Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker

# 130 - Maskers

Minke is druk aan het kleuren. Haar wangen zien rood van inspanning, met haar lippen stijf op elkaar zoekt ze naar de juiste kleurpotloden. Driftig gaat haar handje heen en weer, dan kijkt ze op en zegt: ‘Mama, wat zijn maskers?’ Emma verdiept in papieren voor de belastingaangifte, kijkt een beetje verstoord op - en zegt toch vriendelijk, want zo is zij: “Maskers worden gedragen door brandweermannen zij moeten hun gezicht beschermen als zij aan het blussen zijn en ook als er schadelijke stoffen vrij komen, die moeten zij dan niet kunnen inademen. Ook bij sommige ruwe sporten, zoals schaatshockey, dragen de spelers maskers. Het zijn dus gezichtsbeschermers.’ ‘Dus altijd een masker opzetten als je iets gevaarlijks doet?’ ‘Ja, lieverd.’ Minke schudt haar lange haar wat naar achter. ‘Zijn er nog meer maskers?’ ‘Nou en of… straks is het weer carnaval. Dan zijn de mensen blij en mogen ze een paar dagen gek doen, zingen en hossen op straat en in cafés. Lekker anoniem gek doen. Anoniem is - Emma wist al waar de vraag naar toeging – dat je niet herkent kunt worden en dat geeft een gevoel van vrijheid en blijheid. Lekker helemaal los zijn van alles.’ ‘Helemaal los van alles? Ga jij wel eens carnaval vieren met een masker op?’ ‘Nee, hoor. Vroeger heb ik dat wel eens gedaan. Maar nu niet meer.’ ‘Ja, maar mam, toch draag je soms wel eens een masker dat je niet ziet. Weet je nog, laatst had je oma aan de telefoon en toen kwam buuf Patricia binnen en toen zei je, toen je uitgepraat was met oma, dat je weleens je onzichtbare masker moest opzetten.”

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Leutig stukje Riny! Hoe kinderen er in slagen om dingen te zien en te horen die ze niet kunnen plaatsen en er dan op de meest vreemde momenten over praten. Gelukkig was er nu niemand in de buurt! Moest oma het horen, ze zou erg ontdaan zijn. De dubbele aanhaling, begin derde alinea, zou je moeten vervangen door enkele, zoals de rest. '... kijkt een beetje verstoord op maar zegt... ' waarom gedachtenstreepje? '... want zo is zij' zou ik weglaten, klinkt vertellerig en past hier niet (voor mij). "Maskers worden gedragen door brandweermannen [.] Zij moeten hun gezicht beschermen als zij aan het blussen zijn en ook als er schadelijke [hoe oud is Minke? Begrijpt ze schadelijk of schrijf je mss beter gevaarlijk?] stoffen vrij komen [.] die moeten zij dan niet kunnen inademen.[rare constructie: Ze mogen die niet inademen.] Ook bij sommige ruwe sporten, zoals schaatshockey, dragen de spelers maskers. Het zijn dus gezichtsbeschermers.’ Volwassenen zetten soms meer dan ze denken een masker op! Goed geschreven, graag gelezen!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, leuke dialoog. Moeder Emma valt ondanks haar grote mensentaal door de mand. schaatshockey is mij niet bekend, misschien: ijshockey

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie, Die dubbele aanhaling: ik ben aan het aanleren om enkele aanhalingstekens te gebruiken. Dat deze er nog staan is een slordigheidje. Dat gedachtestreepje past daar ook niet. ... want zo is zij. Daar heb ik over getwijfeld omdat Emma straks met dat "onzichtbare" masker komt (een beetje onvriendelijk tegenover oma). Ze is toch wel een aardige moeder. Maar je hebt gelijk, het hoeft daar niet te staan. Ik denk dat Minke 5 of zes jaar oud is; ja, het is een hobbel zin over die brandweermannen. Dankjewel voor je reactie, Marlie.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Janp. Ja, ijshockey! Ik zag ze schaatsen met een hockeystick en schuivers maken. Maar ja, natuurlijk het is ijshockey. Dank voor je reactie.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Riny, levendige details als driftige handjes en lang haar naar achter schudden. Persoonlijk vind ik de taal van het meisje van vijf/zes jaar net iets te volwassen. (herkend/vrijkomen)

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Riny, moeder Emma praat ook heel volwassen tegen Minke. Wat begrijpt een vijfjarige van 'lekker los zijn van alles'? Minke heeft net als zoveel kinderen haar oren goed open en gebruikt de zo opgedane kennis voortreffelijk. Graag gelezen, Connie

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, dankjewel voor je reactie. Mocht ik nog eens met een vijfjarige in een stukje praten, dan zal ik aan je opmerking denken.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Gezellig verhaal / tafereeltje, met vraaggesprek tussen moeder en kind. Ik raakte zelf een beetje in de war vanwege het onzichtbaar masker. Dit zou ze niet zo zeggen, leek me, tegen de buurvrouw. Dan zou ze gewoon masker zeggen en zou het kind het zo horen. Ik zou het kind dan laten vragen: Mama, dat je toen je masker even moest afzetten, bedoelde je toen een onzichtbaar masker?' Of zoiets.

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
In het begin van het verhaaltje heb ik al met opzet (ik twijfelde wel) aangegeven dat moeder een vriendelijke vrouw is omdat ik wist, dat zij straks steeds op haar woorden moest passen bij het telefoongesprek met oma. Een onzichtbaar masker komt dan wel van pas. De buurvrouw is tevens een goede huisvriendin. Hieruit blijkt, dat schrijven leuk maar niet makkelijk is. Dankjewel voor je feedback, Odile.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Riny, fijn stukje. Leuk zo'n dialoog tussen moeder en kind. Voor een kind van vijf is ze wel bijdehand, hè? Maar het is al zo lang geleden dat ik nog een vijfjarig kind moest toespreken....de tijden zijn veranderd, dus ik kan er best naast zitten. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nou ja, bijdehand, een kind van vijf dat niet zou weten wat maskers zijn? Als ze met de opmerking die ze niet kan plaatsen over oma in haar hoofd zit, kan ik me voorstellen dat ze er naar vraagt, maar dan zou de moeder toch direct antwoorden in de trant van 'maar dat weet je toch?' 'waarom vraag je zoiets?' of waarschijnlijk, als zij eigenlijk verdiept is in iets anders: "waar heb je het over?" Het blijft altijd een leuk idee hoe kinderen ouders ontmaskeren, maar ik vind dit niet geloofwaardig

Lid sinds

11 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Blavatski, dank voor je berichtje. Ik begrijp je antwoord. Het was leuk om dit stukje te schrijven.Het was voor mij ook geen gisteren meer. @ Schrijvenmaar, Ja, zo zie je maar iedereen reageert op zijn eigen manier. Daarom is schrijven niet makkelijk maar wel boeiend. Dankjewel voor je reactie.