Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#134 Blind voor moord

- waarschuwing; tekst bevat bloed/moord- Hij zat voor de tv, en zette het geluid steeds harder, om het geschreeuw maar te overstemmen. Zijn zogenaamde maat was in de achterkamer van de villa bezig. Hij had haar gestript van haar kleren, een dosis heroine gegeven, geknevelt en geblindoekt; zodat ze niet zoveel kon spartelen. Met het puntje van zijn slagersmes gleedt hij langs haar borsten, een spoor van rood achterlatend. Hij boorde het mes onder de huid van haar buik en sneed haar open alsof ze een vis was. Zijn hand graaide onder haar huid door naar haar ribben en gretige vingers scheidde de huid van het vlees. Met zijn vrije hand maakte hij met het mes een nieuwe snee, waar als een poppenkastpop zijn andere hand bebloedt weer opdook. Hij hoorde haar gillen, gesmoord door de tape over haar mooie lippen. De tv kon niet harder meer. Met zijn ogen dichtgeknepen, deinde hij op en neer. Hij smeekte of het geschreeuw kon stoppen. Zijn maat riep dat dat niet kon, want dan was de lol eraf. Met opgetrokken knieën, zijn handen over de oren deinde hij verder, hopeloos in het verstikkende web wat hij mede geweven had. Hij had haar hierheen gelokt, dat was zijn opdracht. Zijn hoofd schud onvrijwillig nee, steeds harder. "Nee, dit kan niet, ik heb dit niet gedaan. Jawel! Nee! Ja! Nee!" Zijn ogen schieten heen en weer, maar ze registreren niets. Een helder moment, doorboort door ijselijke, dierlijke oerpijn. Hij voelt haar geschreeuw diep vanbinnen trillen. "Stop! Genoeg!" Hij loopt naar de achterkamer, opent de deur, en richt met trillende handen het pistool. Zijn maat heeft niets door, en hoort het schot niet. Hij valt neer, met zijn hand nog in haar. Smekende vrouwenogen kijken hem aan. Ze huilt. "112? Ik wil twee moorden melden."

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Beste Droompiloot, de waarschuwing vooraf is echt op zijn plaats. Gruwelijk, gruwelijk, gruwelijk! Ondeugd met een dikke hoofdletter O! De worsteling van HP knap weergegeven, het geeft te denken hoe deze verder in het leven staat. Uiteindelijk heeft hij wel een goede keus gemaakt, al had hij zich beter vooraf achter zijn oren kunnen krabben over die opdracht. Maar ja, dan was dit verhaal er niet verhaal geweest... :o Aandachtspuntjes zijn nog de d's en t's (gekneveld, bebloed, schudt, doorboord). Met vriendelijke groet, Ton Badhemd

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Droompiloot, Het is inderdaad geen fijn verhaal om te lezen. Ik vraag mij wel af of de vrouw nog kan huilen en met smekende ogen (wat zijn dat?) kan kijken als ze zo gruwelijk opengesneden is. Volgens mij moet ze op dat moment al (half)dood zijn. Wat is de tweede moord die de HP meldt? De vrouw die dood ligt te bloeden? Of schiet hij zichzelf neer. En ik sluit mij aan bij de taalpuntjes van Ton Badhemd

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Droompiloot, ik vraag mij af of je tekst een moordend bloeddorstige climax is in een groter geheel. Zo niet, leent een korte tekst zich m.i. hier niet voor. Persoonlijk gaat het mij te ver hoewel ik ook niet voor de poes ben. Ik heb het dan met name over de tweede alinea. Ik vind het niet echt plausibel dat de vrouw op het eind nog smekend zou kunnen kijken. Het klopt trouwens niet als de hp twee moorden meldt. @marceline, hij schiet zijn maat neer. In de vierde alinea verspring je van vt naar tt. (gleed/scheidden/web dat)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Droompiloot, een terechte waarschuwing. Dan nog ben ik van mening dat het verhaal teveel gruwelijkheden laat zien, om vervolgens te eindigen in een simpele slotzin. Zonder de volledige tweede alinea is het verhaal nog steeds met dezelfde strekking, waarbij de gruwelijke handelingen misschien samengevat zouden kunnen worden. Vond het niet prettig om te lezen, hoewel je duidelijk heel beeldend kunt schrijven. Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili, precies: hij schiet zijn maat neer. Maar de tweede moord? De vrouw leeft nog, hoe onwaarschijnlijk jij en ik ook vinden dat zij op het einde van het verhaal nog smekend kijkt en in leven is.

Lid sinds

7 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Droompiloot, Je hebt de gruwel wel heel treffend neergeschreven. Ik vind de rustige en beheerste slotzin van de hoofdpersoon net mooi afsteken bij de rest van het verhaal waar hij gek wordt van het gekrijs en gehuil. Verder laat deze me echt zitten met de vraag wat hij gaat doen: gaat hij haar uit haar lijden verlossen of gaat hij ervan uit dat ze elk moment kan gaan sterven? Verder wel opletten met spelling en kleine inconsistenties.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De opdracht was een deugd die verboden was, mogelijk hier zijn compassie? In zo'n kort tijdsbestek vind ik de ontwikkeling van de hoofdpersoon niet zeer geloofwaardig overkomen, zo ook niet de gruwelijke daden van de maat. Zoals Blavatski zegt, hoe kan ze smekend kijken als ze geblinddoekt is? Nu is dit maar een oefening, dus begrijpelijk dat dit soort fouten in een best complex verhaal voorkomen. Je hebt het jezelf namelijk niet gemakkelijk gemaakt met dit verhaal, waarvoor hulde. Je zou de gruwelijkheden ook meer kunnen suggereren dan beschrijven of als de fantasie van de hoofdpersoon kunnen brengen.