Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#135 Andere Tijden

“Ik wil niet klinken als mijn flauwe zuster, maar ga toch maar mijn hemd met dubbel gesmede maliën halen”, zei Barsten terwijl hij zijn leren laarzen vastknoopte. “Dat is wel uw zwaarste stuk, heer”, zei ik. “Ik weet het Alf, maar ze zeggen dat de Fransen scherpere bijlen hebben.” Hij tuurde over de nog lege strijdvlakte naar het woud waar de vijand zich ophield. Enkel wat zwarte rookzuilen verrieden hun aanwezigheid. “Ga nu maar!” Ik knikte en liep de tent binnen waar ik het hemd in een massieve kist vond. Ik hees het op mijn schouder, wankelde even en ging weer naar buiten, waar ik mijn meester het stuk hielp aantrekken. De robijnen op de mijter van de bisschop fonkelden fel in het middaglicht. De bisschop zat op zijn paard en ging met een draf langs de voorste linie, waarin ook Barsten en ik stonden, en zegende de soldaten met een kruisende beweging van zijn rechterhand. Tegelijk gaf hij een oorlogsrede, maar slechts flarden woorden bereikten me. Toen hij ons voorbij draafde viel mijn blik op de vreemde welvingen die zich onder zijn kazuifel aftekenden. Hij droeg een borstplaat. “Zijn geloof in staal is blijkbaar groter dan dat in God”, schertste ik. “Tuurlijk niet,” zei Barsten. “Het is gewoon een voorzorg voor moesten de Fransen ons front doorbreken.” Een angstig gevoel bekroop me. “Maar dat kan toch niet echt gebeuren hè? Wij hebben zoveel..” Een hol gegalm weerklonk uit het duistere woud en joeg honderden vogels de boomtoppen uit. De Fransen bliezen hun krijgshoorn. Het zware gebrom van de oorlogstrommel voegde zich bij het aanzwellende geluid. Ik voelde mijn hart mee trommelen toen een blinkende lijn vijanden het woud uitstormden. “Nu is het aan ons, Alf”, zei Barsten. Ik sloot mijn ogen en hoorde hoe mijn meester zijn vizier dichtklapte.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Hagestoud, ik vermoed dat jij een man bent. Ik weet het eigenlijk wel zeker na je mannelijke tekst(en) te hebben gelezen. Het gros van de schrijvers hier is vrouwelijk. Coaches zijn allemaal vrouwen. M.i. hebben we mannelijke schrijvers/coaches nodig voor een evenwichtige balans. Zoals ik net aan @gs (een man) schreef, vind ik dat je feedback kunt verwachten als je ook op andere schrijvers reageert. Ik weet dat je sinds een maand bent aangekomen, maar alsnog. Veel oorlogsgekletter in je stuk. ;)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
een heldere scène de flauwe zuster past er voor mijn gevoel niet helemaal in, en het kan her en der nog wel wat geslepen (bijv. de herhaling van bisschop is niet fraai, puntjes gaan per drie, en de voorzorg-zin loopt niet heel lekker), maar je zet ons duidelijk vanaf zin 1 in jouw tijd.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Lekker vol leven en geluid geschreven, Hagestoud. Met plezier gelezen. Nog even een vraagje: In de eerste alinea; het hemd in de massieve kist, dat is toch een maliënkolder? Of hoort dat bij de uitrusting van ridders?

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Van die zuster, die snap ik ook niet. Of het moet een poging zijn tot een flauwe grap voor het gevecht van start gaat. Goed uitgewerkt, het gesprek tss ridder en zijn schildknaap, de zegening, en dan de aanval waarvan we niet weten hoe die eindigt. Wapengekletter is hier nog niet aan de orde, maar de krijgshoorn en de trommel leiden het strijdgewoel in. Het leven springt eruit in de laatste alinea. Enkel wat zwarte rookzuilen, kan je zelfs inkorten tot enkele zwarte rookzuilen. Akkoord met schrijvenmaar mbt "Het is gewoon een voorzorg voor moesten de Fransen ons front doorbreken.” eenvoudiger is: Het is een voorzorg voor het geval de Fransen... Ergens mis ik een wapen, een zwaard in de hand. 300 woorden maken het ons niet gemakkelijk.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Hagestoud, klassiek gegeven, in stijl geschreven. Let wel op je interpunctie bij de dialoog - de komma voor het '. paar dingetjes 'zwarte rookzuilen verrieden hun aanwezigheid.' - verraadden is de norm. 'Een hol gegalm weerklonk uit het duistere woud'. Galmen is de (herhaaldelijke) weerkaatsing van een geluid. Dat past niet bij een bos. (hoorngeschal klonk uit het woud) 'Het zware gebrom van de oorlogstrommel' - meestal was zo'n trommel klein en werd horizontaal voor de buik gedragen door de tamboer, klinkt schel en hoog. 'een massieve kist' - massief betekent: dicht /niet hol. Dat is wat raar voor een kist. :)

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, je hebt helemaal gelijk, ik ben een man. :) Ik weet dat ik wat meer mag reageren op de andere opdrachten, maar de laatste weken heb ik het nogal druk voor school. Ik zal in de toekomst wat meer proberen te reageren! @schrijvenmaar, het komt erop neer dat Barsten een overbezorgde zus heeft en haar half als grap, zoals 'leeghoofd' opmerkte, half als afleiding van zijn eigen angst aanhaalt. Barsten heeft al een maliënkolder aan maar wil deze verwisselen voor een extra stevige. Dit had ik inderdaad beter kunnen verwerken. Wat bedoel je eigenlijk met 'puntjes gaan per drie'? @Riny, ja, het is een maliënkolder of 'hemd van maliën'. @'leeghoofd', ik wou het verhaal idd wat opbouwen en laten openbarsten in de laatste alinea! Jouw oplossing voor 'voorzorg voor moesten' loopt wel beter. En wat de wapens betreft, die heb ik onbewust geschrapt om aan de 300 woorden te voldoen merk ik nu :p . @janpmeijers, ik dacht dat de komma enkel in het citaat moest staan als dit citaat onderbroken wordt door 'zei ...". Bedankt voor de info over de trommel! Ik moet toegeven dat ik niet echt opzoekwerk hiernaar gedaan heb en het aan mijn fantasie heb overgelaten. Over 'massief' en 'galmen' ben ik het niet eens want deze hebben nog andere betekenissen dan degene die jij aanhaalt. Bedankt voor jullie reacties! Ik vond ze echt nuttig.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
hagestoud,
Over 'massief' en 'galmen' ben ik het niet eens want deze hebben nog andere betekenissen dan degene die jij aanhaalt.
Dat is een kwestie van semantiek; ik volg daarbij Vandale. Schrijven is zorgvuldig formuleren. Een massieve kist heeft geen bergruimte. Mogelijk bedoel je 'een kist van massief hout'. Galmen is weerkaatsen van geluid; er is dus iets nodig waar het geluid door weerkaatst wordt. Mogelijk is er pal naast het woud een massieve rotswand. Dat blijkt niet uit je verhaal.