Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#115 Passie

I'm telling you stories, trust me. - uit The Passion van Jeanette Winterson Ik vertel je verhalen, geloof me. Verhalen over de liefde. Hoe ze als een meermin uit de zee kwam en mijn hart roofde, bijvoorbeeld. Of hoe ze verdween als een dief in de nacht. Mijn hart nam ze mee. Ik vertel je verhalen over de oorlog. Over de barre tocht door het winterse land, de honger, de stervenden. Over de keizer in zijn purperen tent, die dagelijks twee gebraden kippen at. Of over de koksmaat, de man zonder hart, die argeloos een heldendaad verrichtte. Het zoetste verhaal is hoe ik haar terugvond. Het bitterste verhaal is hoe ik haar weer verloor. Wat wil je horen? ‘Zonder hart leef ik niet,’ zei ik. ‘Ik ben al jaren dood.’ ‘Je leeft! Je hebt de veldtocht overleefd, de keizer gered. Hofdames fluisteren je naam. Je kunt alles krijgen wat je wilt.’ Ze stond bij de balkonleuning en staarde over de stad en de zee. Het zonlicht gaf een gouden rand aan haar koperkleurige haar. ‘Jij bent alles wat ik wil.’ Ze draaide zich om en nam mijn handen in de hare. Ik voelde iets kloppen in mijn keel, in mijn borst, mijn buik. Toen liet ze me weer los en het kloppen verdween. Haar stem was onvast. ‘Ik kan niet. Ik moet … Mijn vader heeft besloten. Er is een huwelijkscontract.’ Ik greep haar vast en trok haar naar me toe. ‘Geef me dan je hart. Ik kan alles aan, als ik maar weet dat jij de mijne bent.’ Woest duwde ze me van zich af. ‘Begrijp je het dan niet? Mijn hart is altijd van jou geweest! En nu is het te laat.’ Ze rende naar binnen. Ik luisterde naar haar driftige voetstappen en de dreun van de kamerdeur. Toen was ik alleen op het balkon. Mijn hoofd bonsde.

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hey Jan, dank :) Wat grappig, die Winterson-cover. Ze heeft volgens mij iets met rood/koperkleurig haar, veel van haar vrouwelijke hoofdpersonen lijken dat te hebben.

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Mooie kadans heb je in jouw verhaal. Een kloppend hart of bonzend hoofd? Ik blijf als lezer me afvragen waarom het te laat is... Hoe het huwelijkscontract in elkaar steekt... Wat de mening is van de keizer... Wie is nu de koksmaat? Gaf hij zijn hart aan haar?

Lid sinds

11 jaar 3 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dankjewel Odile. Het verhaaltje is eigenlijk een minisamenvatting van het boek - of wat ik er nog van weet, want het is jaren geleden dat ik het heb gelezen. De verteller, de ik-persoon, de man die zijn hart verloor, is de koksmaat. Een vrouw stal zijn hart voordat hij naar de oorlog moest. Alles wat de verteller in het eerste stukje vertelt, gaat over dingen die hij heeft meegemaakt. In het tweede stukje vertelt hij het 'bitterste verhaal'. Ik dacht dat ik dat de connectie wel duidelijk zou zijn door het missende hart, maar misschien is het toch wat te impliciet. Als je geïntrigeerd bent, lees The Passion. Winterson is een echte schrijvers-schrijver. Volop prachtige zinnen en sprookjesachtige zijpaden. Andere aanraders: Oranges are not the only fruit Sexing the cherry Written on the body (liefdesroman met een ik-persoon van wie je nooit te weten komt of het een man of een vrouw is!)

Lid sinds

17 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Ik heb weleens van sexing the cherry gehoord, maar du niets gelezen. Ik heb dus wel zo ingevuld als jij nu schetst, maar ik zou beslist nu niet heel veel gaan uitleggen. Soms is een halve suggestieve zin of zelfs een woord goed geplaatst genoeg om iets meer onzekerheid weg te nemen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een mooie vertelling, ben benieuwd geworden naar de schrijver. De gouden rand van haar koperkleurige haar vond ik een prachtzin maar dat komt vast omdat dat mijn kleur haar is......