8 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#118 een niet in honderdvijftig woorden te omschrijven feestje

13 oktober 2016 - 16:52
2e versie na herschrijven Op haar vraag of ze zelf alles kunnen regelen, pareert Pieter: ”Vertrouw ons nu maar!” Dan is de deal gesloten. Ze zullen de boodschappen doen en alles klaar zetten. Bij aanvang zal Anna nog komen controleren. De avond zelf komt Anna iedereen even begroeten. De tafel staat vol met frisdranken en versnaperingen Zij praat nog even met Pieter. ”Kijk eens rond. Zie jij hier ongure types rondlopen?” Anna is gerustgesteld en verheugt zich op een rustige avond. Het feest kan van start. IPods worden tevoorschijn gehaald, de lichten gedoofd en de kaarsjes aangestoken. Al snel komen de flessen sterke drank voor de dag. De muziek schalt. Aan het eind van de avond is de tafel bezaaid met de restanten. Anna treft haar groep (van het bejaardenhuis *) aan: luid zingend een polonaise lopend: “We gaan nog niet naar huis….” Met hun rollators en rolstoelen kunnen ze de invloed van de sterke drank verdoezelen. * toegevoegd, ter verduidelijking. 1e versie Op haar vraag of ze zelf alles kunnen regelen, pareert Pieter: ”Vertrouw ons nu maar!” Dan is de deal gesloten. Zelf de boodschappen doen en alles klaar zetten. Bij aanvang zal Anna nog komen controleren. Op de desbetreffende avond komt Anna iedereen even begroeten. De tafel is gevuld met pakken sap, flessen cola en sinas etc.Verder zijn er de nodige zakken versnaperingen neergelegd. Anna praat nog even met Pieter. ”Kijk eens rond. Zie jij hier ongure types rondlopen?” Anna is gerustgesteld en verheugt zich op een rustige avond. Ze vertrekt. Het feest kan van start. IPods worden tevoorschijn gehaald, de lichten worden gedoofd en de kaarsjes aangestoken. Al snel komen de flessen sterke drank tevoorschijn. De muziek schalt. Aan het eind van de avond is de tafel bezaaid met halflege sappakken, flessen limonade en lege zakken. Anna treft haar groep aan: die loopt luid zingend een polonaise: “We gaan nog niet naar huis….” Met hun rollators en rolstoelen kunnen ze de invloed van de sterke drank verdoezelen.

10 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
13 oktober 2016 - 18:42
@Connie, ik vind dat je weinig ruimte voor de lezer laat. Het is ook wat zwaar: desbetreffende avond/muziek schalt en pakken/zakken/tafels en flessen worden herhaald. Het is ook duidelijk dat Anna weggaat, dat hoef je niet nog eens te vermelden. Tot de volgende! PS: waarom vijftig in de titel?

8 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 oktober 2016 - 13:13
@Connie, ik vind dat je weinig ruimte voor de lezer laat. Het is ook wat zwaar: desbetreffende avond/muziek schalt en pakken/zakken/tafels en flessen worden herhaald. Het is ook duidelijk dat Anna weggaat, dat hoef je niet nog eens te vermelden. Tot de volgende! PS: waarom vijftig in de titel?
Ik vond het onderwerp niet eenvoudig. Wat betreft de ruimte voor de lezer, die ruimte is er m.i. wel: Pas in de loop van het stuk komt naar voren dat het om een feest gaat. En aan het eind om wat voor feest. Nog eens de tekst bekeken en beetje herschreven. Versie2 boven 1 geplaatst, om te weten te komen of dit een betere versie is. Oeps ik bedoelde 150. Dank voor de feedback, Connie

16 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 oktober 2016 - 13:28
Dag ccschari, tja, spijtig voor Anna en bovenal een harde les: Pieter en z'n lotgenoten zijn dus ook niet te vertrouwen. Het beest huist dus in iedereen, ja iedereen. Ik heb dit niet zo graag gelezen vanwege de inhoud, maar vind het wel een knappe prestatie dat je het durft aankaarten. :o Ik vraag mij wel af hoe rolstoelgebruikers luid zingend kunnen lopen? Ik wens je een vredevol weekend toe met misschien een tof feestje?

8 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
14 oktober 2016 - 16:01
Dag ccschari, tja, spijtig voor Anna en bovenal een harde les: Pieter en z'n lotgenoten zijn dus ook niet te vertrouwen. Het beest huist dus in iedereen, ja iedereen. Ik heb dit niet zo graag gelezen vanwege de inhoud, maar vind het wel een knappe prestatie dat je het durft aankaarten. :o Ik vraag mij wel af hoe rolstoelgebruikers luid zingend kunnen lopen? Ik wens je een vredevol weekend toe met misschien een tof feestje?
@Blavatski: sorry als de inhoud shockerend bij je overkwam. Dat was beslist niet mijn bedoeling. Ik denk dat ik eerder wil weergeven dat bejaarden (had ik niet benoemd zie ik) ook wel eens uit de band willen springen. Zelf zag ik meer aanvankelijk de lezer een beetje om de tuin te leiden: gaat het om pubers die een feestje willen geven? En als een rolstoelgebruiker goed zijn " handen aan het stuur" houdt, is zingend lopen (of schuifelen) best mogelijk. Nogmaals sorry en ook een vredevol en fijn weekend gewenst. Connie

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
15 oktober 2016 - 9:54
Het lijkt wel een puberfeestje, stiekem toch die rum in dat flesje van de ice tea doen en dan gaan..... apart verhaal ook best een verdrietige ondertoon te lezen....

10 jaar 1 maand

Rol

• Gewone gebruiker
15 oktober 2016 - 16:30
Dag ccscharl, Tja, bejaarden. Ooit waren zij jong in leeftijd. Nu zijn zij oud, zonder het jonge verloren te hebben. De toevoeging in je herschreven versie was voor mij niet nodig geweest. De rollators en rolstoelen spraken beeldend voldoende. Mocht je de uitdaging aandurven: het kan nog korter. Suggestie eerste deel. Op haar vraag of ze zelf alles kunnen regelen, pareert Pieter: ”Vertrouw ons nu maar!” Dan is de deal gesloten. De avond zelf praat ze nog even met Pieter. 'Kijk eens rond. Zie jij hier ongure types rondlopen?' Anna kijkt nog één keer naar de tafel met frisdrank en versnaperingen. Zij is gerustgesteld. Dank je wel voor je uitwerkingen. hartelijke groeten, Schrijfcoach Inanna

8 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 oktober 2016 - 12:18
@maddbrug: ik zag direct zelf de uit de band springende bejaarden, die ook wel eens wat willen. Een combinatie van triestheid, maar ook zelfredzaamheid " als jullie het niet voor ons doen, doen we het toch zelf". Dank voor je reactie. @ambilicious: ik loop hier pas kort rond en leer veel. O.a. dat schrijven en schrappen bij elkaar horen, wil je een vlot aansprekend verhaal maken. Het is leren doseren: waar is kort wenselijk, maar ook waar dient de lengte het decor nader uit te leggen... Je uitdaging "nog korter" kan ik helemaal mee instemmen. Dank voor het lezen en reageren. Connie

16 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
16 oktober 2016 - 22:12
Dag ccschari, dank voor de toelichting dat hier om bejaarden ging. Het maakt het verhaal iets aannemelijker. En ja, een feestje is een feestje, dat was de schrijfopdrachtopdracht, Toch blijf ik erbij dat Anna om de tuin werd geleid en dat ze zoiets niet verdiende. :o Misschien reageerde ik iets te streng...

8 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 oktober 2016 - 9:39
Dag ccschari, dank voor de toelichting dat hier om bejaarden ging. Het maakt het verhaal iets aannemelijker. Toch blijf ik erbij dat Anna om de tuin werd geleid en dat ze zoiets niet verdiende. :o Misschien reageerde ik iets te streng...
Blavatski: in het dagelijks leven zou ik dezelfde mening hebben: een mens om de tuin leiden is respectloos. Maar blijkbaar kan ik in mijn fantasie veel verdragen. En geen zorgen: strengheid kan geen kwaad. Ik kan er alleen maar van leren. En ik zou al helemaal geen anderen willen kwetsen. Fijne dag verder, Connie

8 jaar 5 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
17 oktober 2016 - 20:51
ccscharl, je geeft ons veel informatie, maar toch ook weer niet vind ik. En het om de tuin leiden, ach ja, net daarom lopen feestjes vaak erg uit de hand. Ik vind de tweede versie van je tekst veel beter dan de eerste.

8 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 oktober 2016 - 10:10
Joke VG, dank je voor de feedback. Het is goed en leerzaam om diverse meningen te lezen. De tweede versie is ook weer een resultaat van schrappen. Prettige dag Connie

9 jaar

Rol

• Gewone gebruiker
19 oktober 2016 - 15:43
Bejaarden moeten zich niet verschuilen, een feestje moet kunnen, als ze zich maar niet onder tafel drinken. Het gevaar schuilt hem in de combinatie van alcohol met medicatie. Een heldere geest weet waar zijn grenzen liggen. Andere mensen hebben daarbij hulp nodig. De sterke drank, daarvan vroeg ik me af waar ze die verborrgen hadden, in holle buizen vd rollators of rolstoelen? Graag gelezen!

8 jaar 2 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
19 oktober 2016 - 16:48
Dank je Marlie, voor de leuke reactie. Waar hadden ze de sterke drank verstopt...dat laat ik aan de verbeeldingskracht van de lezer over! Jouw suggestie is ook heel aannemelijk. Groet Connie