Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#130 Het masker van de kapitein

De kapitein, in de hele compagnie de Kap genoemd, brult met een pokerface naar zijn manschappen: “Mannen, de oorlog gaat beginnen. Haast je naar de stellingen. Ingerukt, mars!” Ze zijn nog jong en misschien nooit eerder van huis geweest. De Kap voelt een lichte brok in zijn keel. Gebrekkig en onvolledig ingerichte loopgraven en stellingen zullen de komende dagen de verblijfplaats van deze jongens zijn. De eerste kogels fluiten rond hun oren. Het is begonnen! “Doe je plicht! Blijf op je plek! Sta niet te lummelen.” schettert de Kap. Even later bereikt hem een jammerlijk geluid. Hij stuit op een soldaat, zijn helm scheef op zijn hoofd, die ineengekrompen tegen de achterkant van de loopgraaf, wezenloos voor zich uit staart. De Kap voelt een golf van medelijden door zich heen gaan. Dan recht hij zijn rug en roept met een stalen gezicht: ”Geef acht!” De jongeman reageert als door een bajonet gestoken. Wiebelend probeert hij in de houding te gaan staan. Met benen als ledematen van een lappenpop lukt hem dat nauwelijks. “Ben jij van plan je kameraden alles te laten opknappen? Stop dat puppygejank! De komende dagen zul je nog wel ergere dingen meemaken.” Dan geeft hij de jongen een stimulerend schouderklopje: ”Wees een kerel en doe wat je moet doen!” fluistert hij hem toe, terwijl de kogels rond hun oren fluiten. ******* De uitgeputte mannen, met hun gewonde kameraden op planken tussen zich in, lopen in colonne. Midden op een landweg verschijnt er plotseling een koerier met een telegram voor de kapitein. Die leest de inhoud: Nederland capituleert. “Op de plaats rust!” klinkt het commando…De Kap draait zich om. De ogen van de volledige compagnie zijn op hun botte Kap gericht. Verbouwereerd kijken zij hem na: hij loopt een weiland in, staat stil bij een hek, neemt met een langzaam gebaar zijn pet in zijn handen, maakt een kruisteken en buigt zijn hoofd…voor een kort moment is hij in gebed verzonken.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, klinkt heel monter: [De eerste kogels fluiten rond hun oren. Het is begonnen!] in dit tragische oorlogsverhaal. [... met een pokerface ...] zou je m.i. kunnen weglaten omdat het later zo duidelijk blijkt. [Even later bereikt hem een jammerlijk geluid. Hij stuit op een soldaat, zijn helm scheef op zijn hoofd, die ineengekrompen tegen de achterkant van de loopgraaf, wezenloos voor zich uit staart.] Hier denk ik dat de soldaat aan gort is geschoten maar dat blijkt later niet zo te zijn. Dan herhaal je later dat kogels om hun oren fluiten. “Op de plaats rust!” klinkt het commando…] Waarom hier drie punten? Een lijkt mij voldoende. Ik heb nog meer opmerkingen zoals: jouw botte Kap. Maar het is jouw tekst die ik hogelijk heb gewaardeerd.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, twijfel niet of ik vind dat je mijn tekst hebt gewaardeerd. Feedback geven Is waarderen, of je het er mee eens bent of niet. Mbt 'het is begonnen' de soldaten weten op dat moment nog niet wat er precies gebeurt. Vandaar misschien de monteren indruk, voor jonge jongens meer spannend. 'Wezenloos voor zich uit staart' duidt op shell shock, hetgeen de Kap direct beseft. Als tegenstelling tot het (milde) fluisteren, de herhaling van de fluitende kogels. De drie punten, omdat er een moment tussen ligt, voordat de kapitein zich omdraait. Met hun botte Kap wilde ik laten zien dat zijn manier van handelen hen verbaasde. Dank voor het lezen. Het is het enige verhaal dat mijn vader heeft verteld naar aanleiding van zijn ervaring aan het front in de Grebbelinie (hij was één van de mannen). Groet Connie P.S. overigens heb ik voorafgaand het boek 'mosterd voor de maaltijd' bestudeerd. Heel leerzaam!

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ccscharl, Jammer genoeg moest er door hogere officieren wel genadeloos opgetreden worden. Elk gevoel moest uitgeschakeld worden. Het was vechten voor leven en Vaderland. 'De oorlog gaat beginnen', nee, die is al weken of maanden bezig, beter: de (veld)slag gaat beginnen. Nog heftiger: 'klaar voor gevecht'. 'Neem jullie posities in' i.p.v. 'haast je naar de stellingen.' Onvolledig ingericht, zo waren ze wel. Loopgraven waren in razend tempo aangelegd. Niet echt breed, bewapening nam ook plaats in. Ik zou ze 'primitief' noemen. 'Het is begonnen!' Klinkt niet zo goed, een zin die het verhaal doet stilstaan, terwijl ik de ervaring wil meebeleven van op het slagveld te staan. Laat die zin weg, maar laat de kogels fluiten, de Kap schetteren, de kanonskogels een bres slaan in de verdediging. Tegen de achterkant ve loopgraaf kan ik me niet inbeelden, want je zit in een loopgraaf. De soldaat kan wel ineengekrompen van angst zo dicht mogelijk tegen de grond zitten. Een schouderklopje is meestal stimulerend. Maar wat me roert is, hoe de botheid en gestrengheid vd Kap verandert in een vroomheid. Het lijkt mij meer dan een nagedachtenis aan de soldatenslachtoffers; ook een gebed omdat hij weet dat de capitulatie nog immer slachtoffers zal vragen. Het ondergronds verzet gaat altijd wel ergens door. Je hebt er geen gemakkelijk fragment van gemaakt. Zoals ik in het begin zei, het leed kon slechts geleden worden na een slag. Een goed stukje, waar je m.i. wel hard hebt aan gewerkt. :nod:

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@leeghoofd, het gaat over de eerste dagen van de oorlog in mei 1940. 9 mei naar de loopgraven, 10 mei overvliegende vliegtuigen, 14 mei terugtrekken wegens aankomend verlies. (Mijn vader was erbij) Omdat verwacht was dat Nederland niet betrokken zou worden in deze oorlog, was men met de voorbereidingen en bewapening niet hard van stapel gelopen. (Uit verslagen van ooggetuigen). De Kap ging bidden.....waarom weten we niet, wel dat er nog een spannende, onzekere terugtocht moest plaatsvinden. (Mijn vader was erg onder de indruk, heb ik gehoord). Dank voor je inhoudelijke reactie. Waardeer ik zeer. Groet, Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een realistisch verhaal, Connie. Pokerface staat niet mooi, vind ik. Past niet helemaal in die tijd.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, het gaat over de krijgsmacht, dus ik weet niet of 'mooi staan' dan wel relevant Is. Ik ben blij dat je het stuk kunt waarderen, hoewel ik me realiseer dat ik nog veel moet leren (ik hoop dat ik de tijd daarvoor krijg :confused: ) Dank voor het lezen, Groet Connie

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een moedig verhaal, ook omdat het een verhaal betreft dat jouw eigen geschiedenis betreft. De valkuil van een verhaal dat dichtbij je staat is dat je suggesties van schrijfvrienden niet aanneemt, die minder betrokken zijn en van een afstand naar het verhaal kijken. Dat zou jammer zijn, want het verhaal verdient het om zo goed mogelijk geschreven aan de hele familie rondgestuurd te worden, minstens. Ik kan me goed vinden in het detailcommentaar dat je kreeg van Mili, leeghoofd en Maddbrug. Vooral bij een verhaal dat zo dichtbij komt, neem ik dan even afstand om later nog eens rustig naar commentaar te herlezen en herschrijf ik. Jij en jouw verhaal verdienen het. (en dan nog een keer, en nog een keer herschrijven)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Odile. Dank voor je reactie. Je hebt gelijk wat het meer afstand nemen betreft. Meestal ga ik aan het eind van de week er nog eens mee aan de slag. Ik wil over mijn geschiedenis met mijn vader uitgebreid gaan schrijven, maar realiseer me dat ik mij moet hoeden voor "mijn emotionele waarheid". Dank voor je eerlijkheid, ik neem je raad graag ter harte. Groet, Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Mili, @leeghoofd en @maddbrug: zie de feedback van de schrijfcoache en ook mijn reactie hierop. Mijn excuses als ik te subjectief over jullie reacties ben "gebanjerd", dat is geenszins mijn bedoeling. Voor deze opdracht was een week een veel te korte tijd om mij voldoende te distantiëren. Stuk voor stuk heb ik veel bewondering voor jullie techniek en onderbouwde reacties. :thumbsup: Aarzel niet als ik mij er een volgende keer weer schuldig aan maak. Met dank, Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, geen excuses. Het is inderdaad zo, dat - zoals Odile zegt - je lezer van een afstand kijkt. Je bent heel leergierig, denkt over schrijfsels van anderen na, vergeet niemand, en legt je ziel en zaligheid in het willen/kunnen schrijven. Ik zal je een confidentie doen. Ik heb jaren pas op de plaats moeten maken voordat ik afstand kon nemen van een verhaal dat ik wilde schrijven. Het boek verschijnt omstreeks juni. Ga vooral zo door, je komt er.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi gegeven, de biddende Kap, goede keus voor een verhaal. Inderdaad de moeite waard om later nog eens onder handen te nemen; wellicht gewoon helemaal opnieuw te schrijven nu je in je hoofd hebt wat je wilt vertellen - dat is vaak makelijker dan te moeten schrappen in wat je ooit toch met liefde opgeschreven hebt. Als je dit verhaal aanhoudt en gaat sleutelen, let dan inderdaad op de pokerface, de herhaling van de fluitende kogels en hoe de starende soldaat overkomt op de lezer -bij mij idd ook dood (het is niet erg als de lezer het even verkeerd heeft, maar vraag je af of je het zo kunt verwoorden dat het duidelijker is). Maar let ook op je leestekens; gebruikelijk is een komma als de spreker na de geciteerde zin genoemd wordt: "Sta niet te lummelen," schettert de Kap. En een uitroepteken voor fluisteren is heel eigenaardig! Wees tot slot spaarzaam met je bijvoeglijk naamwoorden; idd is een schouderklopje eigenlijk vanzelfsprekend bemoedigend en kun je misschien de mannen zodanig laten lopen, dat we voelen dat ze uitgeput zijn zonder dat je het hoeft te vertellen?

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, Dank je voor je uitgebreide reactie. Dit verhaal Is een onderdeel van een groot geheel waarover ik wil gaan schrijven. Het was dus de eerste keer dat het op papier kwam.. Je inhoudelijke tips zal ik ter harte nemen. Momenteel besteed ik veel tijd aan de weekopdrachten. Misschien moet ik overwegen gewoon aan het boek te beginnen, en kijken of er dan ook tijd en inspiratie overblijft voor de opdrachten. Nogmaals dank. Alle tips en reacties van de meeschrijven neem ik graag mee. Groet Connie

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je voor je reactie Connie. Ik wil je aanmoedigen om dit verhaal te schrijven, en goede proeflezers in te schakelen en daarna misschien zelfs een redacteur. Neem er de tijd voor om het zo goed mogelijk te schrijven. Let bij de eerste versie niet meteen op details, doe dat in een volgende ronde. Concentreer je eerst op de grote lijn, dat die goed op het papier komt. Veel later komt pas het mooi opschrijven. Het is ook een idee om een schrijfcursus te doen. Op het gebied van (auto)biografisch schrijven zijn er goede te vinden, die je proces begeleiden en helpen stap voor stap jouw verhaal te schrijven, met goede tips en trucs.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Odile,Dank je voor je reactie. Ik heb je zojuist een mail gestuurd met iets meer info. Ik waardeer je reacties zeer Connie

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, ik heb je verhaal met veel interesse gelezen. Mijn grootvader en mijn schoonvader hebben destijds ook hun plicht voor het vaderland gedaan.. Mijns inziens kan er niet genoeg over deze tijd geschreven worden. Mijn jeugd is getekend door de verschrikkelijke oorlog. Het mag ons nageslacht niet overkomen. Ik bemoei me niet met de commentaren; mij trof vooral het moment van het gebed. Dat moet inderdaad een zeer emotioneel moment zijn geweest voor de soldaten. Mooi te weten, door jouw hand, dat zulk een moment werkelijk heeft plaats gehad. Dank je. :o

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Blavatski, Dank voor je invoelende reactie. Met dit verhaal ben ik wel mezelf met veel beperkingen tegengekomen. Het wordt tijd dat ik mijn verhaal aan papier ga toevertrouwen, voordat het te laat Is. Het oorlogsverleden van mijn vader ligt ver voor mijn geboorte, maar heeft wel veel sporen nagelaten (trauma). :crybaby: @allen: deze keer heeft de weekopdracht mij het inzicht gegeven dat ik aan het grote verhaal moet beginnen. De weekopdrachten zal ik wel volgen, maar vooralsnog niet aan meedoen, tenzij ik uit een voorraad kan putten. Dus ik word niet helemaal onzichtbaar :o Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Succes! Blijf om je heenkijken, lezen en schrijven; ook verhalen die niets met het jouwe te maken hebben, kunnen je helpen zien hoe je het schrijven wilt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@schrijvenmaar, Dank voor je reactie. Ik blijf zeker actief rondkijken (voor zover mijn lijf dat toelaat) en zal ook hier op het forum blijven komen en reageren. En ja v an alle verhalen leer ik veel. Dank, Connie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Connie, ik wens je veel moed toe, energie en liefde om je verhaal/boek te schrijven. :o
Dank Blavatski voor deze lieve reactie. Ik heb het boek van Brenda van Es, Je levensverhaal schrijven, aangeschaft. Aan de hand hiervan hoop ik dat het gaat lukken. Gelukkig heb ik alle trauma's een plek kunnen geven (met veel hulp), waardoor de emoties niet zo hoog zullen oplopen. Ik kan er naar kijken als naar een geschiedenis. Je zult me nog wel regelmatig hier zien en wie weet mecaf en toe een opdracht zien meedoen. Ik geniet altijd van je bijdragen, Een dankbare groet, Connie