Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

Carrielle #116

Zondag in de herfst. Ik kan me niet anders herinneren dan verse appeltaart met zelfgeklopte slagroom iedere zondag. De geur van koffie en vers gebak die ik voor altijd associeer met gezelligheid. Aan tafel eten, een solide eiken tafel en stoelen met biezen zitting. Biezen kleed ook. Biezen geur van hooi in een schuur. Doorzonwoning, paarse ribfluwelen bank, en een oranje aardewerken lamp met gemacramede kap. Bruine donkere gordijnen. Grote donkergroene planten met grote leerachtige bladeren. Zondagse kleren,schotse rok, met speld, witte, jeukende, katoenen opengewerkte kniekousen. Gepoetste degelijke leren schoenen, die goed voor je voeten waren. Klossend over de houten vloer en de her en der verspreidde biezen matten. Daarna een spel, memory of mens erger je niet. Of het elektrische speelgoed-spoorbaantje werd opgezet. Mama in een soort schortjurk, zelfgemaakt met een patroon uit de Marion of de Burda, zette vaak een plaat op, James Last, Berdien Stenberg, Cat Stevens of Neil Diamond. Haar rossige krulhaar uitgekamd en losjes opgestoken, zo met het zonlicht achter haar leek er wel halo van licht om haar heen te zijn. Later vaak een wandeling, een frisse neus halen. De kou al in de lucht, de winter in aantocht. Naar huis voor thee, vaak weer met appeltaart, om het op te maken. Grote pan groentesoep, franse kaasjes en stokbrood. Studio Sport. Voetbal.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hoi Carrielle. Heel herkenbaar, dit, voor iemand van 50. Het is wel een beetje een opsomming geworden en niet zozeer een verhaaltje. Ik krijg gewoon zin om een steen in deze vijver van zeventiger-jaren-gezelligheid te gooien. Ik mis dus eigenlijk een beetje spanning. Een hoofdpersoon, een onverwacht element. Graag gelezen.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Carrielle, Jouw overpeinzing leest inderdaad een beetje als een opsomming. Ik herken de periode waarnaar je verwijst wel, zat met mijn fragment 'Veronica' toevallig in ongeveer hetzelfde tijdvak. Je zou ook zo kunnen schrijven dat het voelt alsof je weer in die tijd zit, het als het ware herbeleeft.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel voor de feedback, ik zag achteraf dat ik de opdracht wel heel letterlijk nam, toen ik de andere inzendingen doorlas. Ik heb het als een oefening in tijd bepalen gedaan zonder de tijd letterlijk te benoemen, maar niet als verhaal geschreven, er is dus geen spanning of andere dingen omdat ik dit niet zo had begrepen.

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Carrielle, welkom hier, Je fragment is een oefening in decor/ruimte en dat is een belangrijk element voor een verhaal. Voeg de elementen: personages, handelingen en tijd(verloop van, timing en spanning) toe en je hebt een verhaal :)