Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#136 Geruis

“Mama, wat zeg je?” vraag ik als moeder plots vreemde woorden spreekt. Dat deed ze vroeger nog wel eens wanneer ze met haar baas belde. Maar nu zijn we alleen, buiten in het dorre gras onder de stekende zon, en moeder spreekt tegen niets. Rauwe klanken komen uit haar mond. Ze klinkt als de ezel die opa vroeger had. De lucht trilt. Ik draai me om en tuur naar de lege vlakte waar we nu al drie dagen door lopen, zonder eten of drinken. Ik heb enkel de warme melk uit mama’s borst die elke dag zouter smaakt. Moeder heeft niets. Achter me hoor ik een plof. Moeder is in het stof gevallen. “Mama!” Ik ren naar ze toe en schud aan haar schouder. “Mama, wat is er? Waarom slaap je? Het is nog niet donker!” Ik begin te huilen maar stop wanneer ik moeder hoor zuchten. Ze wil iets zeggen maar het lukt haar niet. Wat schorre klanken en het wordt stil. Enkel in de verte klinkt zwak een vertrouwd geruis. “Ben je dood?” vraag ik, bang voor het antwoord. Dan zie ik haar op- en neergaande buik. Ik ga tegen moeder aanliggen en leg mijn hand op die nog levende buik. Ik sluit mijn ogen en luister. Naar haar hartslag, naar haar stille maar schorre ademhaling, naar het ruisende geluid. Opeens herken ik het. “Mama, je gaat niet dood!” Ik sta op en ren naar het geluid toe, mijn handen alvast in een kommetje gevouwen.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ontroerend en mooi geschreven, de handen in het kommetje aan het einde vind ik getuigen van beeldend kunnen schrijven met smaak. De stem klinkt als een kind, zo ook zijn gedachten. Knap gedaan.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Hagestoud, geraakt door je verhaal! Heel beeldend, ik zie het voor mij; een klein kind in paniek bij zijn (haar?) afglijdende moeder. Zoals Odile aangeeft, heel beeldend die handen in een kommetje, maar ook; hoe de moeder vreemde woorden spreekt en de rauwe klanken zoals de ezel. Complimenten hiervoor, Hagestoud! Ik kreeg de indruk van een heftige droogte-situatie in Sahel / Afrika, maar kan dan achteraf niet het "door de telefoon spreken" plaatsen. In het geruis in de verte vermoed ik regen, ook vanwege het kommetje, dus redding is nabij, denk ik dan. Gelukkig een happy end, dus? Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

14 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi uitgebeeld. Er schuilt voelbaar een verhaal achter het hier en nu waar we terechtkomen, maar het houdt ons daar – hier. Ik was bij eerste lezing wel even de weg kwijt wanneer het water op de proppen komt. Misschien kan het geruis wat extra beklemtoning gebruiken om de schakel vlotter te maken? Een simpele herhaling zou mogelijk al genoeg kunnen doen: "Naar haar hartslag, naar haar stille maar schorre ademhaling, naar het ruisende geluid. Het ruisende geluid. Opeens herken ik het."

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Hagestoud, met ontroering jouw verhaal gelezen. Prachtig. ik ren naar ze toe > ik ren naar haar toe

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile, Bedankt, mooie woorden! Ton Badhemd, Dankjewel voor je reactie. Moeder en kind zijn voor iets/iemand op de vlucht en trekken hierbij door een droog gebied, het hoeft niet per se Afrika te zijn. Er is inderdaad regen/water in de buurt dus hopelijk een happy end! tomoniem, Bedankt voor de tip! Voor mij springt dat geruis eruit maar dat is natuurlijk omdat ik het zelf bedacht heb, dat durf ik nog wel eens te vergeten :) Riny, Bedankt voor je reactie, mijn Vlaamse spreektaal sluipt soms m'n teksten wel eens binnen.