Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#117 De laatste herinneringen

Het gevoel van de koude vloer door het tapijt heen. Doorbroken door de hitte van de avondzon op haar rug lag ze op haar buik te luisteren naar de verhalen van grootmama. Ze keek naar het ronde woonkwartier om hen heen. Het ene ronde raam, ze zag de ondergaande rosékleurige zon nog net boven Olympus Mons uitpiepen. Daarnaast de luchtsluis die ervoor zorgde dat de spaarzame zuurstof niet verspilt werd. Een paar oude foto's op het buro. Nog even, dan was het weer donker, en zou het gezoem van de terraformingmachines weer starten. De terraforming van Mars was nog niet voltooid, maar er groeiden al wel speciale bomen, die heel snel voor veel zuurstof zouden zorgen. Ze woelde met haar handen door het tapijt. Ze rook eraan, en dacht de geur van grootmama's koeien te ruiken. Ze nestelde zich weer languit op het hoogpolig tapijt en luisterde met haar ogen dicht. Grootmama was oud. Zij was nog op Aarde geboren, net voor de Cataclismen. "Ik had altijd dieren om me heen, we woonden op een boerderij in het midwesten." klonk de krachtige stem van grootmama. "'s Morgens molk ik de koeien, en 's middags zorgde ik samen met mama voor onze moestuin. Hmm, de geur van verse groenten, de warme zon, de natte aarde als het geregend had. Ik zie onze ouwe kat nog met een muis in haar bek lopen. Ja, ik mis zelfs de geur van koeienstront" verzuchtte grootmama. Er blonken tranen van heimwee in haar ogen. "Ik moest naar school, in de stad. Vreselijk vond ik het daar. Zoveel gebouwen en mensen bij elkaar, het gekrioel, dat kon niets goeds betekenen. Ik kon er m'n kont niet keren"... "Totdat die beesten kwamen!" riep grootmama met haar dragende stem, die het meisje tot diep in haar buik voelde.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato hoort er een heel klein beetje bij (bij mijn Mars verhaal). Ik heb vroeger ook in een kerkoor gezongen, we zongen ook Latijnse missen. De geur van de kerk, de herinneringen van de hele familie op de banken voor je, samen zingen, Geeft mij ook dat diepe in-de-buik gevoel van herinnering, van de samen zijn en nieuwe herinneringen maken. ;-) Het is lastig uitleggen, het is zo persoonlijk ;-) Dat maakt thema 117 zo divers, omdat iedereen iets anders beleeft. Ik heb het muziekstukje meermalen geluisterd, en tijdens het luisteren bleef ik terugkomen op het verhaal wat je hierboven kunt lezen. Het knusse van een koor en samenzingen, maar tegelijk het ruimtelijke van de kerk: en ook de ruimte, bv op een andere planeet. Dit zijn herinneringen van de hp haar jeugd, haar 'knusse', haar familie, maar in het wijdse van de ruimte.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Oké, helder. Ik vind het een aardig stukje. Is Grootmama (ik zou het met een hoofdletter schrijven) daar aanwezig, of luistert de hoofdpersoon naar een opname? Als Grootmama daar is, zou ik even beschrijven waar ze zit of ligt, in ieder geval haar even laten zien. Paar taaldingetjes: "Doorbroken door de hitte van de avondzon op haar rug ..." Doorbroken is een beetje vreemd hier. Verwarmd? Beschenen? Bedenk: op Mars is de zon een stuk kleiner (en kouder en minder licht) dan op Aarde. Met je handen door een tapijt woelen voelt ook een beetje vreemd - het moet dan in ieder geval een hoogpolig tapijt zijn :) En tranen zullen niet blinken achter, maar in ogen. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Ostinato Dank je voor de tips. Klopt de zon is daar idd kleiner, ik ga kijken of ik er wat anders van kan maken. Of grootmama een opname is ja of nee, dat hou ik in het midden :-) Ik weet niet precies of grootmama met een hoofdletter mag ja of nee, zal het eens opzoeken. Edit: hoogpolig toegevoegd, en 'blinken achter' veranderd in 'blinken in'

Rol

  • Anoniem
Hallo Droompiloot, Mooi om te zien dat een stukje muziek ook iets heel anders op kan roepen dan een scene die zich in een kerk afspeelt. Het is maar net welke snaar het bij je raakt. Met de luchtsluis, terraforming en de speciale bomen schets je snel heel krachtig de leefwereld van je HP die zo anders is dan hij ooit was. De HP woelt door het tapijt en denkt de koeien te ruiken. Ik denk dat het mooier is als je deze alinea invoegt nadat oma verteld heeft over de koeien. Schrijfcoach Corrie