezier gelezen!