Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#123 Hoe krijg ik een rekenhoofd?

Toelichting: Ik heb geen Sinterklaasgedicht maar een gedicht bestemd voor de begeleiding van kinderen met rekenproblemen waar ik graag feedback op ontvang. De figuren bij de cijfers zijn genummerde vingerpoppetjes waar ik mee ga werken. Oma bakt zoete broodjes en EEN reuze verjaardagstaart in de versierde koektrommel ligt altijd iets voor jou bewaard voor haar oogappeltje nummer 1 roert ze liefde door het deeg haar hart klopt met grote slagen de slagroom en jij likt de kom leeg Pippi Langkous met TWEE rode vlechten dansend om haar hoofd is zo sterk dat je haar niet zo maar van haar goudstukken berooft voordat je het weet hang je in een boom met 2 bungelende benen moet je moppen vertellen en kietelt Pippi je steeds onder je tenen Koning Karel DRIE regeert zijn land met ogen in zijn achterhoofd ga maar kijken in het land achter de regenboog als je het niet gelooft Karel kijkt in zijn boek met 3 duizend bladzijden als hij niet meer weet hoe hij zijn landgenoten moet helpen, omdat hij ook wel eens wat vergeet Samen met de bloemenjongen VIER je alles dansend op je blote voeten op verjaardag, feestdag, een bloemenslinger om iedereen te begroeten met de armen gekruist, 4 handen in elkaar, dansen we de heuvel af het witte bloemenpaard neuriet een deuntje in zijn vrolijke draf De verdrietige tovenaar telt op VIJF vingers maar doet of hij stoer lijkt hij tovert snel een glimlach op zijn gezicht als hij ziet dat iemand kijkt niemand helpt hem want wie kan toveren kan toch ook wel tellen de 5 wil nog wel, maar met de rest heeft hij heel wat te stellen De hofnar van het land van ZES heuvelen ligt de hele dag in een deuk een struikelpartij, je neus stoten of een gekke aap, alles vindt hij leuk iedereen moet meedoen op zijn lachfeestjes op 6 dagen in de week alleen op zondag rust hij uit en laat de humor hem even in de steek Draakje Dirk gooit zijn ZEVEN schubben in de strijd en schiet te hulp dus roep hem zo hard je kan en kruip toch vooral niet in je schulp elke pester of gemene bullebak krijgt een portie vuur in zijn nek dit draakje laat ze 7 keer ‘het spijt me’ zeggen voor vertrek Klaas Vaak heeft het druk ‘s avond maar ook soms midden in de nACHT hij vliegt rond, strooit zijn zand en fluistert in rode oortjes ‘slaap zacht’ overdag doet hij elk uur een dutje van een minuut of 8 nooit veel meer want van kinderen die wakker liggen krijgt hij al snel het heen en weer Spookje Cato met haar NEGEN levens is de liefste in het land ieder kind in nood biedt zij onzichtbaar een helpende hand tranen blaast ze weg, 9 kusjes verzachten elke pijn waar zouden we zonder deze kleine lieverd zijn? Prinsesje Karlien telt graag de hele dag tot TIEN en weer terug de cijfers dansen in haar hoofd en verzinnen nieuwe sommen zo vlug als 10 koninklijke hazen die willen winnen in elke hardloopstrijd en elkaar laten struikelen bij het behalen van de snelste tijd Fien de ELF tovert elke dag een grote glimlach op haar lieve gezichtje voor alle kinderen op de wereld verzint zij telkens een nieuw gedichtje als haar toverstaf je hoofd raakt sluipen bij de 11e tel de woorden binnen en kun jij bij het wakker worden weer vrolijk aan een nieuwe dag beginnen De roverhoofdman en zijn TWAALF rovers doen alles wat niet mag zij roven een tasje hier en een koffertje daar op elke doordeweekse dag op zaterdagnacht als de klok 12 slaat gooien zij hun schatten naar elkaar elke zondag hangen zij verassingen in bomen, alleen de armen weten waar

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen verstand van dyscalculie, noch van kinderen met dyscalculie of kinderen met andere rekenproblemen, nyceway. (Ik moet bekennen dat ik het begrip dyscalculie niet kende) Je vraag ziet, volgens mij, in wezen op de functionaliteit van het gedicht voor de door jou genoemde doelgroep. Een gedegen inhoudelijke reactie lijkt me voorbehouden aan mensen die deskundigheid hebben op dit gebied. Wellicht is er iemand onder de leden die zich daartoe mag rekenen. Overigens wel top dat je het schreef en hier plaatst. Ik gun je een waardevolle reactie bij deze verder tenenkrommende wekelijkse schrijfopdracht.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb geen verstand van dyscalculie, noch van kinderen met dyscalculie of kinderen met andere rekenproblemen, nyceway. (Ik moet bekennen dat ik het begrip dyscalculie niet kende) Je vraag ziet, volgens mij, in wezen op de functionaliteit van het gedicht voor de door jou genoemde doelgroep. Een gedegen inhoudelijke reactie lijkt me voorbehouden aan mensen die deskundigheid hebben op dit gebied. Wellicht is er iemand onder de leden die zich daartoe mag rekenen. Overigens wel top dat je het schreef en hier plaatst. Ik gun je een waardevolle reactie bij deze verder tenenkrommende wekelijkse schrijfopdracht.
Dank je wel Angus. Het gaat mij niet zozeer om of het geschikt is voor kinderen met dyscalculie maar meer om het gedicht zelf. Loopt het, is de inhoud leuk of zou je nog tips voor verbetering hebben? Deze kinderen zijn vaak ook erg onzeker, worden soms gepest en hebben faalangst ontwikkeld.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mooi dat je een gedicht voor deze doelgroep schrijft! Maakt het leren een stuk leuker. Ook mooi dat je er thematiek in verwerkt hebt, de verdrietige tovenaar die niet geholpen wordt en de draak die de pestkoppen aanpakt. Het komt duidelijk maar voren, maar niet te duidelijk waardoor de nadruk teveel verschuift. Mooi gedaan! Ik weet niet voor welke leeftijdsgroep je schrijft, maar misschien zouden een aantal stukjes wat simpeler kunnen. Zo gebruikte ik het woord 'vergiffenis' als kind nooit en kende het ook niet. Bij Draakje Dries raakte ik kort in de war, ik dacht draakje DRIEs vanwege alle cijfers erin :p door de volgorde is het wel duidelijk dat deze er niet bij hoort, maar je zou kunnen overwegen om er een andere naam van te maken. Ik ben benieuwd hoe de kinderen het vinden!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat mooi dat je een gedicht voor deze doelgroep schrijft! Maakt het leren een stuk leuker. Ook mooi dat je er thematiek in verwerkt hebt, de verdrietige tovenaar die niet geholpen wordt en de draak die de pestkoppen aanpakt. Het komt duidelijk maar voren, maar niet te duidelijk waardoor de nadruk teveel verschuift. Mooi gedaan! Ik weet niet voor welke leeftijdsgroep je schrijft, maar misschien zouden een aantal stukjes wat simpeler kunnen. Zo gebruikte ik het woord 'vergiffenis' als kind nooit en kende het ook niet. Bij Draakje Dries raakte ik kort in de war, ik dacht draakje DRIEs vanwege alle cijfers erin :p door de volgorde is het wel duidelijk dat deze er niet bij hoort, maar je zou kunnen overwegen om er een andere naam van te maken. Ik ben benieuwd hoe de kinderen het vinden!
Dank je wel voor je leuke reactie Dreaming. Ik pas de naam van het draakje aan en denk nog even na over vergiffenis. Het is voornamelijk voor kinderen van 6 t/m 8 jaar. Toevallig hoorde ik op de radio vanochtend dat het rekenonderwijs zo slecht is op dit moment. Dus misschien ga ik het nog druk krijgen.

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat mij niet zozeer om of het geschikt is voor kinderen met dyscalculie maar meer om het gedicht zelf.
Maar je schrijft dat het bestemd is voor de begeleiding van.... Wat voegt het dan toe als ik zeg dat inhoud leuk is? Heeft het waarde voor het verminderen van hun onzekerheid en/of faalangst? Neemt het iets weg van de pijn van ondervonden pesterijen? Maar goed. Als je met vingerpoppetjes gaat werken, zou ik - maar nogmaals: totaal ondeskundig - stoppen bij tien. Maar wellicht gebeurt er ook iets met de handpalmen. Heeft niets met schrijven te maken. Dan valt mij op dat 'DRIE' iets zegt over Karel, maar er geen eerdere Karels zijn, 'VIER' een werkwoord is, 'ACHT' uit nacht komt, 'ELF' ook geen telwoord is in jouw gedicht. Kortom, met alle respect, ik kan er geen zinnig woord over zeggen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Het gaat mij niet zozeer om of het geschikt is voor kinderen met dyscalculie maar meer om het gedicht zelf.
Maar je schrijft dat het bestemd is voor de begeleiding van.... Wat voegt het dan toe als ik zeg dat inhoud leuk is? Heeft het waarde voor het verminderen van hun onzekerheid en/of faalangst? Neemt het iets weg van de pijn van ondervonden pesterijen? Maar goed. Als je met vingerpoppetjes gaat werken, zou ik - maar nogmaals: totaal ondeskundig - stoppen bij tien. Maar wellicht gebeurt er ook iets met de handpalmen. Heeft niets met schrijven te maken. Dan valt mij op dat 'DRIE' iets zegt over Karel, maar er geen eerdere Karels zijn, 'VIER' een werkwoord is, 'ACHT' uit nacht komt, 'ELF' ook geen telwoord is in jouw gedicht. Kortom, met alle respect, ik kan er geen zinnig woord over zeggen.
Het gedicht is alleen maar een aanvulling op de rekenmethoden waarmee ik werk. Kinderen met dyscalculie hebben moeite met het opslaan in hun geheugen van cijfers en de geschreven betekenis van het getal. Door een getal te koppelen aan een figuur hebben ze een ezelsbruggetje om het getal makkelijker te onthouden. Het gaat meer voor ze leven dan het kale symbool dat ze niets zegt. Daarbij is de koppeling van het figuurtje aan het cijfer belangrijk en het gedichtje alleen een leuke omlijsting. Ik wil boven elk stukje duidelijk het cijfer, de naam van het figuurtje en het geschreven woord van het cijfer zetten, zodat dit het geheugensteuntje wordt samen met het genummerde vingerpoppetje. Dat het er twaalf zijn, komt omdat de cijfers 11 en 12 moeilijk te begrijpen zijn voor kinderen met rekenproblemen omdat je bij de andere cijfers eindigt met de 10 tallen, 20 tallen enz. Sorry als het te ingewikkeld klinkt. In ieder geval bedankt voor je reactie!

Lid sinds

11 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Sorry als het te ingewikkeld klinkt.
Ja, het is mij inderdaad te ingewikkeld. En het lijkt me ook ingewikkeld. Van educatieve teksten heb ik namelijk geen verstand. Laat staan als die bedoeld zijn voor zo'n specifieke doelgroep. Dan lijkt me, mede gelet op de door jouw omschreven kwetsbaarheid van die groep, de mening van deskundigen belangrijker. Dat is - voor mij - simpel. Succes! :thumbsup:

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@nyceway, zoals @Angus zegt, is dit voor mij de meest inhoudelijke reactie. [Dan valt mij op dat 'DRIE' iets zegt over Karel, maar er geen eerdere Karels zijn, 'VIER' een werkwoord is, 'ACHT' uit nacht komt, 'ELF' ook geen telwoord is in jouw gedicht.] Met respect voor je initiatief, vraag ik mij persoonlijk af of de tekst niet te 'lieflijk zweverig' is voor je doelgroep van 6 tot 8.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
@nyceway, zoals @Angus zegt, is dit voor mij de meest inhoudelijke reactie. [Dan valt mij op dat 'DRIE' iets zegt over Karel, maar er geen eerdere Karels zijn, 'VIER' een werkwoord is, 'ACHT' uit nacht komt, 'ELF' ook geen telwoord is in jouw gedicht.] Met respect voor je initiatief, vraag ik mij persoonlijk af of de tekst niet te 'lieflijk zweverig' is voor je doelgroep van 6 tot 8.
Dank je wel Mili. De gedichtje zijn alleen een kleine ondersteuning bij het cijferbegrip. Het maakt op zich niet uit dat bijvoorbeeld Vier voor het werkwoord gebruikt wordt want aan de hand daarvan zou je het kind kunnen vragen om het verschil uit te leggen. Het leren rekenen gebeurt natuurlijk gewoon aan de hand van regels en rekenmateriaal. Dit zijn vaak kwetsbare kinderen met een stoornis, die ook andere problemen hebben, bijvoorbeeld gepest worden of het ontwikkelen van faalangst of het niet meer gemotiveerd zijn om te leren rekenen, omdat ze het toch niet kunnen. Het zal per kind verschillen of ik deze versjes gebruik of niet. Het belangrijkste is de koppeling van het figuurtje aan het cijfer zodat deze met een ezelsbruggetje beter in het geheugen kunnen worden opgeslagen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway, dit gedicht heeft mij doen duizelen, wat een enorme hoeveelheid van taal en getalprikkels en verschillende gebeurtenissen in je rijmregels. Dan beschrijf dat dit ter ondersteuning zou kunnen zijn voor dyscalculie kinderen op een basisschool.. Help dacht ik, met hoofdletters toen ik dit las. Ben jij een leerkracht als ik zo vrij mag zijn dat te vragen? Dan zou je moeten weten dat dyscalculie een rekenstoornis waarbij kinderen moeite hebben met het technisch rekenen en het getalbegrip. Het herhalen en aanleren van de technieken, het automatiseren van de basisvaardigheden is ontzettend belangrijk en vereist enorm veel herhaling. Ontwikkelingsgericht en/of ervaringsgericht werken, en gedifferentieerd rekenonderwijs aanbieden helpt deze kinderen goed. Ingaan op de hulpvraag van het kind kan deze stoornis, mits er een goede diagnose is gesteld door middel van de juiste testen, een kind helpen. Bewegingsonderwijs en dans bevorderen het getalbegrip ook, denk aan ritmes tellen en simpele liedjes als bijvoorbeeld, "de zevensprong". Het Finse onderwijssysteem waar wij Nederlanders een voorbeeld aan kunnen nemen, richt zich meer op de leerlijn van het kind, van kleuter tot en met groep acht en richt zich op eenvoud. Jouw gedicht, hoe lief en goed bedoeld waarschijnlijk, lijkt mij zeer verwarrend voor kinderen met dyscalculie.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Nyceway, dit gedicht heeft mij doen duizelen, wat een enorme hoeveelheid van taal en getalprikkels en verschillende gebeurtenissen in je rijmregels. Dan beschrijf dat dit ter ondersteuning zou kunnen zijn voor dyscalculie kinderen op een basisschool.. Help dacht ik, met hoofdletters toen ik dit las. Ben jij een leerkracht als ik zo vrij mag zijn dat te vragen? Dan zou je moeten weten dat dyscalculie een rekenstoornis waarbij kinderen moeite hebben met het technisch rekenen en het getalbegrip. Het herhalen en aanleren van de technieken, het automatiseren van de basisvaardigheden is ontzettend belangrijk en vereist enorm veel herhaling. Ontwikkelingsgericht en/of ervaringsgericht werken, en gedifferentieerd rekenonderwijs aanbieden helpt deze kinderen goed. Ingaan op de hulpvraag van het kind kan deze stoornis, mits er een goede diagnose is gesteld door middel van de juiste testen, een kind helpen. Bewegingsonderwijs en dans bevorderen het getalbegrip ook, denk aan ritmes tellen en simpele liedjes als bijvoorbeeld, "de zevensprong". Het Finse onderwijssysteem waar wij Nederlanders een voorbeeld aan kunnen nemen, richt zich meer op de leerlijn van het kind, van kleuter tot en met groep acht en richt zich op eenvoud. Jouw gedicht, hoe lief en goed bedoeld waarschijnlijk, lijkt mij zeer verwarrend voor kinderen met dyscalculie.
Dank je wel voor je reactie Maddbrug. Ik heb vorig jaar de opleiding coach rekenbegeleiding aan kinderen met rekenproblemen afgerond. Slechts een klein deel van de kinderen die moeite hebben met rekenen krijgt uiteindelijk de diagnose dyscalculie, wat inderdaad een ernstige stoornis is. Ik ben van plan om privé rekenbijles te gaan geven. Dit materiaal is dus niet speciaal bedoeld voor kinderen met dyscalculie maar in het algemeen voor kinderen die extra begeleiding bij het rekenen nodig hebben om er weer meer plezier in te krijgen. Zoals ik als eerder schreef is het alleen een aanvulling voor kinderen die dat leuk vinden. Uiteraard is het vaste rekenmateriaal de basis in de begeleiding.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede basisschool dient het kind te begeleiden met deze stoornis, eventueel met extra hulp van een IB'er of remedial teacher. Verder ben ik van mening dat een kind veel moet spelen na schooltijd. Dank je voor je antwoord.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Een goede basisschool dient het kind te begeleiden met deze stoornis, eventueel met extra hulp van een IB'er of remedial teacher. Verder ben ik van mening dat een kind veel moet spelen na schooltijd. Dank je voor je antwoord.
Dank je wel Maddbrug. Het gaat mij om input op mijn gedichtjes aangezien het hier om een schrijfsite gaat. Ik heb alleen wat toelichting gegeven omdat het gedicht afwijkt van de opdracht. Ik heb de toelichting iets aangepast.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit mij aan bij maddbrug. Ik vind je opzet en het idee erg leuk (hoewel ik natuurlijk geen verstand heb van de doelgroep) maar ga alsjeblieft een beetje knippen! Maak het simpeler. Er staat nu zoveel informatie in, dat ik de draad volledig kwijtraakte. Ik raad je aan om ook kortere zinnen te gebruiken. Er kunnen makkelijk wat woorden geschrapt worden, zonder de boodschap kwijt te raken. Succes!

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik sluit mij aan bij maddbrug. Ik vind je opzet en het idee erg leuk (hoewel ik natuurlijk geen verstand heb van de doelgroep) maar ga alsjeblieft een beetje knippen! Maak het simpeler. Er staat nu zoveel informatie in, dat ik de draad volledig kwijtraakte. Ik raad je aan om ook kortere zinnen te gebruiken. Er kunnen makkelijk wat woorden geschrapt worden, zonder de boodschap kwijt te raken. Succes!
Dank je wel voor de tip Marije. Ik ga de versjes wat korter maken. Het worden aparte kaarten met een tekening erbij.