Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#129 Chipverslaving

#129 Gistermiddag hebben ze me opgenomen in de afkickkliniek voor chipjunks. Ze gaan me openmaken, alles eruit halen en alleen nog de dingen terugzetten die zij noodzakelijk vinden. Mam? Ze komen me halen. Ik word overvallen door heimwee naar mijn moeder. Ik zal een jaar of vijftien geweest zijn toen ze mij vertelde dat er vroeger alleen maar camera´s hingen bij de snelwegen. Ik kon het me nauwelijks voorstellen: een wereld zonder permanent toezicht - was dat niet levensgevaarlijk? Mannen kwamen, toen Harm en ik een paar jaar getrouwd waren, verplichte camera's installeren in de slaapkamers van onze kinderen. Er was een wet aangenomen die kindermishandeling moest tegengaan. De camera's waren nog maar net geplaatst toen de wet werd aangepast omdat de maatregel niet ver genoeg ging. En om meteen ook huiselijk geweld tegen te gaan, werd besloten in elk vertrek camera's te plaatsen. Protestacties werden in de kiem gesmoord: men had toch zelf gevraagd om extra veiligheidsmaatregelen van de overheid? Je kon vanaf dat moment kiezen tussen cameratoezicht of een chipimplantaat die alles registreerde. Ik koos voor het laatste omdat de camera's zo hinderlijk aanwezig waren. De chip zat in een glazen omhulsel ter grootte van een flinke rijstkorrel en werd in mijn onderarm geschoten. Bij iedere wet ten behoeve van de veiligheid werd de chip geüpdatet. Ik vond het zó handig dat ik zelf besloot een tweede chip te nemen. Daarmee kon ik mijn voordeur ontgrendelen en ook gaf deze toegang tot mijn laptop, en ik zette er een link op naar mijn website. Nummer drie verving de sleutels van mijn auto. Alles in mijn leven begon te draaien om DIY Grinding en biohacking, en hoewel ik mijzelf nog steeds zag als een gewone Cyborg, besloot de overheid in te grijpen en me op te pakken wegens een chipverslaving. Ze nemen me nu mee naar de OK. Gelukkig hangen hier overal camera's.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, ik vind je tekst heel helder geschreven; een typisch voorbeeld van manipulatie binnen een kunstmatig opgelegd angstkader. 'Vrijheid is veiligheid', maar je geeft een indringend beeld van de gevaarlijke tendens waarbij de 'geboden veiligheid' alleen maar als machtsmiddel dient en mensen juist berooft van die vrijheid. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg genoten van je verhaal, mede omdat ik in de eerste helft dacht dat het om een chipSverslaving ging. Toen ik erachter kwam dat dit niet het geval was, ben ik weer even opnieuw begonnen. Het eindeloze verlangen naar meer veiligheid neemt hier wel hele extreme vormen aan. Alleen begrijp ik niet helemaal waarom de overheid de hoofdpersoon oppakte: wat is het risico van de grote hoeveelheid chips?

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, denk je echt dat we in zo'n maatschappij terecht gaan komen? Een chip in je onderarm, die tevens de sleutel van je auto is, nooit meer zoeken. Een chip die al je wachtwoorden en gebruikersnamen opslaat, wat een zaligheid. Een chip die de ouderdom bevecht door altijd je naam te onthouden. Ik hoop tijd van leven te hebben. Dat wil ik graag nog meemaken. Het moet wel niet zo eigenwijze, vrijgevochten chip zijn zoals in deze computer. Als ik Willemina tiep, maakt hij er Wilhelmina van.

Lid sinds

15 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Toekomstgericht zit je er niet ver naast, Willemina. Mij hebben ze verteld dat de nagel van onze duim alle chipinformatie gaat bevatten. Kun je nooit meer je sleutels enz. verliezen. Leuk verhaal. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, ik schaar mij achter de reactie van @Elyse. Het is een voortreffelijk verhaal. [De camera's waren nog maar net geplaatst toen de wet werd aangepast omdat de maatregel niet ver genoeg ging. En om meteen ook huiselijk geweld tegen te gaan, werd besloten in elk vertrek camera's te plaatsen.] Hier voel ik iets conflictueus en doe de suggestie de zinnen in elkaar over te laten lopen. De camera's waren nog maar net geplaatst toen de wet werd aangepast om ook huiselijk geweld tegen te gaan; er werd besloten in elk vertrek een camera te plaatsen. [ ... cameratoezicht of een chipimplantaat die ...] die is m.i. dat. Enge woorden als DIY Grinding en biohacking heb ik maar niet opgezocht. ;)

Lid sinds

7 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb genoten van je verhaal. Ben meteen benieuwd hoe het verder met de hp gaat. Of wat er gebeurd is dat de hp aan moeder denkt. De ik-vorm vind ik ook erg aansprekend.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij was de stap van twee extra chipjes naar door de overheid opgepakt worden wat vaag, maar dat zal hem in de grinding in biohacking zitten, en wellicht een beetje in de woordlimiet. Behalve dat een overtuigend beeld van bizarre ontwikkelingen. Met veel plezier gelezen. :thumbsup: (ik zit alleen een beetje -je hebt me ooit gezegd vooral door te zeuren, dus daar doe ik dan maar mijn best op- met een 'wet die kindermishandeling moest tegengaan' Ik hoor hierin ongeloof dat het werkelijk kindermishandeling tegengaat, terwijl de hp verder weldegelijk overtuigd lijkt van de door camera's verschafte veiligheid.)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Erg genoten van je verhaal, mede omdat ik in de eerste helft dacht dat het om een chipSverslaving ging. Toen ik erachter kwam dat dit niet het geval was, ben ik weer even opnieuw begonnen. Het eindeloze verlangen naar meer veiligheid neemt hier wel hele extreme vormen aan. Alleen begrijp ik niet helemaal waarom de overheid de hoofdpersoon oppakte: wat is het risico van de grote hoeveelheid chips?
Marije, Fijn dat je genoten hebt van mijn verhaal. :) Het verlangen naar veiligheid neemt nu al extreme vormen aan, vind ik. Er wordt al enorm veel privacy opgeofferd. Het risico zit niet zozeer in de grote hoeveelheid chips maar in het zelf laten implanteren, dus zonder tussenkomst van de overheid. Ze verliezen het zicht op ´mij´ en ik werk als het ware als een stoorzender. Maar ik heb het verhaal nogal wat moeten inkorten vanwege de woordenlimiet. Ik begon met een drietal handgeschreven pagina's, misschien loopt het verhaal daardoor iets minder goed dan ik graag zou willen. Bedankt voor je reactie.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Willemina, denk je echt dat we in zo'n maatschappij terecht gaan komen? Een chip in je onderarm, die tevens de sleutel van je auto is, nooit meer zoeken. Een chip die al je wachtwoorden en gebruikersnamen opslaat, wat een zaligheid. Een chip die de ouderdom bevecht door altijd je naam te onthouden. Ik hoop tijd van leven te hebben. Dat wil ik graag nog meemaken. Het moet wel niet zo eigenwijze, vrijgevochten chip zijn zoals in deze computer. Als ik Willemina tiep, maakt hij er Wilhelmina van.
Ja, Dos, dat denk ik - als we nog even zo doorgaan. Ik bedacht al gauw dat ik over een chipjunk wilde schrijven. Toen ik vervolgens ging googelen kwam ik tot de ontdekking dat je heel eenvoudig voor zo'n zestig euro al een chip kunt laten implanteren bij de tattoeshop. Het wordt zelfs al vaker gedaan dan ik dacht. Zie: http://www.projectleven.nl/chip-in-lichaam-mens/ Ik waardeer het dat je de moeite hebt genomen mijn naam goed te schrijven. :)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een origineel verhaal, Willemina. :thumbsup: Het is allemaal niet ondenkbaar. Er staat ons nog heel wat te wachten :confused:
Dankjewel, Meta. Er staat ons inderdaad nog heel wat te wachten, denk ik.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Toekomstgericht zit je er niet ver naast, Willemina. Mij hebben ze verteld dat de nagel van onze duim alle chipinformatie gaat bevatten. Kun je nooit meer je sleutels enz. verliezen. Leuk verhaal. :o
Bedankt voor je mooie reactie, Blavatski. Chipinformatie in de duimnagel, brr. Grappig genoeg krijg ik bij dat idee spontaan het beeld van een James Bond type. ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina, ik schaar mij achter de reactie van @Elyse. Het is een voortreffelijk verhaal. [De camera's waren nog maar net geplaatst toen de wet werd aangepast omdat de maatregel niet ver genoeg ging. En om meteen ook huiselijk geweld tegen te gaan, werd besloten in elk vertrek camera's te plaatsen.] Hier voel ik iets conflictueus en doe de suggestie de zinnen in elkaar over te laten lopen. De camera's waren nog maar net geplaatst toen de wet werd aangepast om ook huiselijk geweld tegen te gaan; er werd besloten in elk vertrek een camera te plaatsen. [ ... cameratoezicht of een chipimplantaat die ...] die is m.i. dat. Enge woorden als DIY Grinding en biohacking heb ik maar niet opgezocht. ;)
Mili, Bedankt voor je compliment. Ik neem je suggestie wat betreft de zin over de geplaatste camera's over. Zoals jij het schreef leest het inderdaad veel soepeler. Bedankt daarvoor. En het is 'het implantaat dat' en 'de chip die', het klopt dus wat je zegt, het moet 'dat' zijn i.p.v. 'die'. Hm ... je bent een hartstochtelijk schrijver. Schrijvers kunnen er slecht tegen iets niet te weten, dat zoeken ze op. Ik verwacht niet dat je daar een uitzondering op bent, maar goed, als jij het zegt ... ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Heb genoten van je verhaal. Ben meteen benieuwd hoe het verder met de hp gaat. Of wat er gebeurd is dat de hp aan moeder denkt. De ik-vorm vind ik ook erg aansprekend.
Dankjewel, Tilly!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Voor mij was de stap van twee extra chipjes naar door de overheid opgepakt worden wat vaag, maar dat zal hem in de grinding in biohacking zitten, en wellicht een beetje in de woordlimiet. Behalve dat een overtuigend beeld van bizarre ontwikkelingen. Met veel plezier gelezen. :thumbsup: (ik zit alleen een beetje -je hebt me ooit gezegd vooral door te zeuren, dus daar doe ik dan maar mijn best op- met een 'wet die kindermishandeling moest tegengaan' Ik hoor hierin ongeloof dat het werkelijk kindermishandeling tegengaat, terwijl de hp verder weldegelijk overtuigd lijkt van de door camera's verschafte veiligheid.)
Schrijvenmaar, Mijn personage zat iets te vaak op de frequentie van de overheid te knoeien en bovendien was het niet de bedoeling dat mensen zelf maar wat gingen doen. Ik denk dat ik haar maar laat oppakken 'onder het mom van' i.p.v. 'vanwege'. Misschien is dat net iets duidelijker. Alleen een camera in de kinderkamer hangen was niet voldoende om kindermishandeling tegen te gaan, vandaar het ongeloof. Het werd pas 'veilig' toen overal camera's hingen. Bedankt voor je reactie, en ik word idd graag scherp gehouden, dus 'zeur' maar een eind weg. ;)

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Knap hoe je mij en velen op het krakende chipjes been zette. Origineel verhaal, Willemina.
Maddbrug, Bedankt voor je grappige reactie en compliment.

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
'ond r het mom van' vind ik mooi. iets over de woordlimiet kun je natuurlijk ook gewoon laten vallen dat ze in een ondergronds chipcircuit belandt ... het verhaal verdient volgens mij wel wat meer woorden - ik ben bijvoorbeeld ook benieuwd naar de morsige kamertjes waar dergelijke praktijken plaatsvinden.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Om je de waarheid te zeggen vond ik het zonde dat ik zoveel weg moest laten. Met jouw ideeën erbij kan ik hier vast wel een langer kort verhaal van maken. Van die morsige kamertjes en dat ondergrondse circuit van je slaat mijn fantasie op hol. :D