10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker

#105 - Nachtelijke duik

2 augustus 2016 - 12:20
Nachtelijke duik Het maanlicht fungeert als een lamp. Ze draait zich op haar rug, puft en zwaait haar armen wijd. In de hoek van het plafond kruipt een spin zijn web uit richting de plafondventilator. Het eentonige gezoem kan slaapverwekkend werken maar nu verjaagt de ’wapperaar’ haar slaap. Haar ogen wenden zich naar buiten. Uitgestrooide sterren flikkeren, dotjes wolken plakken ervoor. Ze staat op en loopt door de openstaande deur de tuin in. Het schelpengordijn rinkelt haar zachtjes na, onder haar blote voeten voelt het gras klam. Ze gaat zitten op de schommel en wiegt zichzelf heen en weer. Een wolk dempt het licht van de maan. Beneden rimpelt de zee, erin liggen de silhouetten van de twee eilanden. Met een voet zet ze af. Een subtiele bries strijkt warm langs haar lichaam. Ze sluit haar ogen, grijpt de touwen steviger vast en leunt met gestrekte benen achterover. De schommel beweegt gehoorzaam. Ze trekt haar benen onder zich en buigt naar voren. De wind slaat onder haar nachtjurk en veegt de haren uit haar gezicht. Ze glimlacht. ‘Hoger, Paps. Ik wil vliegen!’ Nu moet ze het op eigen kracht doen. Ze wil het. Kan ze het ook? Suizend moedigen de bomen haar aan. Ze snuift de dennengeur diep in. Krachtig schommelt ze hoger. Vrijwel horizontaal zweeft ze omhoog. Op het keerpunt opent ze haar ogen. Omringd door indigoblauw staat ze oog in oog met de volle maan. Sterren schijnen bij. Haar grip op de touwen verslapt. Als ze nu loslaat, zou ze dan werkelijk vliegen? De wind zwiept haar haren naar voren, groen komt in beeld. Ze sleept met haar voeten over het gras, springt van de schommel, rent naar het zwembad en duikt erin.

10 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 augustus 2016 - 15:30
@Marietje! Teruggekomen van zweterige eilanden waar mannen - je weet wel hoe ze erbij lopen - je hebben geïnspireerd? Ik verbaas me over de wonderlijke werkwoorden die je gebruikt. Wijdzwaaien van armen, naar buiten wenden van ogen, wolkjes die voor flikkerende sterren plakken, zichzelf wiegen op de schommel, wie anders, oog in oog staan als je schommelt ... We zullen maar zeggen dat je er exotischer op bent geworden na het eilandengehop. ;) En wat is een subtiele bries? Het schommelgebeuren fijn uitgesponnen.

11 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 augustus 2016 - 15:59
Marietje, Precies geformuleerd stukje - het 'opgeven' met de benen om vaart te maken op de schommel. De herinnering aan het geduwd worden als kind! En in het heden: het zelf doen, beslissen enz. Goed gedaan.

12 jaar 11 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 augustus 2016 - 21:38
Jezus... ik heb lang niet meer op een schommel gezeten, maar zojuist kreeg ik toch weer even dat rare, kriebelende gevoel in mijn onderbuik toen ik vanaf dat hoogste punt omlaag suisde.

16 jaar 8 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
2 augustus 2016 - 22:45
Mooi beeld daar op die schommel, Marietje. Compleet, met die terugblik op haar gelukkige jeugd, waarin ze het niet alleen hoefde te doen. Het zich naar buiten wenden van de ogen krijg ik niet helemaal helder maar ik heb je verhaal met plezier gelezen.

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 augustus 2016 - 0:21
@Marietje! Teruggekomen van zweterige eilanden waar mannen - je weet wel hoe ze erbij lopen - je hebben geïnspireerd? Ik verbaas me over de wonderlijke werkwoorden die je gebruikt. Wijdzwaaien van armen, naar buiten wenden van ogen, wolkjes die voor flikkerende sterren plakken, zichzelf wiegen op de schommel, wie anders, oog in oog staan als je schommelt ... We zullen maar zeggen dat je er exotischer op bent geworden na het eilandengehop. ;) En wat is een subtiele bries? Het schommelgebeuren fijn uitgesponnen.
Geloof je mij als ik vertel dat ik de DJ die me inspireert bij toeval heb ontmoet? :eek: Mooi dat je de wonderlijke werkwoorden op een rij zet: ik heb het niet bewust gedaan maar ben er nu trots op. Subtiel als synoniem voor zwak> een zwakke bries. Bedankt voor jouw reactie! 8)

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 augustus 2016 - 0:23
Marietje, Precies geformuleerd stukje - het 'opgeven' met de benen om vaart te maken op de schommel. De herinnering aan het geduwd worden als kind! En in het heden: het zelf doen, beslissen enz. Goed gedaan.
Zo blij als de het onderliggend verhaal wordt gelezen! Top! Dank je wel! :)

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 augustus 2016 - 0:25
Jezus... ik heb lang niet meer op een schommel gezeten, maar zojuist kreeg ik toch weer even dat rare, kriebelende gevoel in mijn onderbuik toen ik vanaf dat hoogste punt omlaag suisde.
Fantastisch dat je dat gevoel weer ervaarde en helemaal dat het door mijn geschreven stukje komt! :thumbsup: Bedankt! :)

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 augustus 2016 - 0:26
Mooi. Het dankbaar volwassen kind. (Zo las ik het :o )
Zo kan je het zeker lezen! Bedankt voor jouw reactie! :nod:

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 augustus 2016 - 0:28
Mooi beeld daar op die schommel, Marietje. Compleet, met die terugblik op haar gelukkige jeugd, waarin ze het niet alleen hoefde te doen. Het zich naar buiten wenden van de ogen krijg ik niet helemaal helder maar ik heb je verhaal met plezier gelezen.
Wenden van wending> keren, draaien Bedankt voor jouw reactie! :)

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 augustus 2016 - 20:52
Marietje, Ik heb genoten van je verhaal. Prachtig beeld van het kind dat inmiddels volwassen is. En bij het lezen heerlijk meegedeind op het ritme van de schommel.
Eerlijk opgebiecht heb ik helemaal niet bewust op het ritme gelet maar ik ben blij dat je mee schommelde! Bedankt! :nod:

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 augustus 2016 - 20:53
Marietje, ik zat écht op de schommel... Jammer dat ik effe mijn ogen niet kan sluiten, want dan kan ik niet verder lezen ;-) Fijn!
Laat iemand het voorlezen! :p Dank je wel voor jouw reactie! :thumbsup:

10 jaar 10 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 augustus 2016 - 20:56
Marietje, wat kan ik nog toevoegen. Alles is al gezegd. Een mooi verhaal :thumbsup:
Toch fijn dat je met een reactie langskwam! Bedankt. :D Ps. Ik stuur je binnenkort een PB. ;)

9 jaar 7 maanden

Rol

• Gewone gebruiker
3 augustus 2016 - 23:18
Marietje, wat kan ik nog toevoegen. Alles is al gezegd. Een mooi verhaal :thumbsup:
Toch fijn dat je met een reactie langskwam! Bedankt. :D Ps. Ik stuur je binnenkort een PB. ;)
Oké :)