Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker

#117 De lijdensweg

Ik stapte de donkere kerk binnen, op deze plek moest ik zijn. Een complete duisternis viel over mij heen. In de verte hoorde ik een prachtig gezang, een haarscherpe vrouwenstem. Voor me verscheen een pad van kaarsen. Ik volgde, de stemmen werden luider. Langzaam maar zeker kon ik een groep mensen in witte kledij in een kring zien staan. Met een opengeslagen boek in hun handen keken ze naar beneden en zongen ze. Door het gezang werd ik naar het midden van de kring geleid. Wat gebeurde er? De stemmen stierven langzaam weg in de duisternis, de kaarsen gingen uit. Ik zag niets meer. Toen was er een stem, een luide, zware mannenstem. Een stem die zo hypnotiserend, bedwelmend werkte dat ik bijna in slaap viel. Die stem was mijn meerdere, ik moest doen wat die stem mij zei. ‘Vandaag zijn wij bijeengekomen, om deze Frank de Goede in te leiden.’ Ik had geen idee waar de stem vandaan kwam. Ik keek om me heen, maar overal waar ik keek zag ik dezelfde donkerte. ‘Gij zult bij deze gemeenschap komen, gij zult met ons deze wereld een betere maken. Gij doet, zoals wij, zoals ik, het vertel.’ ‘Jawel, mijn meester.’ Wat bezielde mij? Was het die stem? ‘Niet iedereen heeft het recht om bij deze gemeenschap te komen. Alles wat wij hier doen moet geheim blijven. Gij zult daarom een laatste test voorgelegd krijgen. Een test die uw volledige trouw aan ons moet tonen. Het is geen simpele taak, maar ieder in deze groep heeft voldaan. Gij zult een mens, naar onze keus vermoorden en het lichaam hier brengen.’ De stem noemde een naam, luid en duidelijk. ‘Jawel, mijn meester.’ In de greep van de stem liep ik naar buiten, om mijn taak te volbrengen.

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb het idee dat ik mijn bericht iets te vroeg heb geplaatst, waardoor het een beetje achterop is geraakt. Ik breng hem weer even naar boven.

Lid sinds

10 jaar 2 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
@Meikiepeik, je bent zo enthousiast, ik begrijp je ongeduld. Ik wil je graag een reactie geven, maar of je er blij van wordt. Ik vind je teksten vaak te expliciet. Je laat me als lezer weinig ruimte. Ik kan je genre ook moeilijk plaatsen. Je wilt je ontwikkelen, dat voel ik, dan kom je er zeker. :thumbsup:

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi, in je enthousiasme sla je nu misschien iets door. Ik heb al betere dingen van jou gelezen en dit is inderdaad een onduidelijke lijdensweg, zoals Mill al zei. Buiten dat het verhaal niet echt pakt zitten er ook dingen in als: *Ik stapte een donkere kerk in........een complete duisternis viel over mij heen: dat is dubbel en kan bovendien niet. Als het al donker is kan er geen donker over je heen vallen. *In de verte hoorde ik een prachtig gezang: je kan niet in de verte horen *met een opengeslagen boek keken ze naar beneden: naar het boek of naar hun voeten? En om in die complete duisternis een boek te lezen.... Probeer verder clichés te vermijden, al is dat soms best lastig. Lees je tekst eerst eens een paar keer hardop voor, voordat je hem plaatst. Succes.

Rol

  • Anoniem
Hallo Meikiepeik, Je bent een trouwe inzender en vaak ook één van de eersten die wat plaatst. Dank daarvoor. Je hebt je duidelijk door de muziek laten inspireren. Leuk hoe je de beelden die bij je opkwamen, hebt verwerkt in je tekst: donker, pad van kaarsen, mensen in een kring, gezang. Dat het uiteindelijk leidt tot een nogal lugubere opdracht had ik niet verwacht. Het is jammer dat je daarbij de neiging hebt om in clichés (beelden en woorden die al heel vaak zijn gebruikt) te vervallen. Blijf vooral je teksten insturen en al doende zul je steeds beter je ‘eigen stem’ weten te vinden. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

9 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Bedankt voor de reacties! Misschien plaats ik het inderdaad iets te snel, voortaan zal ik er beter naar kijken. Het is in ieder geval wel positief om te horen dat het ooit beter is geweest, haha!

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Meikiepeik, Je gaat er voortaan beter naar kijken voor je het plaatst, lees ik. Dat is inderdaad een goed idee. Waar ik zelf ook veel van heb geleerd is de reeds geschreven tekst aan de hand van de reactie(s) die ik erop kreeg te herschrijven. Het helpt je meteen je ongeduld (een beetje) af te leren ;) . Voor wat de tekst betreft een paar suggesties/vraagtekens: *Bij een prachtige stem zou ik eerder kiezen voor 'zuiver' dan 'haarscherp' (een scherpe stem is nogal indringend). * Witte kledij en Gij - Het verhaal speelt dus in een ver verleden. Past de naam Frank daarbij? * Wat brengt je sneller onder hypnose: een monotone, zachte stem of een luide, zware stem? Schrijf, schrap, herschrijf en hou het plezier in schrijven dat je nu hebt. En, ook al geef ik niet altijd commentaar, ik lees je wel omdat ik denk dat het er bij jou wel in zit :) .

Rol

  • Anoniem
Hallo Meikiepeik, 'Misschien plaats ik het inderdaad iets te snel, voortaan zal ik er beter naar kijken.' Dat is een goed voornemen. Waar je ook veel van kunt leren is om de teksten van anderen en het commentaar daarop te lezen. Dat helpt bij het aanscherpen van wat je zelf geschreven hebt. Helemaal mooi is om af en toe te reageren op de tekst van een ander. Dat maakt dat anderen ook sneller de moeite zullen nemen jouw tekst te lezen. Vooral lekker doorgaan en niet vergeten om te genieten van het schrijven zelf. Soms net zoveel waard als het eindresultaat. Schrijfcoach Corrie

Lid sinds

15 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Meikiepeik, ik sluit me aan bij het bovenstaande commentaar. Je lijkt me een goede dosis fantasie te hebben; laat ze door de goede raad van de SOL-lezers in goed banen geleid worden. :o