Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#114 Strand ( per ongeluk twee keer geplaatst, zie andere verbeterde versie#114)

#114 Op mijn handdoek in het Bloemendaalse zand aanschouwde ik op deze warme zomermiddag de mensheid die net als ik, verkoeling zocht bij de zee en hun lichamen laat verschroeien door de zon alsof ze een stuk vlees op een barbecue zijn. Vrijwillig ben ik door de duinen gefietst, het hete zand rustig doorstaan aan mijn voetzolen en heb een plek gezocht om te liggen. Ik hoorde haar het eerst. 'Godallejezus, we hebben al twee kilometer gelopen! Wat een kutsooi, kom pap, zit.' Pap stopte en knalde geïrriteerd zijn overvolle rieten draagmand neer en antwoordde,' tussen al die klotehonden zeker.' Dat had ik inmiddels ook begrepen dat ik op een hondenstrand was beland maar ik vermaakte mij met het observeren van het verschijnsel, de man met hond. Pap beleefde zijn midlifecrisis zo te zien, zijn haar in scheiding opzij, volle baard, de broek afgezakt, de sportschool veel bezocht. Zijn dochter beleefde een andere fase van haar leven, vroeger noemden ze dat een puber. 'Godskolere pap, heet hè, het is toch al september, niet normaal.' Pap spreidde de verschoten badhanddoeken neer en plofte neer. Zittend ontdeed hij zich van zijn afzakbroek. Dochter keek om zich heen. 'Wat een kuthonden hier, kijk die daar dat is wel een leuke.' Pap vouwde zijn t-shirt en broek op, zij smeet haar kleding neer. Ze ging zitten.' Weet je dat mam op Ibiza is,' zei ze ineens. Haar stem was op pubersterkte zodat ik kon meegenieten. Pap keek naar de grond. 'Ze heeft daar een goeroe, kijk.' Ze liet een foto op haar mobiel zien. 'Ze mindfullnest en mediteert in het wit, truttig hè.' Pap reageerde niet maar tuurde in de verte. Misschien dacht hij aan vroeger of juist niet. Ze sloeg haar arm om pap heen en keek ook naar de zee, net als haar vader.

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een heerlijk tafereel om getuige van te zijn, haha! Let wel op je techniek. Bij dialoog begin je een citaat van een nieuwe spreker op een nieuwe regel: 'Ik hoorde haar het eerst. 'Godallejezus, we hebben al twee kilometer gelopen! Wat een kutsooi, kom pap, zit.' Pap stopte en knalde geïrriteerd zijn overvolle rieten draagmand neer en antwoordde: 'Tussen al die klotehonden zeker.'' 'Dat had ik inmiddels ook begrepen dat ik op een hondenstrand was beland maar ik vermaakte mij met het observeren van het verschijnsel, de man met hond.' Het eerste deel van deze zin loopt niet lekker. 'Ik had inmiddels ook begrepen dat ik op een hondenstrand was beland, maar ik vermaakte mij...' zou een stuk soepeler lezen.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Maddy, leuk strandverhaal. Dochter kan het gelukkig goed met vader vinden. Kan hij goed gebruiken als moeder is verslingerd aan een goeroe op Ibiza. Het verhaal leest niet zo prettig, omdat je bijna alle zinnen aan elkaar plakt. Nieuwe situatie scheiden door een witregel en een paar komma’s extra plaatsen, doet wonderen. ‘de mensheid’ gevolgd door ‘hun lichamen’ wringt.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je Marije voor je reactie. Ik zie dat ik per ongeluk dit verhaal#114 tweemaal heb geplaatst. In het ander geplaatste zelfde verhaal heb ik al verbeteringen aangebracht. Excuses voor deze verwarring. Dos, dank je, ik neem je reactie ter harte en pas het toe in de andere versie.