Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#118 Stilte

Slecht afgebakken appeltaart. Thee en koffie met een zoetje. Versleten vlaggetjes. Lepeltjes en schoteltjes doorbreken de stilte. Afgewisseld door het antieke uurwerk aan de kale muur. Een onzeker glimlachje volgt na ongewild oogcontact, waarbij de pupillen snel heil zoeken bij een veiliger blikveld. Het tikken van de klok benadrukt de stilte. Ann gaat verzitten, waardoor ook haar buurvrouw onbewust een andere houding aanneemt. Onnodige knikjes volgen. Veel meer interactie vindt er niet plaats. Ann kijkt naar buiten, waar het dwarrelen van natte bladeren de herfst heeft doen inluiden. Ze kan zich niet meer herinneren wanneer ze voor het laatst buiten is geweest. Ze smacht naar afleiding. Stilte versterkt het gemaal in haar hoofd. De uitzichtloosheid maakt haar wanhopig. Maar ze worstelt met de angst. Met de reacties. Toch heeft haar verjaardag iets doen realiseren. Ze doorbreekt de stilte. ‘Ik wil dood’.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Jir, welkom. Jouw stukje bevalt me. Eerst de eerste zin om de setting neer te zetten. Bij versleten vlaggetjes vraag ik me af hoe vaak Ann ze heeft opgehangen. Ik vind dat je trefzeker een verstikkende verjaardag rondom de tafel neerzet. Alleen waarom schrijf je in godsnaam: [de herfst heeft doen inluiden] en [verjaardag iets doen realiseren]. Waarom niet actief: de herfst inluidt/gerealiseerd. Ben je anderstalig?

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jir, wat een triestig feestje schets je hier. Hopelijk komen er toekomstgericht vrolijker verjaardagen en inzendingen... Voor mij mag het laatste zinnetje weg. Toch graag gelezen. :o

Lid sinds

10 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
mooie opening, goeie sfeertekening wel erg vaak 'stilte' en de punt binnen de aanhalingstekens: "Ik wil dood."

Lid sinds

8 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een jaarlijkse routine/verveling die hp zichzelf oplegt? Ze doet het plichtsbewust, maar niet met het hart. Een trieste bedoening terwijl de tijd al dagen, maanden, jaren doortikt, hp wil die die verbreken, door er gewoon een eind aan te maken. Sombere sfeer heb je hier neergezet, Jir. Mooi geschreven.

Lid sinds

7 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties en het warme welkom! @mili; ik ben een geboren en getogen Zeeuw, wellicht dat dat er iets mee te maken heeft;) Nee, maar bedankt voor de tips. Ben het met je eens om een kort verhaaltje zo actief mogelijk te houden. @schrijvenmaar; dank voor de tip over de punt.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Jir, Mooi. Je neemt, naar mijn persoonlijke mening, een lezer vanaf de eerste zin mee. De melancholie, die voor mijn gevoel onder je tekst ligt, verlangt deels naar passief. Je tekst draagt op een mooie wijze het thema. Complimenten. Hartelijke groeten, schrijfcoach Inanna