Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker

#110 - Winnen

Winnen winnen winnen Ja dat wil ik Ja dat zal ik Vandaag meteen beginnen Woorden woorden woorden dwarrelen door mijn hoofd Ik wil ze vangen Ik wil ze vlechten in mijn koorden Allemaal Vechten vechten vechten Ja dat kan ik Ja dat zal ik Onderscheiden Van de slechten Wil ik mij Ik worstel met de taal Ik worstel met de woorden Ik wil ze kneden Ik wil ze vormen Naar mijn beeld allemaal Rennen rennen rennen Wil ik richting eindstreep Ik ben niet meer te stuiten Geen obstakel houdt mij tegen Op mijn baan Zucht Opgelucht Als eerste Kom ik aan Met woorden aaneengeregen Tot een ketting Zo onuitsprekelijk mooi Dat ze juichen juichen juichen Om haar glans Haar unieke glans Ik zucht ik lach ik huil Ik betreed het podium van eer Ik juich ik spring ik dans Ik greep mijn kans Mijn unieke kans Op de lauwerkrans

Lid sinds

18 jaar 9 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nel, Een olympisch gedicht met vaart! Leuk met klanken en herhalingen gespeeld. Ik zou zeggen dat het over hardlopen gaat, gezien het tempo. Met hier en daar een kleine adempauze tussen de strofen. En dan moet de atleet cq. dichter snel door, om geen achterstand op te lopen. Mooi dat 'vechten' in strofe twee wordt gevolgd door 'vlechten' en 'slechten' in strofe drie. Zo verbind je die strofen met elkaar en smeed je het gedicht tot een eenheid. Iets vergelijkbaars doe je met 'glans', 'kans' en 'lauwerkrans' in de laatste twee strofen. Ik twijfel inhoudelijk een beetje of 'kans' wel het goede woord is hier. In feite gaat het hier om de overwinning, dus de kans is werkelijkheid geworden. Misschien zeur ik hier wel. Denk jij er maar over na ;-) Groet van Wilma

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Hallo Nel, Een olympisch gedicht met vaart! Leuk met klanken en herhalingen gespeeld. Ik zou zeggen dat het over hardlopen gaat, gezien het tempo. Met hier en daar een kleine adempauze tussen de strofen. En dan moet de atleet cq. dichter snel door, om geen achterstand op te lopen. Mooi dat 'vechten' in strofe twee wordt gevolgd door 'vlechten' en 'slechten' in strofe drie. Zo verbind je die strofen met elkaar en smeed je het gedicht tot een eenheid. Iets vergelijkbaars doe je met 'glans', 'kans' en 'lauwerkrans' in de laatste twee strofen. Ik twijfel inhoudelijk een beetje of 'kans' wel het goede woord is hier. In feite gaat het hier om de overwinning, dus de kans is werkelijkheid geworden. Misschien zeur ik hier wel. Denk jij er maar over na ;-) Groet van Wilma
Wilna, Hartelijk dank voor deze mooie analyse. Wat betreft je opmerking: ik geef je inhoudelijk gelijk. Dat speelde ook al door mijn hoofd terwijl ik het schreef. Toch liet ik het staan, omdat het zo lekker klonk. Maar misschien toch teveel dichterlijke vrijheid? Dit is een poging tot herschrijven, maar ik heb het gevoel dat de vaart uit het gedicht raakt: Ik zucht ik lach ik huil Ik betreed het podium van eer Ik juich ik spring ik dans Ik greep mijn kans Mijn unieke kans Op de lauwerkrans 'Even laten rusten,' gaf je ooit als tip.

Lid sinds

9 jaar 5 maanden

Rol

  • Gewone gebruiker
Dank je, Mili Ik schreef dit gedicht na een minder leuke reactie op een langer verhaal dat maar niet wil lukken. Had de neiging het schrijfbijltje erbij neer te leggen. Toen zag ik deze opdracht en was in the mood om terug te vechten. ;-) Ben daarom extra blij gewonnen te hebben.