Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

# 130 - Babyleed

Haar ebbenhouten trekken bewogen nauwelijks toen zij vertelde. Op haar hoofd droeg ze een gebreid gevalletje. Tegenover haar zat een hulpverleenster, rood uitgeslagen, die een houten armband droeg met veertjes. Om haar hals hing een kruis. ‘Wat ben je mooi en moedig,’ zei ze. ‘Vertel maar.’ ‘Hij heet Jan en nam me mee in een vliegtuig. Een blanke.’ ‘Had je een paspoort dan?’ ‘Hij had een hard schriftje met een foto. Ik was het niet.’ ‘Wist je naar welk land je ging?’ ‘Nee, hij zei dat hij voor me ging zorgen.’ ‘Heb je de kleuren in het vliegtuig gezien of de naam gehoord van het land waar je naar toe ging? ‘Nee, ik was bang en toen viel ik in slaap. Toen ik wakker werd, zei Jan dat we aangekomen waren en ik achter hem aan moest lopen. We kwamen bij een zwarte auto, met een andere meneer erin. Ik moest instappen. Jan stapte niet in.’ ‘En toen?’ ‘Toen kwam ik bij een huis, met een deur en groen gras.’ ‘Heb je plaatsnamen gezien op bordjes of het kenteken van de auto?’ ‘Dat weet ik niet.’ ‘En toen?’ ‘De meneer bracht me naar een slaapkamer.’ ‘Stond daar een bed?’ ‘Ja, hij bracht brood en toen ging hij weg. Hij deed de deur dicht.’ ‘En toen?’ ‘Toen kwam hij terug met een andere meneer. Die liet zijn broek zakken. Ik gilde.’ ‘Ga door.’ ‘De meneer van het huis zei dat ik moest doen wat de andere meneer wilde. Iedere dag kwamen er meneren, wel vijf per dag.’ ‘Hoe lang was je in het huis en hoe ben je ontsnapt?’ ‘Ik denk dat het wel lang geduurd heeft. Op een avond zag ik dat meneer op de bank lag. Hij sliep. Overal stonden flessen alcohol. En toen zag ik dat de sleutels in de deur hingen. Ik ben naar buiten gerend. Op blote voeten. Het regende. En toen kwam ik een zwarte meneer tegen, die bracht me naar de politie. Ik wil het kind niet.’ ‘Ik vind wel kleren, voor jou en de baby. Heb vertrouwen.’

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie eerste zin. Een aangrijpend verhaal. Het verhaal is schrijnend, tragisch en zo triest en waarachtig, het raakt mij diep. Hoe jij het gevoel van de HP hebt weten te vangen in jouw woorden, pakt mij als lezer. Dit is wat er gebeurd in deze wereld. Je titel dekt de lading.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Mili, je treft hier weer een gevoelige snaar. Ik zie twee baby's in je aangrijpend verhaal; het jong aanstaand moedertje is in feite ook nog een baby. Was dat je bedoeling? Gelukkig heeft ze iemand gevonden die haar wil helpen. Het zal niet altijd zo goed aflopen, denk ik. (Ergens loopt er een rode draad in ons proza" :o )?

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi Mili. 'Hij had een hard schriftje met een foto, ik was het niet'. Deze zin zegt voor mij al veel. Hoe kun je je ooit verplaatsen in wat een ander doorstaan heeft? Wanneer help je iemand?

Lid sinds

9 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Vrouwenhandel/kinderhandel, te triest voor woorden. Toch een paar vraagjes: Is het mogelijk om zomaar iemand mee te nemen? Vooral omdat hun huidskleur niet overeen komt en het leeftijdsverschil enorm moet zijn? Ik ga er vanuit dat ze of analfabeet is, of te jong om te begrijpen wat haar overkomt? Maar misschien ben ik wel heel naïef wat dat betreft. Ik vermoed dat ze nooit meer iemand zal vertrouwen, wie dan ook ,en zich de rest van haar leven achter een masker verstopt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Knappe dialoog Mili. De naïviteit van de jonge vrouw heb je hierdoor pakkend tot uiting gebracht. Mooi de tegenstelling van ebbenhouten trekken en de houten armband met veertjes! Ook heel mooi: "en toen kwam ik een zwarte meneer tegen...". Vertrouwen in de witte mens is volledig verdwenen. Je hebt me meegesleept, Groeten Connie

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Madd, ik wilde eerst 'Babylijkje' als titel zetten maar hield me in. Van wie zou het kind zijn? Het zal, vijf man per dag maal zoveel dagen, nooit meer te achterhalen zijn. Ik vind het fijn dat ik jou als lezer weet te 'pakken'. De taal van de hp is bewust heel eenvoudig gehouden. Ze werd uit een hutje geroofd. Ging nauwelijks naar school. @Blavatski, ja, het was nog een meisje dat geen mama kon of wilde worden. Dat voelde u goed aan. Er is geen rode draad in ons proza. En het is hier dat ik het masker liet vallen. [Gelukkig heeft ze iemand gevonden die haar wil helpen. Het zal niet altijd zo goed aflopen, denk ik.] De gristelijke hulpverleenster, en ik schrijf bewust gristelijk in plaats van christelijk, wil dat haar kind wordt geboren. Paait haar met kleren versus twee geknapte levens. Uit naam van wie of wat? Ik weet het en blijf me nog inhouden. Dank voor jullie beide reacties.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meta, vrouwenhandel, hier geen kinderhandel. Waarom zouden een zwarte vrouw en een blanke man niet samen kunnen reizen? Reisdocumenten worden vervalst. Geld gloort. En ja, ze is jong en heeft praktisch geen scholing. En ik heb toch niet gezegd dat de blanke man veel ouder zou zijn? @Connie, je kunt haar niet eens naïef noemen, ze weet door gebrek aan scholing zo weinig. De houten armband met veertjes is spottend naar de hulpverleenster bedoeld. Ze doet alsof, maar wat weet ze van andere culturen? [Ook heel mooi: "en toen kwam ik een zwarte meneer tegen...". Vertrouwen in de witte mens is volledig verdwenen.] Nee, hoor. Uit praktijkervaring weet ik dat veel slachtoffers van mensenhandel hetzelfde vertellen. En dat heb ik ook verwerkt. Altijd de sleutels in de deur, altijd op blote voeten wegrennen, altijd regent het, altijd heet de blanke man Jan, altijd verdwijnt hij op Schiphol. Maar dat kan jij niet weten. Hartelijk dank voor jullie reacties.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, Zoals de dialoog er nu staat zijn het twee flat characters Geef één personage, of beiden, een contrast mee zodat er een ontwikkeling/spanningsveld is. In je toelichting in #6 geef je de drijfveer vd hulpverleenster aan, die drijfveer haal ik niet uit het verhaal.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@janp, het spanningsveld, voor mij, concentreert zich in de twee laatste zinnen. Ik begrijp dat het veel gevraagd is aan lezers om dit eruit te halen als zij niet met de materie bekend zijn. Dat is ook mijn makke in dezen, ik begrijp je reactie. Dankjewel.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je kunt het ook anders lezen, als je met de materie bekend bent. Dat iemand Jan tegenkomt en geen vragen stelt. Voor het eerst in een vliegtuig zit, naar zeggen in angst, de zintuigen op scherp, maar toch in slaap valt en dan niets meer weet van de indrukken die zo'n vlucht heeft achtergelaten. Geen detail dat rest. En ja, de deur stond uiteindelijk toch open. Wat volgt zal een aangifte wegens mensenhandel zijn. Helaas zal dit niet tot een verdachte of vervolging leiden, want ook hier laat het geheugen na op de benodigde details. Blijft het een triest verhaal, met maskers en dromen die nachtmerries worden. Maar de maskers gaan niet echt af in dit stukje.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mili, "Uit praktijkervaring weet ik dat veel slachtoffers van mensenhandel hetzelfde vertellen. En dat heb ik ook verwerkt. Altijd de sleutels in de deur, altijd op blote voeten wegrennen, altijd regent het, altijd heet de blanke man Jan, altijd verdwijnt hij op Schiphol. Maar dat kan jij niet weten." Uit je reactie lijkt onder dit trieste verhaal je eigen ervaring een rol te spelen (hoe kan ik inderdaad niet weten), maar dan moet ik Angus gelijk geven dat er aan het slot nog steeds maskers gedragen worden. Ik ben altijd blij met nadere uitleg, ook als ik de plank volledig missla. (Overigens hoorden wij regelmatig in de aankomsthal op Schiphol, wanneer wij onze schoondochter uit Brazilië ophaalden, dit type mannen hun reacties geven wanneer zij op een vrouw stonden te wachten. De taal die zij uitsloegen deed ons vaak rillen :crybaby: ) Groet Connie

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
En voor de ene die mss vervolgd zal worden, komt er altijd wel ergens een andere in de plaats. Je schrijft aan Blavatski: 'het was nog een meisje dat geen mama kon of wilde worden.' Dus ik denk, een meisje van 10, 11? Niet ouder. Je schrijft aan Meta: 'Vrouwenhandel, hier geen kinderhandel' Dan doe je me hier weer twijfelen over de leeftijd. De taal en het woordgebruik wijzen idd op een basisopleiding - of zelfs dat niet. 'En ik heb toch niet gezegd dat de blanke man veel ouder zou zijn?' Ik heb het smerig vermoeden dat de ouderen er altijd veel meer geld trachten uit te halen. En de mannen die 5 keer per dag zo aan hun trekken moeten komen, moeten ze ondersteboven hangen aan hun kl****. Auw. Die maskers? Ik ga Angus en Connie achterna. Als ze op straat zouden lopen, zou je de mannen met dergelijke mentaliteit niet herkennen. Want in het leven lopen ze mee met de gewone mens. Weet je dat me dat 'groene gras' ook opviel? Dat gras moet voor haar de wereld voorstellen, een wereld van vruchtbaarheid waar ze het in haar dorpje waarschijnlijk moeten doen met een baal hooi. Of zelfs dat niet in die hitte. Spanning of niet, het blijft een verhaal van onnoemelijke triestheid. Realiteit. Kleding is goed. Maar een mens blijft getekend door dergelijk lot.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik las je zoals Angus, ongeveer. Waarschijnlijk omdat ik je al zo vaak las, werd ik niet geraakt door haar naiviteit, maar geloofde ik haar verhaal niet. Daarom bleef ik piekeren op welke manier zij haar masker liet vallen door het kind niet te willen. Pas na je uitleg zag ik het masker van de hulpverleenster vallen. Het is een moeilijk verhaal. Op alle mogelijke manieren, dwz ook de waarheid ervan is moeilijk, de hele materie is moeilijk.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik geloofde haar wel. Ze zag een toekomst, dom of naief, het maakt niet uit. Volgens mij draagt Jan een masker met dollartekens en de hulpverlener er een met het heilige kruis. Zij wist nog niet wat een masker was, en nu, misschien door een condoom tekort, als ze die al wist te gebruiken, is daar de zwangerschap. Met welke toekomst voor het kind en haar? Uit kleertjes groei je snel of ze verslijten in rap tempo.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Angus, het is precies zoals je zegt en hoe het gaat. Door aangifte te doen kunnen zij blijven. Wordt de dader niet gevonden, wordt na enige tijd de verblijfsvergunning ingetrokken, beroep aangetekend, het kind is in Nederland geboren en ga zo maar door. Het afgaan van het masker van de hulpverleenster had scherper gekund. @Connie, ik vind toch wel dat de hulpverleenster enigszins haar masker laat vallen hoewel niet scherp aangezet. Uit haar religieuze overtuigingen wil zij het kind zien komen en zal abortus verhinderen. @'leeghoofd', wat een uitbundige reactie. Met meisje bedoelde ik een jonge vrouw, dat had ik beter kunnen zeggen. Over het masker, ja of nee, heb ik hierboven geschreven. Leuk dat je het detail van het groene gras opmerkte. @schrijvenmaar, ja, het is moeilijk, razend complex. Dank jullie hartelijk.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Mili: "Uit haar religieuze overtuigingen wil zij het kind zien komen en zal abortus verhinderen." Corrigeer me als ik iets mis, maar die religieuze overwegingen kan ik nergens uit opmaken. Groet Connie

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Er is al veel gezegd. Aangrijpend verhaal. Ik deel de mening dat ik niet uit het verhaal haal zoals het nu is dat het gaat om een christelijke hulpverleenster. Misschien dat een suggestief detail in die richting of iets wat ze zegt dit kan verhelpen. Een zendende opmerking wellicht? Het mooiste is als het heel subtiel blijft, maar net iets duidelijker dan nu. Verder vind ik het verhaal sterk.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Connie, een aanpassing gedaan. @Odile, ik heb [Om haar hals hing een kruis.] toegevoegd. Hopelijk meer verduidelijkend. Dagen stoeide ik in mijn hoofd met je opdracht en kwam uit op een verhaal dat ik van dichtbij meemaakte. Dankjewel voor je observaties.