Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#130: de maskers gaan af

wekelijkse schrijfopdracht #130: de maskers gaan af De lucht leek net iets zwaarder dan normaal in de grote hal te hangen. Men sprak met gedempte stem, droeg nog donkerder kleding dan gebruikelijk en zelfs de vele hakken die dagelijks voorbijkwamen, schenen minder uitbundig te tikken. Er werd veel bedachtzaam gekeken. De begrafenis was op vrijdag. Ze kwamen allemaal. In stemmig zwart en met een ondoordringbare triestheid in hun blik. Hoofdschuddend condoleerden ze de weduwe, ze legden betekenisvol hun hand op de beverige knokkels van zijn stokoude moeder. Droeve knikjes beduidden hoezeer woorden tekort schoten. Ze schuifelden en knikten de familie voorbij, met af en toe een hand of een klopje. Een enkel woord hier of daar. De koffie werd met een moede zucht aangenomen. En daar vonden zij elkaar in een hoek achteraf, buiten gehoor van de dierbaren. Edwards ogen lichtten op, knepen zich dan samen. “Het gore lef, de weduwe te condoleren, terwijl je bij het vernemen van zijn ziekte niet wist hoe snel je dat knoopje extra open moest laten.” “Jaloers, Eddie?” “Tsss. Zo goedkoop zou ik mijn schoonmaakster nog niet willen. Het was enkel dat hij al aan het aftakelen was dat hij erin trapte.” “Hij heeft er anders nog aardig plezier aan beleefd.” “Walgelijk. Maar je was toch te laat.” “Hoezo?” “Mijn plannen zullen uitgevoerd worden nu hij niet meer in de weg zit.” “Ach, Eddie-dear. Denk je dat werkelijk?” “Zelfs jij kunt kwalijk je benen spreiden voor de gehele raad van bestuur.” “Dat was ik ook geenszins van plan. Maar het was mij al snel duidelijk hoe slecht hij eraan toe was. Ik heb gelijk een documentje opgesteld en hem laten tekenen.” “Je hebt het niet ...” “Ik zie je maandag bij de briefing. Tot dan, Eddie-dear.”

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, verrassend wijvenvenijnig, de afloop van je intrigerende verhaal. Want waar ging je toch naar toe? Hier kan het masker laten vallen niet duidelijker zijn. [Er werd veel bedachtzaam gekeken.] Humor! Tekortschieten is een woord, tekortschoten dan ook? Weer zo'n mooie: [ ... en knikten de familie voorbij, ...] Omdat hun hand al in de tweede alinea werd gelegd, suggereer ik [met af en toe een hand ... ] weg te laten. Echt een mooi verhaal.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw taalgebruik vind ik altijd zo opvallend, treffend en vertederend tegelijkertijd. Het is een geweldig verhaal waar de maskers een betekenisvolle rol spelen. De schone schijn ophouden is te lezen, denk ik, in de eerste helft van je verhaal.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw begrafenisscène is boeiend geschreven, door de observaties. Het einde roept veel vragen bij me op. Ik kom er niet uit hoe de verhoudingen zijn, slechts dat er vals spel is. Daardoor zou ik verder willen lezen na het einde om dit helder te krijgen.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[Er werd veel bedachtzaam gekeken.] Humor!
fijn dat jij dat ook zo ziet (mijn gevoel voor humor wordt lang niet altijd als zodanig herkend)
Tekortschieten is een woord, tekortschoten dan ook?
ik denk het wel, ja, eigenlijk ... (als ik erover nadenk kom ik niet verder dan "tekortschieten, schoot tekort, tekortgeschoten" maar logisch lijkt me aan elkaar.)
Omdat hun hand al in de tweede alinea werd gelegd, suggereer ik [met af en toe een hand ... ] weg te laten.
dat lijkt mij een zinnige suggestie
Echt een mooi verhaal.
dank je

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Jouw taalgebruik vind ik altijd zo opvallend, treffend en vertederend tegelijkertijd.
Ik ben geneigd dat als compliment op te vatten, al snap ik het niet helemaal; vertederend? Dank voor je reactie!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Er zit een mooie verassende overgang in je verhaal. Normen en waarden vanuit een verschillend gezichtspunt.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Schrijvenmaar, wat heb je dit weer prachtig geschreven. De sfeer, het venijn. Volgens mij ontgaat jou werkelijk geen detail en dan ben je ook nog eens begenadigd met de kunst van het schrijven, van heel mooi schrijven. Ik heb hier van genoten en kijk uit naar je volgende verhaal. Toe, schrijf een Schrijvenmaar-boek. Ik heb al vaker gezegd dat ik dat graag in mijn kast wil hebben om te lezen en herlezen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
schrijvenmaar, de verhaallijn kan ik niet volgen, maakt niet uit, de details zijn treffend. De stijl is zo over de top, dat ik aanneem dat je persifleert. ;)

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Met plezier gelezen, schrijvenmaar. Ik struikelde wel over de eerste zin. Die impliceert dat er normaal gesproken al een zware lucht in de hal hangt. Maar ik krijg verder geen informatie over de hal. 'Hal' roept een ruimtelijk beeld op, wat ik niet meteen associeer met een zware lucht. Mooi dat twee tegenstrevers openlijk uitwisselen dat het wegvallen van de overledene voor hen de weg plaveit. Hun doel heiligt alles. In tegenstelling tot janp vind ik de stijl niet 'over the top'. De beschrijving en de dialoog duiden, naar mijn idee, op een milieu waarin veel luchtzoentjes worden uitgewisseld en vormelijkheden in acht worden genomen terwijl men ondertussen constant bezig is met het slijpen van de messen. Ook mooi dat je het woord 'masker' niet gebruikt. (Nou ja, in de titel dan weer wel)

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessant punt van de hal, Angus. In mijn hoofd was het zo duidelijk dat het goed is te horen dat dat in andere hoofden anders zit. (Ik dacht dus aan zo'n grote hal van een fout bedrijf -een zakenbank, wellicht- waar de ruimte inderdaad iets drukkends heeft, waar alles zo iets glimmends onechts heeft dat je als gewone sterveling zomaar een beetje het gevoel kunt krijgen dat je daar niet gewoon kunt adem halen.) En tja, ook interessant wat 'over' de top is. Ik had het wel als zodanig geschreven, maar dan vooral omdat sommige mensen nu eenmaal persiflages van zichzelf zijn. En precies wat jij erin leest van de luchtzoentjes en messen, daar ging het om, ja. Het ligt er in elk geval lekker dik bovenop - en daardoor hoefde ik dan ook de maskers niet te benoemen ;) (vroeger had de opdracht altijd een soort titel, die ik overnam als de mijne, en eigenlijk doe ik dat nog steeds - het is niet echt een titel die ik bij het verhaal bedacht heb.) Zoals Mili schrijft: er zit humor in een zin als 'er werd veel bedachtzaam gekeken'. Dank voor jullie reacties, JanP en Angus