Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#116 - De japon

De bel gaat vandaag al voor de vijfde keer. Anna zucht en kijkt nog gauw even in de spiegel. Haar wilde krullen zitten in een wrong vast onderaan haar nek. Haar zwarte kledij en witte schort zijn onberispelijk. Met lood in haar schoenen klopt ze aan voor ze binnengaat. Een scherpe ‘ja’ klinkt achter de deur. Anna gaat binnen, sluit zachtjes de deur en wacht met gebogen hoofd. ‘Anna, kom eens hier.’ Vrouwe Elaine zit op haar bed tussen een hele berg japons. Poeslief klopt ze op de rand van het bed. ‘Kom even zitten. Ik moet je iets vragen, liefje.’ Anna loopt aarzelend naar haar toe, mevrouw is te vriendelijk. Ze gaat zitten maar durft nog steeds niet opkijken. ‘Kind, kijk me aan als ik spreek!’ Haar scherpe stem gaat door merg en been. ‘Ik heb je gebeld omdat ik in deze berg japons mijn lievelingsexemplaar niet terugvind. Je weet wel, die groene.’ ‘Ja mevrouw, dat kan, ik heb hem naar de kleermaker gebracht. De naad was gescheurd.’ Anna kijkt naar haar handen. ‘Dat is vreemd, ik had hem enkel aan voor het diner vorige week en ik herinner me helemaal niet dat er iets mee gebeurd is. Vertel op, wat heb je mispeuterd?’ ‘Ik heb hem per ongeluk beschadigd tijdens het opbergen, het zal nooit meer gebeuren, mevrouw.’ ‘Anna, dit is al de vijfde keer dat ik een japon niet terugvind als ik hem nodig heb. Ik ga met de huishoudster overleggen welke straf je verdient.’

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Arme Anna. Maar wat doet ze met die jurken? Het doet met erg aan Downton Abbey denken. Ik zeg: eind 19e, begin 20e eeuw. Spannende tekst. Ik wil meer weten. Paar dingetjes: Een wrong in de nek zul je niet kunnen zien in de spiegel. De overgang van 'mevrouw is te vriendelijk' naar 'Haar scherpe stem gaat door merg en been' gaat wel erg snel. Ik denk dat bedienden in die tijd werden geacht hun meerderen nooit recht in de ogen te kijken, maar dat verdient enige research. De gewoonte om iedereen recht aan te kijken, ongeacht rang of stand, is volgens mij vrij recent. In vele landen is het nog steeds absoluut taboe om mensen recht aan te kijken. Graag gelezen.

Lid sinds

7 jaar 11 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dag Ostinato, bedankt voor je reactie! Ik ben momenteel inderdaad naar Downton Abbey aan het kijken, dus mijn keuze was snel gemaakt. ;) je opmerkingen, wat de wrong betreft, ik ben zelf eens voor de spiegel gaan staan, beetje schuin en ik zag toch iets. Maar heb er dus zelf ook erg aan getwijfeld of het juist was zo en nu twijfel ik weer de overgang; heb het herlezen, ja je kan gelijk hebben, daar moet ik nog eens over nadenken. en het in de ogen kijken: ik heb dit bewust zo gezet, om het gevoel van onbehagen bij Anna te vergroten, net omdat het niet gepast was. Vrouwe Elaine is een echte b*tch. :angry: wil je weten dat er gebeurt met de jurken? Het verhaal in mijn hoofd gaat veel verder dan wat hier gepost is. ;-)