Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#132 Gister was het liefde

Er klinkt een zacht geram op je laptop. Een zucht omdat de wereld in al zijn wreedheid weer door je vermoeide ogen naar binnen dringt. Je koffie wordt koud en ook ik druip af naar bed. Je tas staat nog op de grond en je jas hangt keurig naast de mijne. Opgehangen over een stoel waar het niet hoort. Half in gedachte zijn je schoenen uitgeschopt en uit de pas onder de bank gezet. De tafel is nog onafgeruimd, maar de deur staat op een kier. “kom,” zeg ik, “laten we gaan slapen”. Zwijgend kruip je in de leegte naast me en neemt de dag nog door met driehonderd vrienden in een eenzijdige conversatie. Ik vraag hoe je dag was en je kust me teder welterusten, je kijkt uit naar een nieuwe morgen. Even geloof ik er weer in. Dat het bestond. Zo in de overloop naar een vernieuwde dag. En wij die nietsvermoedend verder slapen. Maar in de ochtend mis ik je weer bij het opstaan. Je ligt met je rug naar me toe. Diep in gedachte, ergens waar ik niet ben. Driehonderd vrienden wachten weer zwijgend en ook de wereld stond niet stil vannacht. De kraak in het plafond wordt groter. Ik sluit mijn ogen en sta op.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Annette Rijsdam, Hoewel de moderne (sociale)media betrekkelijk nieuw zijn, leest het schrijven erover als een gemeenplaats. Misschien omdat ze niet zo nieuw zijn. Louis Couperus hekelde 100 jaar gelden de komst van de telefoon. (De Haagse dames konden roddelen zonder elkaar te ontmoeten). Uit jouw verhaal proef ik dat het persoonlijke contact er zonder die media ook niet zal zijn. Tussen de regels staat een ander verhaal, dat zou je net iets meer kunnen aanstippen. Bijvoorbeeld: Laat zijn jas op de stoel hangen, maar die van HP juist op de kapstok. Nu hangen ze keurig naast elkaar. Maak van die kraak in het plafond een barst die groter wordt. etc.

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Jan, bedankt voor je feedback. De leegte is inderdaad gerelateerd aan de leegte in de relatie waarbij een conversatie tussen de hp en partner tot een minimum beperkt is. Maar waar wel aandacht wordt besteed aan hoe het met de zogenaamde 300 vrienden op een social media forum is. De jassen die beide verkeerd hangen verwijzen naar het feit dat geen van beide zonder blaam is. Zoals zo vaak als een relatie niet lekker loopt. Maar dit is inderdaad de verhaallijn dit wat meer aangestipt moet worden, want nu heb ik aan uitleg bijna net zoveel tekst nodig als aan het fragment zelf :).

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Anne, de manier van schrijven over de jassen is voor mij passend bij een grote groep mensen die met de sociale media in de aanslag 's morgens uit huis gaan en er 's avonds mee thuiskomen, alsof het geen seconde uit het oog ge weest is op zo'n dag. Een situatie die helaas achter veel voordeuren plaatsvindt, waardoor daar veel leegte Is. Goed beschreven, graag gelezen, Connie

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Annette Rijsdam, Een verhaal over het gemis aan contact waarbij veel onder de oppervlakte blijft. Heel beeldend geschreven in de ik-vorm. De hp vult veel in voor zijn/ haar partner en gesproken wordt er nauwelijks. Mooi de tegenstelling weergegeven door het beeld van de twee jassen naast elkaar op een stoel. Dat suggereert nabijheid. Ook het beeld van de driehonderd wachtende vrienden is veelzeggend. De laatste alinea vind ik het mooist, daar schrijnt het gemis het meest. Taaltechnische punten: Ook in zin 2 overbodig (wie druipt er nog meer af op dat moment?) maar de deur ... > en de deur kom > Kom en neemt de dag nog door > en je neemt de dag nog door Dat het bestond: wijs je alleen naar het verleden of bedoel je het heden? Dan zou ik zeggen: Dat het bestaat. Het eigentijdse verhaal leent zich mijns inziens voor een mooi, langer, meer uitgewerkt verhaal. Nel Goudriaan