Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#125 Opstand ná de turf

'Sorry dat ik je stoor, maar ik moet even iets heel belangrijks vragen...' Haar lepel met gemengd fruit is slechts een paar centimeter verwijderd van haar mond, toch besluit Edith op te kijken naar de vragensteller; een man van een jaar of vijftig-zestig. Ze laat de volle lepel terugzakken in de coupe met fruitsalade, pakt haar servet, dept haar lippen en zegt: 'Wat is er zo belangrijk dat u mij daarvoor moet storen tijdens een diner, meneer?' 'Nogmaals sorry, maar ik weet niet hoe ik je anders te spreken kan krijgen. Neem me niet kwalijk, ik zal me even voorstellen. Ik ben Harm, Harm Dekkers.' Hij steekt zijn hand uit naar Edith. Ze maakt een afwerend gebaar. 'Zeg nu maar wat u van me wilt, meneer Dekkers.' 'Ik wil je wat vragen. Ik wil je vragen of je wel weet dat het volk mort.' 'Wat bedoelt u, meneer Dekkers?' 'Het volk is ontevreden. Het volk komt in opstand, mark my words, mensen pikken het niet langer.' 'Mijn beste man, wat bedoelt u nu precies?' 'Wij, wij ziekenfondspatiënten, wij zijn ontevreden.' 'Wat een onzin! Ik probeer het iedereen naar de zin te maken en de zorg betaalbaar te houden.' 'Maar dat is het niet, mevrouw Schippers, het is niet langer betaalbaar, niet voor mensen met een laag inkomen of een bijstandsuitkering.' 'Ja, hoor eens, daarvoor moet u bij meneer Rutte zijn, onze minister-president.' 'De zorg, beste Edith, is jouw pakkie-an en niet dat van Mark. En dan nog wat...' 'Vindt u serieus dat ik hiernaar moet luisteren, op mijn vrije avond, in een restaurant, onder het eten?' Ze wenkt de gerant met haar ogen. 'De zorgverzekeraars gooien de wiet uit hun pakket. Hoe zit dat? Zit daar de farmaceutische industrie weer achter? Het is het enige middel zonder bijwerkingen tegen pijn voor ons, kankerpatiënten. En dat laat je uit de basisverzekering halen. Schandalig is het! Iemand met een uitkering is nu gedoemd tot het innemen van die troep, die morfine, waar je niet meer van kan schijten; moet je weer andere troep voor innemen, waar je opnieuw bijwerkingen van krijgt.' De gerant legt zijn hand op de schouder van de heer Dekkers. 'Ik verzoek u mijn gasten met rust te laten. Wilt u kalm met mij meelopen naar de uitgang, meneer?' Het gezelschap aan tafel is stil. 'Ik ben het wel met die Harm eens,' zegt de man aan het tafeltje naast hen. 'Ik ook,' zegt de vrouw tegenover hem. 'Ik ook,' klinkt het van alle kanten. Steeds luider klinkt het: 'Ik ook! Ik ook! Ik ook!' 'Dat heb ik dus gedroomd vannacht, dokter. Wat raadt u mij aan?' 'Neem een extra valium voor de nacht, mevrouw Schippers, dan kunt u tenminste rustig doorslapen.'

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry, ik heb me niet gehouden aan de limiet van 350 woorden, maar het verhaal 'moest' er uit ;) . Ik zal proberen vanaf nu weer wat vaker reacties te geven - ben een tijdje 'uit de running' geweest. edit: - er bestaat een boek getiteld: Opstand in de Turf, geschreven door Kerst Huisman - over het armlastige deel van Friesland (dat opnieuw armlastig is/dreigt te worden). Vandaar de titel voor mijn verhaal. :)

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Interessante opbouw van het gesprek Willemina. Vlotte zinnen en een bijna vorstelijke houding van mw Schippers. ''Wij, wij ziekenfondspatiënten, wij zijn ontevreden.' Hier zou ik één maal 'wij' weglaten. 'Wij ziekenfondspatiënten, wij zijn ontevreden.' Gelukkig voor haar was het een nachtmerrie!

Lid sinds

12 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Actueel verhaal, enigszins onwaarschijnlijk omdat je meestal een minister niet kan lastigvallen, zeker niet tijdens een diner. Maar daarentegen, daar is het een verhaal voor. Goede opbouw, spannend toch ook, en een onverwachts eind.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Rond verhaal, Willemina. Schippers kan zich de valium voor de gemoedsrust veroorloven. Omdat het een nachtmerrie is, vervalt het licht ongeloofwaardige. Dat is voor mij niet zozeer dat Schippers aangesproken kan worden in een restaurant, maar de manier waarop de man dat doet en het feit dat Schippers daadwerkelijk met hem in discussie gaat. Maar in een droom kan dat.
zo te zien een man van een jaar of vijftig-zestig.
'zo te zien' zou ik schrappen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Marlie Bedankt voor je mooie reactie en meedenken. Ik heb even uitgeprobeerd hoe het klinkt wanneer ik een wij weglaat. Ik mis dan toch de nadruk die ik op ziekenfondspatiënten wil leggen. Voor mevrouw Schippers was het inderdaad slechts een nachtmerrie. Voor sommige patiënten helaas de realiteit.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddbrug, Bedankt voor je mooie commentaar. In een droom beleef je wel meer dingen die niet erg waarschijnlijk zijn. :). Helemaal onmogelijk lijkt het me in dit geval niet al dacht ik in eerste instantie aan hulp van bewakers i.p.v. de gerant maar daarvoor had ik nog meer woorden nodig en ik zat al dik over de limiet ;).

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Angus, Bedankt voor je reactie en suggestie. Het leest inderdaad prettiger zonder 'zo te zien ' dus ik neem je suggestie over. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik vroeg me een tijdje af waar het verhaal naartoe zou gaan, maar tegen het einde viel alles op zijn plek. Leuk gedaan, erg mooi eind. Edith doet vrij uit de hoogte, wat een goed contrast schetst tussen haar een meneer Dekkers. Dat werkt goed in het verhaal. Leuke invulling.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie weergave van hoe het er bij veel mensen voorstaat in "onze zorgmaatschappij". Als het niet zo dichtbij de realiteit stond zou ik zeggen:"leuk verhaal", maar nu vind ik het triest en als ik minister Scippers was zou ik er inderdaad nachtmerries van krijgen! Graag gelezen, Connie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Marije, bedankt voor je mooie woorden. Daar ben ik blij mee. @ Connie, bedankt voor je leuke reactie. Wanneer je er van uitgaat dat een gemiddeld gezin uit 3 personen bestaat en er 500.000 werklozen zijn, dan heb je het over 1,5 miljoen mensen die in armoede leven. Dat is meer dan 1 op de 17 mensen. De zorg is voor die groep onbetaalbaar aan het worden - en niet alleen de zorg. 5,8% Werkloosheid klinkt veel vriendelijker dan het is, wanneer je het vanuit de dagelijkse werkelijkheid bekijkt, vind je ook niet? :nod: