Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#114 - Het meisje op de bank

Gehaast loop ik naar mijn auto. Door de regen van deze middag staat er een lange file en ik heb nog veel gepland. Terwijl ik mijn auto open, zie ik op een bankje verderop een jonge vrouw zitten. Er gaat een intense droefheid van haar uit, alsof ze net slecht nieuws gekregen heeft. Haar gezicht is bleek, haar roodomrande, gezwollen ogen verraden dat ze lang gehuild heeft. Ik ga naast haar zitten, het ongemak van de natte bank negerend. Plots gaat haar telefoon over, het duurt even voor ze in staat is op te nemen. ‘Hallo Ben?’ ‘Ik weet het niet, Ben, ik heb geen idee’ En ze begint opnieuw te huilen. Op dit moment staat voor haar de wereld stil. Waarschijnlijk heeft ze me zelfs niet opgemerkt. ‘Ik voel me zo leeg. Vorige week was alles nog in orde, ik begrijp het echt niet. Ik wil dit nooit meer meemaken, Ben, ik wil geen kinderen meer. Ik wil niet elke keer die pijn voelen.’ ‘Nee, dat weet ik, maar toch vraag ik me af wat ik had kunnen doen.’ ‘Ben, ons kindje is weg, begrijp je dat? Hoe kort ik nu ook zwanger was, het voelde wel als mijn kindje.’ ‘Ja, ik zal wachten.’ Met lege ogen staart ze voor zich uit tot er een rode auto voor ons stopt. Een jongeman met droeve ogen stapt uit, zij loopt naar hem toe. Het snikken begint opnieuw, alsof ze nooit meer zal kunnen stoppen. Met zijn armen om haar heen leidt hij haar zachtjes naar de passagierszetel en doet haar autogordel om. Ze rijden weg, een auto vol eindeloze droefheid om het verlies van hun kind. Ik sta op, mijn natte broek kleeft tegen mijn benen. Ik zie dat de plek waar de vrouw zonet nog zat, vandaag niet nat geweest is.

Lid sinds

8 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Een intens moment dat je meebeleeft, Joke. Je observeert de jonge vrouw maar voor haar ben je onzichtbaar. Haar wereld is in elkaar gestort. We kunnen vermoeden met welke woorden hij haar tracht te troosten. Kan je het aantal witregels verminderen? Nu werken ze storend, ze vertragen - stoppen zelfs - het verhaal terwijl de emoties alle kanten uitgaan. '‘Ja, ik zal wachten.’ Met lege ogen staart ze voor zich uit tot er een rode auto voor ons stopt.' Dus ook hier de witregel doen verdwijnen. Ik heb het gevoel dat hij niet zo ver weg was, aangezien er nauwelijks (of geen?) tijd verloopt tussen de twee zinnen. Waarom elkaar bellen? Of vond hij mss zijn vorm van troost in het rondjes rijden? 'Met zijn armen om haar heen leidt hij haar zachtjes naar de passagierszetel en doet haar autogordel om. Ze rijden weg, een auto vol eindeloze droefheid om het verlies van hun kind.' De tederheid om zijn vriendin/vrouw komt hier goed tot zijn recht. De wagen vol droefheid een mooi beeld.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marlie! Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad wat witregels weggelaten, ik vind het heel moeilijk om te bepalen wanneer ze wél en wanneer ze net niet te gebruiken... Ik heb ook de laatste zin wat aangepast, omdat het blijkbaar niet helemaal duidelijk was. De vrouw zit er al van voor de regenbui, overmand door haar verdriet heeft ze er niets van gemerkt. Haar vriend werd waarschijnlijk ongerust en vroeg waar hij haar kon ophalen. Hij heeft haar zo snel mogelijk opgehaald om het verdriet thuis samen te kunnen verwerken. Misschien kwam hij net van zijn werk om de hoek, ofwel was hij al met de auto op zoek naar haar, wie zal het zeggen? Dat is zijn verhaal dan weer... Bedankt voor het meedenken en de tips!

Lid sinds

11 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Joke VG, Het gegeven is duidelijk, misschien leg je het er te dik bovenop. Probeer het de lezer zelf te laten beleven. voorbeeld:
Terwijl ik mijn auto open, zie ik op een bankje verderop een jonge vrouw zitten. Er gaat een intense droefheid van haar uit, alsof ze net slecht nieuws gekregen heeft. Haar gezicht is bleek, haar roodomrande, gezwollen ogen verraden dat ze lang gehuild heeft. Ik ga naast haar zitten, het ongemak van de natte bank negerend.
met minder woorden: Terwijl ik mijn auto open, zie ik verderop een jonge vrouw zitten. Haar gezicht is bleek, haar roodomrande, gezwollen ogen verraden dat ze gehuild heeft. Ik ga naast haar op de natte bank zitten. je laatste zin geeft een mooi beeld.

Lid sinds

7 jaar 7 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joke VG, Mooi verhaal, waarin duidelijk wordt hoe men tegenwoordig regelmatig (ongewild?) deelgenoot wordt van het privéleven van een ander. Ik ervoer een plaatsvervangend ongemak en dat niet door de regen. Je laatste zin spreekt me heel erg aan.

Lid sinds

16 jaar 1 maand

Rol

  • Gewone gebruiker
Joke VG, Ik zie de autodeur openstaan. Ligt dat aan mij? Ik denk dat je bedoelt dat je op afstand de deur ontgrendelt (?) maar ik krijg nu dus het beeld van een open deur :confused: . 'Op dit moment staat voor haar de wereld stil.' Euh... hoe weet jij dat? Ben je even in haar gekropen? ;) Verder vind ik het een triest en ook wel lief verhaaltje, al ben ik het wel eens met de opmerking van Marlie over de snelle komst van de auto, en ik deel de mening van JanP.

Lid sinds

12 jaar 4 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Joke, een triest verhaal. Wat janp zegt, daar ben ik het mee eens. Ik vind het moedig dat je naast haar gaat zitten op dat bankje maar ik zou het genant vinden als ik het gesprek daardoor volg.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Jan, bedankt voor je commentaar, als ik jouw herwerking zie staan vraag ik me af waarom ik zoveel woorden gebruikt heb om net hetzelfde te zeggen. ;) En dankje voor je compliment! ccscharl, bedank voor je fijne commentaar. Het is inderdaad een heel persoonlijk iets waar de hp getuige van was. Willemina, ik was er zeker van dat ik ze terug toegeslagen heb hoor. ;) Dat de wereld stilstaat voor haar, dat weet ik uit een persoonlijke ervaring van lang geleden jammer genoeg. Wat de auto betreft, ik heb het nu al een aantal keer nagelezen en ik heb niet het gevoel dat die auto er zo rap was. Het heeft nu ook geen eeuwen geduurd, maar pakweg vijf minuten. Hoe zou ik het beter verwoorden zodat er wat 'tijd' bijkomt? Maddbrug, inderdaad een triest verhaal, maar is het dan niet net beter om stil te blijven zitten zodat ze misschien nooit zal weten dat de zo persoonlijke pijn ook met mij gedeeld was? Als ik rechtgestaan was, had ze me misschien opgemerkt en had ik haar verdriet zeker niet geminderd, er enkel nog wat ongemak aan toegevoegd. Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik heb er elke week weer veel aan. :!:

Lid sinds

7 jaar 8 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Wat een droevig verhaal en wat een mooie laatste zin! ‘Hallo Ben?’ ‘Ik weet het niet, Ben, ik heb geen idee’ <- klopt het dat deze twee zinnen allebei uitgesproken worden door de vrouw? Dan hoeven ze niet gescheiden te worden door een nieuwe regel te beginnen. Dit gebruik je wanneer er iemand anders aan het woord komt.

Lid sinds

13 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Geheel eens met janp#3. Het is me te uitleggerig. Daarmee spreek je ratio aan, geen emotie. Maddie#6 maakt ook duidelijk dat de situatie weinig geloofwaardig lijkt te zijn. Ze gaat alleen op een bankje zitten, kennelijk om alleen te zijn met haar verdriet. dan gaat de telefoon, en ze loopt niet weg.

Lid sinds

7 jaar 10 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Marije! Bedankt voor je commentaar! Wat de verandering van regel betreft, inderdaad, heb het net gisteren in mijn cursus geleerd! Heb alles goed opgeschreven om het nooit meer te vergeten. ;-) Leonardo, ik moet inderdaad soms leren om korter te zijn, ben me daar volop in aan het verdiepen. Weinig geloofwaardig, dat ben ik niet helemaal met je eens, maar ik begrijp je wel, dus vat het zeker niet verkeerd op. Als je echt intriest bent, hou je geen rekening meer met wat er rondom jou gebeurt. Dan kan de rest je gestolen worden. Heel even leef je dan in een cocon in jezelf. Misschien dat ze nadien dacht: oh jee, nu heeft die vrouw alles gehoord. Maar wat dan nog? Dat geeft naar mijn idee enkel weer dat ze echt diep in de put zat. Maar zoals ik zei: ik begrijp je ergens wel hoor! In ieder geval voor je mening, ik kan hier nog verder aan schaven door jullie input!