Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#130 Met de wil zo sterk als een helm

Ze kent me beter dan mijn kater maar wie is Minouche? Met die onoorgrondelijke ogen doorgrondt ze, verwondt ze en likt het sap van mijn botten. Ze loopt aan mijn hakken de trap op, tackelt me als ze wil en lacht me uit als het moet. De katers ogen zijn zoet. Smaken verschillen maar in die ogen is het prettig verdrinken. Bedwelmd door de honigzoete geur van lavendel met toefjes kaneel heb ik niet eens in de gaten dat ik wegdrijf, dat ik sterf.
 Nee dan de hare! Springlevend koud, ijzig waar en monsterlijk echt. Lugubere eerlijkheid en bovenaan de trap draait ze de rollen om. Ik moet naast haar plaatsnemen, zij heeft de directeursstoel al bestegen. In een lang moment verlies ik me in die ogen, blijf eens kijken als je durft!
 
Ze zegt me wie ik ben en ik denk nee.
 Ze vertelt me waar ik blijf, ik zwijg gedwee.
 Ze gebiedt me te kijken.

Lid sinds

10 jaar

Rol

  • Gewone gebruiker
Ha, Anton, fijn dat je er weer bent. Je tekst intrigeert me. Het lijkt alsof de hp over een kater en een poes verhaalt en ook kan de poes Minouche een geliefde zijn. Voor mij dan. [Het sap van mijn botten likken] zal literaire vrijheid zijn maar voelt vreselijk. Wellicht wil je meer duiding geven over deze bijzondere tekst.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Lang geleden! Een fameuze beginzin, waarbij ik vermoed dat 'ze' staat voor Minouche. Een kattin die meer oog heeft voor het baasje van een kater, dan voor de kater zelf. (Interpreteer ik zo, want je kan zeggen 'ze kent me beter dan mijn kater me kent') Maar ik heb, net als Mili, duiding nodig. 'Bedwelmd door de zoete geur van lavendel en kaneel' , dan kijk ik terug naar de zoete ogen van de kater. Waarom het sterven? Bij herlezen krijg ik de indruk ve vreemdsoortige relatie waarin de kattin de hp opeist als bezit. Twee hoofdpersonages, waarbij de kater geen enkele rol speelt. Beter is superlatief, dus beter dan, niet als. OnDoorgrondelijk (-d) Aan mijn hakken, of tegen? Je hebt van die poezen die je doen struikelen als ze tegen je voeten aanlopen.

Lid sinds

17 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Anton. Die bedwelmende geur, hoort die nu bij de kater of bij Minouche? Daardoor raak ik wat gedesoriënteerd. Het is een mooi klein stukje tekst, waar ik een beetje in verdwaal terwijl ik bedwelmd ben

Lid sinds

7 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor jullie reacties. Het idee was de metafoor over het vallen van een masker te vertellen door gebruik te maken van de onschuld van mijn kater Tobias (met zijn bedwelmende zoete ogen) en die van mijn poes Minouche, die je met haar priemende ogen met beide benen op de grond zet. Het sap van de botten slaat op het vallen van het masker.