Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#117 Brussel

Brussel Ik was nog jong en ging met hem mee naar Brussel. Hij moest overdag werken, maar ’s avonds zouden we bij ‘Chez Leon’ mosselen gaan eten. Ik besloot om in mijn eentje de stad te verkennen. Het motregende. Toch dwong ik mezelf om de tram richting centrum te nemen. De stenen van de Grote Markt glommen, de winkels waren te prijzig voor mijn beurs, de terrassen waren leeg en Manneke Pis was niks aan. Ik besteedde een tientje aan een doosje Leonidas-bonbons, liep verder, doelloos door de grijze dag en vrat mijn miezerige gevoel weg door af en toe een bonbon in mijn mond te proppen. Ik passeerde een kerk. De deur stond open en er klonk middeleeuwse muziek. Ik ging naar binnen en schoof stilletjes een bank in bij een kleine nis met kaarsjes. Ik viste nog een bonbon uit het doosje. Ik verslikte me, dwars door de ernstige muziek heen. Schuldbewust keek ik om me heen. Er was niemand. Alleen de kleine Madonna in de schaduw van de nis keek me sereen aan. Ja ja, jij had Jozef die voor je door het vuur ging, dacht ik jaloers. Ik ben een reservevrouw, eentje voor ‘erbij’. Ik mag stiekem mee naar Brussel, waar niemand ons kent. Heilig hè? Een heilig boontje in de kerk. De Madonna was zwart. Een zwarte Madonna, die zie je niet vaak. Ik stond op en bekeek haar van dichtbij. Ze lachte naar me. Onzin natuurlijk, maar ik vond het toch een kaarsje waard. Toen zag ik haar naam. Dit kon geen toeval zijn! Was er dan toch iemand die me begreep? Help me om sterk te zijn, bad ik vanbinnen. Toen offerde ik een grote witte bonbon aan haar. Tot ziens Maria Magdalena, zei ik zachtjes, ik ga naar huis.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Viv, Heel mooi, een compleet verhaal. Goed gedaan. terzijde: 'er klonk middeleeuwse muziek.' dat is het waarschijnlijk niet, eerder renaissance, maakt verder niet uit (ik zou 'oude muziek' schrijven)

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
The end of the affair? Goed opgebouwde tekst. Je begint veel zinnen met 'Ik'. Als je daar wat meer afwisseling in aanbrengt wordt de tekst nog prettiger om te lezen. 'Dit kon geen toeval zijn! Was er dan toch iemand die me begreep?' - Hier vind ik de schrijver iets te nadrukkelijk aan het woord Graag gelezen.

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@janpmeijers: nav de gegeven muziek, heb dat opgezocht; het is eenstemmig, volgens mij Gregoriaans en er stond middeleeuws bij. Maar ik vind idd oude muziek eigenlijk beter, minder nadrukkelijk. Dank voor de opmerking. Idd the end of the affair... @ Ostinato Oeps, je hebt gelijk. Te snel gepost misschien en te weinig herlezen. Bedankt. @Blavatsky: fijn dat je het verhaal begreep en met plezier gelezen hebt. Alledrie bedankt voor jullie opmerkingen. Ik ga de tekst waar nodig een beetje bijschaven.

Rol

  • Anoniem
Hallo Viv Ik zie haar voor me, met de ziel onder haar arm rondslenterend in de stad, om uiteindelijk in de kerk te belanden. De bonbons vormen een mooie rode draad in je verhaal: zichzelf ermee troostend, tijd wegvretend en uiteindelijk als offer. Leuk gedaan. “Toen offerde ik een grote witte bonbon aan haar.” Een grote witte nog wel, deze zin bracht een glimlach op mijn gezicht. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Viv, Mooi geschreven verhaal. Je schetst een fraai beeld van je hp en haar omgeving. De opgeofferde bonbon vind ik leuk gevonden. Chocola weggeven is tenslotte een behoorlijk offer voor een vrouw ;) . Wat de muziek betreft zou je ook Gregoriaanse muziek kunnen schrijven i.p.v. middeleeuwse of oude muziek. Je verhaal laat bij mij een fijn gevoel achter.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooi opgebouwd verhaal, waarin de 'ik' figuur het licht ziet in de donkere Madonna. Ze zal niet meer met zich laten sollen. Met dank aan de bonbon. (Is er echt een donkere Madonna in Brussel?) Mss toch ergens een open lijn laten , bvb tussen '... proppen' en 'Ik passeerde een kerk.' ?

Lid sinds

9 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank voor jullie opmerkingen, ook die van jou Marlie. Ik heb naar aanleiding van de commentaren voor mezelf de tekst al aangepast, Ook de zin die jij noemt is daardoor veranderd. :) Ik ben blij met jullie feedback. Zo weet ik hoe de tekst overkomt, wat werkt en wat niet werkt. Dan kan ik gaan scherpslijpen.

Lid sinds

12 jaar 6 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Viv, oh die Grote Markt onder de motregen, de lege terrassen (zo desolaat), het Manneke Pis waar inderdaad niks aan is, het heilige boontje in de kerk en de rol die je de Leonidas-bonbons laat spelen. Ik vind het een feestje van beelden, heerlijk geschreven en ik ben zo opgelucht dat hp lekker naar huis is gegaan.