Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#136 1867

Het was de eerste dag na de tweede nacht van de zesde volle maan. De derde lente sinds onze aankomst in het reservaat maakte zich op om plaats te maken voor de zomer. We luisterden niet meer naar de stamoudsten die ons verzekerden dat één regendans niet genoeg was om een einde te maken aan de droogte die al vanaf het einde van de winter heerste. We hoorden al dagen enkel nog de sarrende schoten vanaf de heuvel. We zagen onze pony's, onze trots, stuiptrekkend en bloedend in het steeds kleiner wordende ven. We waren te verzwakt om ze er nog uit te slepen. We bedekten ze uit eerbied met dorre takken. We dansten niet meer, maar groeven kuilen. Op zoek naar modderige drab die we door leer persten voor een paar slokken water. Het was de eerste dag na de tweede nacht van de zesde volle maan dat de drie blanke mannen vanachter de heuvel kwamen met een witte vlag. Mijn broer en ik wilden ze neerschieten vanwege de leugen die ze met zich meedroegen, maar mijn vader wees naar de adelaar die tegen de horizon zwijgend zijn cirkels trok. 'We zijn tot het besef gekomen dat we eigenlijk een volk zijn,' zei de man die de kleren van een luitenant droeg. 'Wij hebben dorst, jullie hebben dorst. Laat ons water putten uit het ven en we gaan terug naar onze stenen huizen.' We geloofden dat ze uit stenen huizen kwamen, dat ze nog meer dorst hadden dan wij, dat ze logen. Mijn vader had toch mededogen en wees op de modderpoelen. 'Smerige wilden,' mompelde de een tegen de ander en ze vulden tonnen in het ven. Zeven nachten later draaide de wind. Hij bracht de stank van dode leugenaars en de verlossende regen. Boven het reservaat zweefden adelaars.

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt een mooi beeld gecreëerd, Angus. Ik zat er meteen middenin. Knap werk! Eminem

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De man die de kleren van een luitenant droeg.Een waardevolle aanduiding. herhaling van de eerste zin in de tweede alinea vind ik krachtig en mooi. Ik vind de aandacht voor de getallen in het verhaal origineel, het leest goed.

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De cijfers zoals maddbrug zegt, de drab door leer voor enkele druppels water, de cirkels die de adelaars in de hemel trekken, altijd die finesses maken het een waardevol verhaal. Compliment!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, maddbrug. Bij de openingszin en de herhaling had ik op de een of andere manier de verteller van Legends of the fall in mijn hoofd.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Angus, heel prachtig verhaal! Ik moest even door de getallen heen, maar storend vond ik het niet. Verderop begreep ik waar en wanneer dit zich afspeelde en toen vond ik het passen in het geheel. De hele situatie is zo mooi geschetst, vooral de krachtige, zwijgende, wijze vader. Bij het einde denk ik stiekem; net goed! :o Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mythisch verhaal met veel sfeer en drama, terwijl veel ook gesuggereerd worden. 'Kijk, zo suggereer je.' Ik mis de vrouwen in dit verhaal, maar dat vergeef ik je.

Lid sinds

12 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Goed verhaal, Angus. Ik neem aan dat 1867 een extreem droogtejaar was in Noord-Amerika. De (Navado?) Indianen leven met hun vee in de dalen van hun reservaten, de enige plaats waar in deze droge tijd nog wat water te vinden is. Ze worden overvallen door dorstige kolonisten, een strijd op leven en dood. De natuur helpt een handje. Vanavond drink ik een glas extra, voor het geval dat…

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ton Badhemd, Ach, net goed? Het waren ook maar producten van hun tijd. Dank voor je reactie.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor de opdracht en de reactie, Odile. Als je nu de volgende keer een limiet van 600 woorden stelt, beloof ik dat een vrouw de hoofdrol speelt :nod:

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik neem aan dat 1867 een extreem droogtejaar was in Noord-Amerika.
Geen flauw idee, Dos. Het huis waarin ik woon werd in dat jaar gebouwd. Blijft me altijd fascineren dat er in die tijd aan de andere kant van de grote plas nog gevochten werd tegen indianen. Een glas extra kan nooit kwaad (mits men niet de BOB is).