Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#Weekopdracht 122 Leipe Shit Ouwe

Gisteren liep hij hier nog met Moeke. Hij hapt naar adem als hij denkt aan wat hij haar beloofd had. “Benjamin, loop even met me mee door de tuin.” “Ik heb geen tijd, Moeke.” Moeke…zo noemde hij haar al jaren. “Ach jongen, even maar.” De geur van bloemen en kruiden vulde de avondlucht. Rond dit tijdstip genoot hij er altijd van om in de tuin te lopen. Moeke zat in haar maag met de woorden die gisteravond waren gevallen. “Je vader leidt het bedrijf van zijn voorouders al jaren met zijn broers. Na veel strubbelingen hebben zij een manier gevonden om samen te werken. Inzake de traditie van de opvolging en het te voeren beleid zijn ze erg koppig, net als alle voorgaande generaties. Familietraditie... Begrijp dat toch!" “Moeke, ik snap je best, maar van traditie kan ík niet eten. Ik ben wel de jongste, maar wil ook een vinger in de pap hebben. Die handel hier is zo conservatief opgezet. De maatschappij stelt steeds meer eisen. Dus we zullen mee moeten gaan met alle moderniseringen.” “Doe het dan voor mij…”, stamelde Moeke. Hij knuffelde haar en fluisterde in haar oor: “OK. Voor jou zal ik nog eens nadenken!” In gedachten verzonken liep hij de woonkamer in. Daar zaten zijn vader, zijn 2 broers en zijn ooms. Vader viel met de deur in huis: “Benjamin, wij hebben een besluit genomen. Net als onze voorouders draaien wij op onze manier naar tevredenheid. Als jij er bij komt, wil je al die moderne onzin binnen halen! In dit familiebedrijf willen wij niks te maken hebben met dat moderne gedoe!” Vaderliefde...Hij smeet de kamerdeur dicht. De mooie kopjes in de buffetkast stonden te rinkelen. In de keuken huilde Moeke. Hij bereikte in de ochtendnevel het tuinhek en keek nog één keer achterom. Een korte boodschap had hij op de schuur achtergelaten. De woede spatte ervan af. Hij mikte de spuitbus in zijn reistas, opende het hek en schreeuwde het uit: “Leipe shit…ouwe!

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi uitgewerkt en mooie opbouw :) Je gebruikt wel vrij veel uitroeptekens (11 in deze tekst), ik denk dat deze krachtiger overkomen als je ze minder gebruikt.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Dreaming: dank je wel voor deze leuke feedback. Ik heb diverse uitroeptekens verwijderd. Ben het met je eens wat voor uitwerking dit heeft. Zo leer ik steeds meer. Fijne dag Connie

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je raakt wel de kern. Ik ken toevallig de achtergrond van Leipe shit ouwe en degene die de filmpjes maakte, stond bekend dat hij van alles zo "moei". zoals hij het zei, werd. Het lijkt een beetje zo'n streekverhaal, hoe jij het hebt verwoord, ik denk dat in werkelijkheid mensen niet zo'n formele spreektaal tegenover elkaar gebruiken.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooi stukje Connie, hoe de moderne tijd en de traditie tot een moeizaam of zelfs geen akkoord komen. Een harde reactie, leipe shit naar de familie toe! 'Je vader leidt het bedrijf van zijn voorouders al jaren met zijn broers. Na veel strubbelingen hebben zij een manier gevonden om samen te werken. Inzake de traditie van de opvolging en het te voeren beleid zijn ze erg koppig, net als alle voorgaande generaties. ' Een oude(re) vrouw zal niet zo overdreven praten. Wat maddbrugg ook schrijft, dit is te formeel om een moeder-zoon gesprek te zijn. 'Strubbelingen' tot daar aan toe, maar 'inzake de traditie van de opvolging en het te voeren beleid' lijkt me meer een bedrijfsnota.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@ Blavatski: dank voor je compliment! Fijne zondag Connie
'Je vader leidt het bedrijf van zijn voorouders al jaren met zijn broers. Na veel strubbelingen hebben zij een manier gevonden om samen te werken. Inzake de traditie van de opvolging en het te voeren beleid zijn ze erg koppig, net als alle voorgaande generaties. '
@Maddbrug, @ Marlie: dank allebei voor de leerzame feedback. Ik begrijp het nu: meer inleven in het onderwerp, me verplaatsen in de hoofdpersonen......Voortaan ga ik me meer proberen te richten op die details. Ik zou de zin nu alsvolgt schrijven: 'Ze hebben al jarenlang andere meningen, maar hebben eindelijk een manier gevonden. Ze zijn net als hun ouders en grootouders erg koppig!' Mee eens? Gr Connie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Connie, Het verhaal vind ik mooi maar de uitwerking ervan is inderdaad wat te formeel, bijna zakelijk. De zin 'moeke, zo noemde hij haar al jaren' zou wel weg kunnen. 'Vader viel met de deur in huis' zou ik op de volgende regel zetten en dan meteen na de : de uitspraak zetten. 'De woede spatte eraf' kun je ook vervangen door: 'In vuurrode letters'; of : 'In vlammende kleuren' of...? Dan benoem je het niet maar wordt het de lezer wel duidelijk. Bijvoorbeeld: Hij keek nog één keer achterom. De vuurrode letters op de schuur schreeuwden hem tegemoet: Leipe shit, ouwe Hij mikte de spuitbus in zijn tas en opende het hek. 't Is maar een idee, hoor :) Graag gelezen. Groet, Willy

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Willemina: dank voor ook deze opbouwende feedback. Ik realiseer me, dat ik ook over dialoog schrijven nog veel kan leren. Stop het allemaal in mijn "leerprocesmap". Groet Connie

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Je hebt de emoties van het familiebedrijf goed beschreven. Ook wordt duidelijk dat moeke nooit enige inspraak in het bedrijf heeft gehad, maar wel alle moeite doet om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Op alle fronten de bewaakster van de lieve vrede. Mooie bchrijvingen, o.a.'Hij bereikte in de ochtendnevel het tuinhek' , maakt dat je verhaal heel prettig leest.

Rol

  • Anoniem
Hallo ccscharl, ‘Gisteren liep hij hier nog met Moeke. Hij hapt naar adem als hij denkt aan wat hij haar beloofd had.’ Volgens mij kun je deze zin weglaten en gewoon gelijk in de scene beginnen. De taal is wellicht formeel (is al genoemd), maar je hebt een mooi stukje familiedrama neer weten te zetten als verklaring voor de graffiti. Het past wel bij de jongste rebelse zoon om zich op die manier te uiten. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
: De taal is wellicht formeel (is al genoemd), maar je hebt een mooi stukje familiedrama neer weten te zetten als verklaring voor de graffiti. Het past wel bij de jongste rebelse zoon om zich op die manier te uiten. Schrijfcoach Corrie
Dank voor deze voor mij mooie feedback. Ik ben nog maar een beginner. Heb me laten leiden door de sfeer in "Knielen op een bed violen" van Siebelink. Een voor mij adembenemend boek. Groet Connie