Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#133 De varkensstal

13 maart 2017 - 11:37
Op de televisie lijkt Freek een vriendelijke bescheiden man. Een varkenshouder, maar dat zal haar een worst wezen. Frederike is het zat. Haar leeftijd, haar karakter en onzekerheid: zij zal niet snel meer aan de man komen. Zij droomt van een welvarend en idyllisch leven op het platteland. Eerste rondje over het terrein en de landing met beide benen op de grond is een feit. Overal een zwijnenstal! Rondzwervende, roestige gereedschappen en achter de schuur een dampende, stinkende mestvaalt. Zij hapt naar lucht:'Wat nou idyllisch!' De knechten staan een beker koffie te drinken en vegen het zweet van hun hoofd. Als een ongelikte beer schettert Freek door de stal:”Stelletje luie varkens!” De koffie klotst over de rand van hun bekers en luttele seconden later staan zij weer te zweten. Na het avondeten: ”Iets drinken?” In de beker met ranja, achteloos voor haar neergezet, ontwaart zij een bruine scheur. Zij ziet met afgrijzen hoe de kleverige vloeistof over haar rok gutst. De volgende ochtend staat zij in de varkensstal, in een overall maat extra XL en lompe laarzen, mest bij elkaar te harken. 'Wat was ik onbezonnen! Waarom heb ik die brief naar Yvonne Jaspers geschreven?' Al is hij de laatste man op aarde. Haar tas staat klaar. Vanavond komt Yvonne. Morgenavond, met een goed glas wijn, zal zij aan dat boek beginnen.

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 maart 2017 - 12:03
Connie, ik heb het met plezier gelezen. Hilarisch verhaal met een knappe schets van de karakters en de situatie. Ik ken het TV-programma van horen zeggen, maar dit lijkt wel een echte uitzending. Wel triest dat HP terug is bij af en haar droom moet inruilen voor een boek, waarmee ik niet wil zeggen dat het lezen van een goed boek een trieste aangelegenheid is. Ik hoop dat zij uiteindelijk toch nog andere kansen weet te pakken in het leven. Mvg Ton Badhemd

Lid sinds

9 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 maart 2017 - 15:09
Wat een leuk verhaal, Connie. Ik begrijp HP helemaal. Schrijven lijkt me ook veel leuker dan het boerenleven ;)

Lid sinds

10 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
13 maart 2017 - 17:09
@Connie, tussen bescheiden en vriendelijk hoeft geen komma. Twee onderling verwisselbare bijvoeglijke naamwoorden. [“Wat was ik onbezonnen!”] is een gedachte toch en behoeft dan geen aanhalingstekens. Idem voor: [“Wat nou idyllisch! “] Tussen het ontwaren van een bruine scheur en het gutsen over haar rok mis ik een handeling of gebeurtenis. Je hebt Boer Zoekt Vrouw lekker en ontnuchterend op de hak genomen. Leuk om te lezen!

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 maart 2017 - 9:38
@Ton Badhemd, dank voor je leuke en snelle reactie. Wat wanhoop al niet kan teweegbrengen bij een mens. Mijn echtgenoot kon het verhaal helemaal niet plaatsen...een programma dat volledig buiten zijn interessegebied valt en dus ook niet op een andere manier in zijn geest blijft hangen. :) @Meta, dank voor het lezen. Ben het met je eens, het schrijfvirus waart hier actief rond. @Mili, op de valreep je suggesties en tips toegepast. Ik vond het leuk om te schrijven. Het thema liet me even zwemmen, overwoog om niet mee te doen en dan ineens gaat mijn pen aan de slag. Bijzondere ervaring iedere keer. Allen een fijne dag, Groet Connie

15 maart 2017 - 11:02
Hallo ccscharl, Leuk dat je toch nog hebt meegedaan. Door in de eerste zin 'leek' te gebruiken, geef je al weg dat het niets wordt. Je kunt hier prima 'lijkt' gebruiken, je neemt de lezer immers stap voor stap mee in de tijd. Als je het televisieprogramma niet kent, is het denk ik moeilijker te volgen. Voor die lezers vraagt het ergens een korte toelichting. Ik dacht bij 'zwijnenstal' het woord 'wijn' al gevonden te hebben, maar je sluit toch nog af met een wijntje. Met plezier gelezen. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
15 maart 2017 - 11:20
@schrijfcoach Corrie G. Dank voor het reageren. Heb vorige week de eerste les van de cursus autobiografisch schrijven ontvangen. Ook daarin komt al in het begin voor:kort verhaal rondom 3 woorden. Ik heb gelijk je aanwijzingen verwerkt. Zelf vind ik het heel leuk om aan het slot een onverwachte wending te brengen. Ook uitdrukkingen rondom een onderwerp vind ik soms sterker werken. Nogmaals dank en fijne dag. Connie

Lid sinds

16 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
16 maart 2017 - 14:02
Dag Connie, een heel leuk verhaal. Lekker vlot geschreven, leest prettig. Jammer dat het niets kan worden tussen Freek en de HP. Ik denk dat je daar voor geboren moet zijn op een boerderij om met mest aan de slag te gaan. :p

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
19 maart 2017 - 17:21
@ccschari, Het lijkt me moeilijk om in zo'n nieuwe cultuur te stappen. Je hebt dat leuk beschreven. Gelukkig heeft Frederike heeft nu volop stof om te schrijven.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
20 maart 2017 - 8:09
ccscharl, Wat een heerlijke weergave van Boer zoekt Vrouw! En volgens mij ervaren sommige vrouwen in het tv-prohgramma dit echt zo, al zeggen ze dat natuurlijk niet voor de camera.