#126 Meneer Meindert

Beste Meindert, of moet ik zeggen meneer Meindert Akerlaken, of gewoon meneer Akerlaken? Is het erg als ik u gewoon lieve oudoom noem? Lieve oudoom, Ik heb u nooit gekend maar om mij zo veel geld na te laten moet u wel lief zijn geweest denk ik. Dat hoop ik althans. Stel je voor dat u verschrikkelijk onaardig was geweest en ik al uw geld gekregen had terwijl u dat niet zou willen. Dat zou deze brief overbodig maken, dus ga ik er maar van uit dat dat niet het geval is. Of was, gezien u er niet meer bent. Levend in ieder geval. Ik moet dus wel geloven dat er meer is na de dood, anders schrijf ik deze brief natuurlijk niet. Uw overlijden brengt, naast een hoop geld, veel bij me los blijkbaar. En dat terwijl ik u nooit gekend heb. Helaas heb ik ook nooit verhalen gehoord over hoe u zo succesvol bent geworden en zoveel geld heeft verdient. Wellicht heeft u al dat geld op een geweldige, slimme manier verdient. Maar als u dat heeft verdient op een niet al te beste manier dan is het misschien maar goed dat ik het niet weet, anders had ik mijn wens nooit zonder schuldgevoel in vervulling kunnen laten gaan. Goed, ik wijk af. Ik schrijf u deze brief om u te bedanken! Nu hoop ik dat mijn wensballon hoog genoeg zweeft om u te bereiken zodat u deze brief daadwerkelijk kunt lezen. Van uw geld heb ik eindelijk mijn weeshuis-voor-ongewilde-dieren kunnen openen. Inmiddels heb ik drie varkens, twee koeien, een hoop honden, vijf schapen en een kameel. Zonder uw overlijden, dat klinkt een beetje harteloos maar ik bedoel het goed, had ik deze dieren nooit kunnen redden, dus dank u (ook namens de dieren). Heel veel liefs, Mijntje

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
De brief leest alsof de persoon echt wordt aangesproken en leest daardoor prettig. Je geeft de gedachten sprongen van de schrijfster goed weer. Het maakt het geheel realistisch m.i.. De brief geeft wel de indruk dat Mijntje kind(erlijk) is, wat in contrast staat tot het openen van een weeshuis voor ongewilde dieren. De zijsprong in de laatste zin 'dat klinkt een beetje harteloos maar ik bedoel het goed' moet (voor zover ik weet) tussen streepjes staan, niet tussen komma's. Je krijgt dan: Zonder uw overlijden - dat klinkt een beetje harteloos, maar ik bedoel het goed - had ik deze dieren ....Voor de lezer is het dan duidelijker dat het een zijsprong is die niet direct van belang is voor de inhoud van de zin.
15 december 2016 - 14:42

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankje voor je feedback! Leuk om te lezen. Dit is mijn eerste stukje wat ik eigenlijk ooit heb geschreven en heb geplaatst dus kan de feedback goed gebruiken als groentje. Ik begrijp wat je bedoeld met dat Mijntje kind(erlijk) overkomt. Dat was enigszins ook wel de bedoeling, maar meer denk ik om haar over te laten komen als iemand wel jong (ook van geest) maar ook vol met gedachten en een beetje chaotisch. Bedankt voor de tip over die zin tussen streepjes te zetten! Op die manier is het inderdaad duidelijker.
15 december 2016 - 15:43

Lid sinds

11 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Birgitsabella, welkom, toon vd brief is idd wat kinderlijk, maar wel consequent. Ik las als ondertekening: Nijntje :) dingetje:
zoveel geld heeft verdient.
verdiend (en nog 2 keer)
'Goed, ik wijk af'
- afwijken is altijd ten opzichte van iets of iemand anders: mijn mening wijkt af van die van jou. In dit verhaal bedoel je: ik dwaal af (van het onderwerp vd brief)
15 december 2016 - 16:18

Lid sinds

7 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers dankje voor de feedback! Jah dt's zijn helaas soms nog een valkuiltje voor me. Als ik weer wat meer ga schrijven komt er dat hopelijk wel weer in. Afdwalen, inderdaad! Daar was ik naar opzoek maar kon er niet op komen. Dankje!
15 december 2016 - 16:43

Hallo Birgitsabella, De schrijfster vindt het zelf toch wel een beetje raar om een brief te schrijven, zoekt naar de juiste woorden en onderzoekt al schrijvend wat ze er nu eigenlijk van vindt, van die erfenis. Als het geld dan al op een louche manier door de oudoom is vergaard, dan is het nu in ieder geval goed besteedt. De opsomming van de inmiddels opgevangen dieren geeft de brief een kwinkslag, leuk gedaan. Mooi hoe je me als lezer meeneemt in haar gedachten over deze erfenis, van de man die ze niet kent. Schrijfcoach Corrie
21 december 2016 - 7:04