Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#130 vliegeren

De wind hijgt leugens, blaast haat en bijt venijniger dan het verdriet. Maar al die erosie raakt haar niet. Niet meer. Ze wandelt en zwijgt, als een abstract geheel dat geen wijze van samenstelling kent: niets is zo vormeloos als haar wezen en dat wil ze graag zo houden. Ze negeert iedere samenhang in een tijd waarin men alles maar met elkaar verbindt. Er ontstaan gezinnen, honger. Zodra het even kan springt wereldpolemiek lenig over naar het flossen van tanden, waarna men die lagen zonder omhaal op elkaar legt (het voordeel van honger is dat het minder flosdraad kost, zoiets). Stapelen, verbinden, het geeft structuur; ze houdt niet van structuur. Liefde gaat vooraf aan het gezin, zij kwam niet verder dan de afwijzing na de plundering. Mocht de liefde ooit nog fluisteren, zal zij de bitterzoete honing zien zweven. Daarom kocht ze een masker. Achter haar masker is ze een vrouw zonder structuur. Op een dag, het is tijdens een strandwandeling in de laatste week van oktober, waait haar masker af. Rennen heeft geen zin, het ding dwarrelt al als een woeste vlieger boven de Noordzee. Zand knarst tussen haar kiezen. Een vlieger. Zand. Legt ze daar nu een verband? Terwijl haar voetstappen wegsmelten in vergeten tijden, ploegt ze tegen de wind in naar de boulevard alsof ze weet waar ze beginnen moet.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
elysevdr, De gewaagde woordkeus in het begin kan een inleiding zijn tot gewichtigdoenerij, zo niet hier. Sterke scene met een goed gekozen beeld op het eind: het ploegen naar de boulevard, zonder duidelijk doel. Mooie invulling van deze opdracht! Deze zin:
Liefde gaat vooraf aan het gezin, zij kwam niet verder dan de afwijzing na de plundering.
zou de korte samenvatting kunnen zijn zoals bedoeld wordt hier: http://schrijvenonline.org/nieuws/een-boek-schrij…

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik lees jouw verhalen altijd met een open mond, waar spoedig een vertederende glimlach op verschijnt omdat ik jouw woorden en zinnen zo mooi vind. Treffende uitersten gebruik je, honger- gezin, krachtig in een eenvoud van taal. Omdat ik zo van de Noordzee houd zie ik dit verhaal helemaal voor mij. Intens heb ik genoten en weet je, het is waarom ik graag kilometers langs het strand loop, met mijn blote gezicht. Dank je Elyse, dat ik mee mocht lopen met jou.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Elyse, mooie invulling van de opdracht. Ook ik liep met je mee langs het Noordzeestrand. Heerlijk om alles van je af te laten waaien. Graag gelezen. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
[Zand. Legt ze daar nu een verband?] Nee, Elyse, er is geen verband, hoe je ook wilt 'verbinden'. Je komt vol binnen met deze zin: [De wind hijgt leugens, blaast haat en bijt venijniger dan het verdriet.] Weer die prachtige combinaties die je met werkwoorden treft. Iedereen wil wel met jou langs het strand wandelen. Ik woon er vlak bij. :thumbsup: :{} :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een echt Elyse verhaal. "De wind hijgt leugens" is een prachtige openingszin, zo eentje die je zou moeten kunnen claimen. Maar gelukkig is de taal nog vrij, en de vrouw is dat nu ook. Lang leve de wind!

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Vanwege het poëtische taalgebruik, en de taalverdichting en multi-interpreteerbaarheid vind ik dit eerder een prozagedicht. Er zijn allerlei aanknopingspunten en zaken om verder over te mijmeren. Mooi!