Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#136 Het Subtiel Ribbelende Oppervlak van de Spiegel

Hij kijkt tv, verkerend in een milde Schultenbräu waas. Ludo Sanders was weer met het één of ander bezig. Niet belangrijk. Soms kakte hij in voor een halve seconde, en werd zijn hoofd gevuld met kartonnen doosjes en plaketiketten voor op soepblikken. Zijn dagelijks werk. Het was niet altijd zo. Vroeger was hij timmerman. Hij bouwde bankstellen, tafels, stoelen, bureaus en wiegen in zowel baby als volwassenenformaat. Toen donderde hij van een ladder af, en kon hij zijn werk niet meer naar behoren uitvoeren. Het plakken van etiketten kon hij nog wel naar behoren doen. Dat gebeurde in een zaal waar volk van allerlei pluimage werd samengevoegd. Het was daar echt Nederland in het klein: Te veel mensen die elkaar te dicht op de huid zaten, dan ging iedereen zich aan de ander irriteren, en dan vochten ze elkaar de tent uit. Daar kwam hij tot de conclusie dat het leven een film van Béla Tarr is, maar dan uitgerekt tot gemiddeld vijfenzeventig jaar in plaats van zeven uur. Hij drinkt zijn blik Schultenbräu leeg, en stapelt het bovenop de overige blikken die een soort piramide vormen. Hij ziet de natte plek op het kruis van zijn werkbroek. Hij strompelt zuchtend en mompelend naar de badkamer met zijn wandelstok. Hij doet zijn ding. Hij wast zijn handen. Dan heeft hij het pas door: het subtiel ribbelende oppervlak van zijn spiegel. Hij drukt zijn wijsvinger er zachtjes tegenaan, en ziet de rimpelingen die die kleine actie veroorzaakt. Daarna steekt hij zijn complete hand er in. Het water loopt langs zijn hand, en de mouw van zijn werktrui raakt doorweekt. Hij klimt op de wastafelmeubel, een pijnlijke, moeizame activiteit die hem een paar minuten van zijn leven kost. Hij verdwijnt in de aquaspiegel, en beland in een nieuwe wereld.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi De Thomas, intrigerend verhaal. Knappe schets van HP's situatie, je ziet het allemaal gebeuren, incl. de setting van de werkplaats. Bizar en mysterieus einde; ben benieuwd wat hij tegenkomt als hij in de nieuwe wereld belandt (met dt). De titel pakte meteen, ik dacht even dat het woord "water" niet in je verhaal voorkwam. Ik vond het al een extra pluspunt om het te suggereren en niet expliciet te noemen, hoewel dat strikt genomen niet strookt met de opdracht. Maar toen zag ik het bij 2e lezing langs zijn hand lopen. Als je het daar eens vervangt door "vocht"? Heb het met interesse gelezen! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste {De Thomas, Een aparte invulling van de opdracht. Ik heb het graag gelezen. Groetjes, Eminem

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sterk stuk à la Stephen King. Het begint met een geslaagde beschrijving van het minder dan alledaagse om daarna over te gaan in iets wat daar lijnrecht tegenover staat, dan wel mijlenver daar vandaan. Het zou nog krachtiger overkomen, denk ik, als het in de vt zou zijn geschreven.
dan ging iedereen zich aan de ander irriteren
Nee. Iets irriteert je. Maar je ergert je aan anderen. 'irriteren aan' is niet correct. Ook vroeg ik me af hoe iemand die meubels bouwt (?) van een ladder kan vallen. Wellicht thuis, bij het schoonmaken van de dakgoot? Details. Weer met veel plezier gelezen, De Thomas. Ik hoop dat je ook met langere verhalen bezig bent. Die lijken me absoluut de moeite waard. Oh ja, en [hij] belandt met dt.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi De Thomas, intrigerend verhaal. Knappe schets van HP's situatie, je ziet het allemaal gebeuren, incl. de setting van de werkplaats. Bizar en mysterieus einde; ben benieuwd wat hij tegenkomt als hij in de nieuwe wereld belandt (met dt). De titel pakte meteen, ik dacht even dat het woord "water" niet in je verhaal voorkwam. Ik vond het al een extra pluspunt om het te suggereren en niet expliciet te noemen, hoewel dat strikt genomen niet strookt met de opdracht. Maar toen zag ik het bij 2e lezing langs zijn hand lopen. Als je het daar eens vervangt door "vocht"? Heb het met interesse gelezen! Met vriendelijke groet, Ton Badhemd
Mijn idee was dat hij in een soort Roger Dean-achtige fantasiewereld terecht zou komen, maar door het gebrek aan woorden blijft dat natuurlijk mysterieus.
Sterk stuk à la Stephen King. Het begint met een geslaagde beschrijving van het minder dan alledaagse om daarna over te gaan in iets wat daar lijnrecht tegenover staat, dan wel mijlenver daar vandaan. Het zou nog krachtiger overkomen, denk ik, als het in de vt zou zijn geschreven.
dan ging iedereen zich aan de ander irriteren
Nee. Iets irriteert je. Maar je ergert je aan anderen. 'irriteren aan' is niet correct. Ook vroeg ik me af hoe iemand die meubels bouwt (?) van een ladder kan vallen. Wellicht thuis, bij het schoonmaken van de dakgoot? Details. Weer met veel plezier gelezen, De Thomas. Ik hoop dat je ook met langere verhalen bezig bent. Die lijken me absoluut de moeite waard. Oh ja, en [hij] belandt met dt.
Ik ben ook met langere dingen bezig, maar die voelen voor mij al snel wat rommelig en moeilijk te volgen, hoewel dat natuurlijk ook aan mezelf kan liggen. Bedankt voor de feedback!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Enthousiast over dit verhaal! De zwaarte van het leven van de hoofdpersoon heb je goed getroffen, waarna de bevrijding, als mogelijkheid door de spiegel te ontsnappen als verfrissende tegenpool het verhaal beëindigt. Vind het eerste deel prachtig omdat je heel gedoseerd de informatie in de tekst verwerkt, zonder sentimenteel te worden.